Polini vario: speedcontrol vs hi-speed

Beste mensen,

Mijn scooter is weer eens aan een nieuwe vario toe. Nu zit er alweer 2 jaar (>8000km) de Polini speedcontrol (type2) in (straatgebruik). Speling op de glijbus is wat te groot. Graag wil ik weer voor een Polini gaan i.v.m de kwaliteit en prijs. Goede vario qua performance. Nu zag ik dat er een nieuw type verkrijgbaar is naast de speedcontrol: Polini hi-speed.

Hebben jullie ervaringen met beide vario's? Ik kan er nergens informatie en/of meningen over vinden. Voor- nadelen van beide vario's?

Bedankt voor jullie tips!

huidige setup (Minarelli LC, Malaguti F12):

Cilinder: DR70 rpm
Uitlaat: Doppler s3r
carb: Dell'orto 17,5
vario: Polini speedcontrol
Koppeling: Stage6
Poulies: TP, rechte spiebaan
Krukas: P1
Membraan: vl12
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor al jullie nuttige tips...

Heb het zelf weer eens uitgezocht, bij deze ook voor jullie.

De 2 vario's zijn vergeleken en getest.

De Speedcontrol is bijna exact hetzelfde als de Hi-speed, alleen is de Hi-speed verbeterd. Alle hoofdafmetingen (met schuifmaat gemeten) en uiterlijk zijn exact hetzelfde van elkaar. Ramplaten zijn van beide met een 25⁰ hoek. 16x13 rollen.
Aanpassingen van de vernieuwde Hi-speed:
- Betere (langere) rollerbanen.
- Hardverchroomde ramplaat (beter bestand tegen slijtage).
- Keerring is er uit. Nu zit er een 2-delig glijlager in.
- Beter toeren verloop, beter af te stellen, snellere acceleratie, hogere topsnelheid. (op mijn setup ben zat ik op 5,1gr. rollen met de Speedcontrol, en nu met de Hi-speed op 5,5 gr.)
- Qua performance is dus alleen de rollerbaan geometrie positief aangepast.

In mij 1ste bericht zij ik dat de speedcontrol was versleten op de glijbus. Dit is echter niet zo. De speling is nog perfect, als nieuw.

Foto's:

Links Hi-speed, rechts Speedcontrol.
s8006256.jpg

s8006258.jpg


Hi-speed
s8006254.jpg

s8006261.jpg

s8006264.jpg


Speedcontrol
s8006253.jpg

s8006263.jpg

s8006265.jpg


Aan de slijtage van de rollerbanen van de gebruikte Speedcontrol is duidelijk te zien dat de rollerbanen niet lang genoeg waren/niet goed genoeg waren ontworpen (rollen kwamen in uiterste stand tegen het vlakke gedeelte).
 
Back
Top