Polyester hecht niet goed op kunststof?

Matthijs@Area

Well-Known Member
haloo,

heb dus net mijn voorkap en een bcd underseat gepolyesterd.
nu heb ik em net naar spuiter gebracht..
die vertelde mij dat polyester (dus die matjes) en het plamuur NIET goed hecht op de kunststof kappen..
hij vertelde mij ook dat voordat je ging polyesteren moest opruwen met 400 schuurpapier en goed ontvetten (logisch) en dan een laagje KUNSTSTOF PRIMER moest gebruiken om het goed te laten hechten..
anders bestond de mogelijkheid dat het weer los laat in verloop der tijd..

Ook tijdens plamuren elke keer als het opgedroogd is KUNSTSTOF primer gebruiken en geen POLYESTER PLAMUUR maar STAAL PLAMUUR.


Nu is me vraag: hebben jullie ervaringen met loslatende gepolyesterde dingen of geplamuurde dingen?...
nu bedoel ik niet dat je 2 maanden geleden een kap hebt gepolyesterd..
maar naarmate een langere tijd is verstreken..

graag hoor ik jullie ervaringen meningen adviezen en de rest :D
ben namelijk bang nu dus dat ik me voorkap verknald heb + bcd underseat.
 
Advertisement - register to remove this

ik vind het nogal raar klinken

ik heb een schuer in mijn kap gedicht met poliester en het zit er nog steets na ruim 2 jaar

bumper van de auto is ook al diverse keren gerepareert met poliester (die 50+vader icm boompjes doet niet veel goeds :p ) zit er nog steets op

staalplamuur hecht goed aan staal en is minder flexibel dan fiber/poliesterplamuur
dat opruwen kan nooit kwaad
maar die plastic primer kreeertweer een laag tussen plastic en poliester en die kan loslaten

dus grote onzin denks
 
tis wel een professionele spuiter he..
dus ik denk dat hij niet zomaar uit zijn nek zit te lullen..

ik kwam daar aanzetten met bcd underseat..die had ik gepolyeterd en daarna polyester plamuur gebruikt..bleek dus niet goed te hechten enzo
hij zou al het polyplamuur er weer af halen met schuurmachine en dus met kunststof primer opnieuw laagje aan brengen en daarna vlak plamuren..
ik had die gleufjes aan de binnekant gepolyesterd en hij zei dus dat het los kon laten..na verloop van tijd..
dus ik ben bang dat het dus met mijn voorkap ook gebeurt
en ja ik weet het ben n00b
buttyboysmilehammer.gif
 
er zijn een aantal voorwaarden voor het polyesteren:

ten eerste goed opschuren,
ten tweede goed ontvetten,
en wat nog het belangrijkste is: polyester hecht niet goed als het droogt onder de +/- 15 graden celsius, warm je kap anders een beetje op op de verwarming of met een verfafbrander voordat je begint met polyesteren, en doe het in een warme omgeving. werkt het beste...

suc6 dr'mee
 
Volgens mij dikke onzin, ik heb me kappen kaal geschuurd en met polysterplamuur bewerkt, en de de autoschade waar ik werk vond het uitstekend en had geen commentaar.
 
is zeker geen onzin dit, poly hars laat id snel los omdat het zeg maar "op" de kap zit ook al schuur je goed.
de poly laat al helemaal snel los als er beetje spanning op komt te staan.
dus het is ook nog niet eens bugzaam.
daarom gebruik ik epoxihars. dat is op een hele andere basis 2/3 hars en 1/3 vloeibare harder. deze heeft ook veel meer droog tijd nodig en is ook een stuk weker.
uiteindelijk word het even hard maar is stuken flexibeler.
deze epoxihars "wreet" zich zeg maar vast in de kappen maar is niet zo agresief dat het door de kap heen gaat.



in prijs verschil op 0,5 liter is zelfs de epoxi 0,05 euro goedkoper :p

is ff een overstap om er mee te werken maar is wel beter.

tip: gebruik zeer goede veiligheids middelen en werk er mee in geventileerde ruimtes!!

suc6 verder
 
thnx 4 de replies..

ik wist dat het los liet onder spanning maar er komt geen spanning op te staan :)


maar hoe zit het dan met die plamuur en kunststof primer?
daar was ik nog niet over uit..

heb me voorkap nu aan buitenkant bewerkt met polyhars en matten..
nu moet ik nog plamuren..

hij zei ook voordat je ging polyesteren kunststof primer gebruiken..
ook na het polyesterne voor het plamuren dat gebruiken
en 2de keer plamuren ook dat gebruiken..

iemand nog verder info?
 
Last edited:
sinister said:
Volgens mij is het ook een beetje bullshit... bij mij zit het er al een dik jaar op en heb niet opgeschuurd of ontvet :L

ik vraag eerlijk gezegd NIET om zulke replies..
ik vraag om een verklaring..
die spuiter zal heus wel wat weten he :L

graag nog meer info ervaringen met KUNSTSTOF PRIMER voor het plamuren?
Spuiter had het erover dat het dan veel beter hecht en dergelijke..
voordat je plamuurt laagje kunststof primer en dan plamuren en dan weer primer?

bedankt alvast :W
 
Last edited:
spuiter heeft wel gelijk in het principe maar ik snap niet wwarom je tussen twee lagen plamuur kunstof primer moet doen.

ik heb het ook wel vaker gehoord van een spuiter en diezegt ook dat polyster niet hecht op de kunstof kappen.

wat ik heb gedaan is een 2e kapotte kap er bij pakken en het stuk dat je mist bij de kap dieje wilt gebruiken uit de andere halen en precies op maat maken en er er dan in te lijmen. daarna over de gehele achterkant van de kap hechtprimer spuiten. en dan aan de binnenkant van de kap een mat plaatsen voor de stevigheid. hou je kieren over tussen hetgat en het reparie deel kun je een klein beetje hars in laten lopen. enigste van je dan nog moet doen is strak plamuren
 
jah hij vertelde ook over polyester plamuur dat dat in loop der tijd ook los laat
:X
wat voor plamuur gebruiken jullie dan?

@ phantoompje : bekijk even een area voorkap van binnen je kan NIET aan de binne kant polyesteren..
 
dat over die primer is dus DUIDELIJK WEL waar heh. verder moet je gewoon POLYESTERPLAMUUR gebruiken @ POLYESTER matten.

succes
 
RickH said:
dat over die primer is dus DUIDELIJK WEL waar heh. verder moet je gewoon POLYESTERPLAMUUR gebruiken @ POLYESTER matten.

succes

juist primer is waar...ff geresearcht :p

maare tis logisch dat polyester plamuur gebruitk word op polymatten.en polyester ondergrond
het is de bedoeling dat het glad word en een met de kap..
hij vertelde mij dat polyplamuur ook niet goed hecht @ kunststof..
word niet voor niks polyplamuur genoemd he :)
het word eigenlijks gebruikt om kano's en dergelijke te herstellen..
staal plamuur werd mij aangeraden door spuiter..NADAT je had geprimerd met kunststof primer
dat blijkt WEL goed te hechten op kunststof..en op polyester
aangezien ik polymatten aan de buitenkant heb MOETEN gebruiken zal het toch vlak moeten gemaakt worden..
 
Last edited:
ik heb mijn bcd seat nieteens geschuurd.. alleen ontvet... en stond ook beetje spanning op... gewoon gepoliesterd... niks aan de hand hoor.... ding was helemaal dichtgemaakt.. ook de ''kuil''
 
Dus als ik het goed begrijp schaffen we de POLYESTERhars af en gaan we EPOXYhars gebruiken... das 1, kan dat gewoon icm glasvezelmatjes?

Dan ga je alles glad schuren, laagje KUNSTOFprimer erop en afplamuren met STAALplamuur, en weer schuren tot alles glad en strak is...

Is dit de juiste manier, volgens de 'professionals'?

Dan kan dit misschien opgenomen worden in How-To's...?
 
heb al een klein how-to gemaakt
nog zonder foto's maar ik neem het eerst even door met spuiter..
even zijn mening horen..
en voor de mensen die het hier niet mee eens zijn zal ik speciaal voor jullie
van andere spuiters ook hun mening even uithoren..



mod's? als jullie het ok vinden dat ik how-to maak.Meld het dan even :)
 
Last edited:
sinister said:
Volgens mij is het ook een beetje bullshit... bij mij zit het er al een dik jaar op en heb niet opgeschuurd of ontvet :L


ik wou zeggen ik heb nog nooit iets geschuurd voordat ik het ging polyesteren en tot nu toe zit ook alles nog op zijn plaats
 
is zeker geen onzin dit, poly hars laat id snel los omdat het zeg maar "op" de kap zit ook al schuur je goed.
de poly laat al helemaal snel los als er beetje spanning op komt te staan.
dus het is ook nog niet eens bugzaam.
daarom gebruik ik epoxihars. dat is op een hele andere basis 2/3 hars en 1/3 vloeibare harder. deze heeft ook veel meer droog tijd nodig en is ook een stuk weker.
uiteindelijk word het even hard maar is stuken flexibeler.
deze epoxihars "wreet" zich zeg maar vast in de kappen maar is niet zo agresief dat het door de kap heen gaat.



in prijs verschil op 0,5 liter is zelfs de epoxi 0,05 euro goedkoper :p

is ff een overstap om er mee te werken maar is wel beter.

tip: gebruik zeer goede veiligheids middelen en werk er mee in geventileerde ruimtes!!

suc6 verder
Epoxy is altijd op 2 delen hard, 1 deel harder. In jouw verhouding zal de epoxy zeker flexibel blijven, maar heeft geen kracht.
Epoxy is niet flexibel en wordt zo hard als glas. Wel zijn er toevoegmiddelen voor diverse toepassingen
 
Back
Top