Polini vario past niet op Doppler krukas

Rowan662

Well-Known Member
Zoals ik in de titel al zeg, ik had nog een Polini Hi-Speed vario (POL-241.672) liggen en die wou ik weer eens proberen in mijn scooter.
Toen ik nog de originele krukas had paste hij er mooi op, maar nu heb ik al een tijd een Doppler Racing Endurance (DOP-441281) en daar past hij niet op.

Of, hij past wel, maar de gradenplaat pakt geen grip op de krukas, ik kan de de vario en krukas los van elkaar rond draaien.

Passen deze gewoon niet bij elkaar? Of doe ik iets verkeerd?
 
Advertisement - register to remove this

Moet passen naar mijn weten. Heb ooit precies dezelfde combi gehad. Zijn die groeven in de gradenplaat gwoon niet weggesleten?
 
Ik zal morgen even kijken, maar naar mijn weten niet, ik heb misschien 3000km met die vario gereden.

Had jij ook een piaggio blok? (Aprilia SR 50 R)
 
Had jij ook een piaggio blok?
Nee, minarelli-horizontaal,
maar wel precies dezelfde combi dus waarom zou dit bij Piaggio anders zijn?

De verhoudingen blijven toch gewoon hetzelfde?
Zou echt even die groeven na gaan kijken...
Is het toch wat anders, hoor ik het graag;)
 
Groeven zijn nog intact, pakt wel grip op een scooter met originele krukas.
In de bijgevoegde foto heb ik even aangegeven op welk deel hij grip moet pakken, maar dus niet doet...
 

Attachments

  • krukas.jpg
    krukas.jpg
    478.6 KB · Views: 22
Fabrieksfout misschien? Ik heb al eens eerder zeer slecht afgewerkt Polini spul gehad.
En geloof ook eens een gradenplaat die ik 1e instantie niet eens op de krukas kreeg. Gradenplaat moest ik zelf bij gaan zitten slijpen...

Dat de Doppler as zelf niet goed zou zijn betwijfel ik.
 
Fabrieksfout misschien? Ik heb al eens eerder zeer slecht afgewerkt Polini spul gehad.
En geloof ook eens een gradenplaat die ik 1e instantie niet eens op de krukas kreeg. Gradenplaat moest ik zelf bij gaan zitten slijpen...

Dat de Doppler as zelf niet goed zou zijn betwijfel ik.

Nieuwe gradenplaat proberen? Zou namelijk wel heel erg zijn als de groeven op de krukas niet juist zijn...
 
Nieuwe gradenplaat proberen? Zou namelijk wel heel erg zijn als de groeven op de krukas niet juist zijn...
Een nieuwe Polini gradenplaat?
Welke vario heb je nu dan?

Ps
Als ik het goed zie... Lijkt of ie op 2 stukken smaller is (?)

0042421.jpeg
 
Last edited:
Ik heb nu de originele vario van piaggio, maar ik wou weer eens met de Polini rijden, maar die past dus niet.
De krukas is inderdaad niet recht, maar dat is de originele ook niet. Hierbij een plaatje van de originele krukas.
 

Attachments

  • Krukass.jpg
    Krukass.jpg
    119.7 KB · Views: 18
Huh dan zou de Doppler gewoon te smal zijn voor de Polini? OF de Polini is corrupt...
Ik durf je daarom niet te adviseren een nieuwe Polini gradenplaat te proberen :)
 
Wel vreemd dat dezelfde combi bij minarelli-horizontaal wel normaal past..
Ik zal nog maar eens rondvragen en anders toch eens een nieuwe gradenplaat proberen.
 
Fabrieksfout misschien? Ik heb al eens eerder zeer slecht afgewerkt Polini spul gehad.
En geloof ook eens een gradenplaat die ik 1e instantie niet eens op de krukas kreeg. Gradenplaat moest ik zelf bij gaan zitten slijpen...

Dat de Doppler as zelf niet goed zou zijn betwijfel ik.


Waarom betwijfel je dat laatste?? Mijn ervaring is precies andersom.. Wel geen polini spul gehad, maar in het verleden zeker wel eens tegen gekomen dat een originele stift spie voor de onsteking niet in het gaatje van de as paste.. (daar kwam zelfs een wild vreemde bij mij ermee aanzetten) en toen moest toch wel handmatig dat gaatje groter gemaakt worden.. Daarom zou ik ook niet meer zo heel snel een doppler krukas kopen..

Kan mij haast weinig verbeelden dat een scooter / motor race merk a Polini (1 v/d de hoog gepositioneerde merken) zo`n domme fout zal maken (een Italiaans bedrijf nog wel) Overigens is Doppler ook een a-merk maar die staat niet zo hoog aanschreven als polini.. Ga er dan ook vanuit dat de controlles a kwaliteit een stuk hoger liggen bij polini dan als bij doppler.. Heb wel eens mee gemaakt dat een hebo graden plaat niet op een rito krukas wilde gaan (was bij minarelli H) dat komt omdat de splines van de rito as marginaal iets dikker waren dat het daardoor niet ging passen om de hebo vario strak gemeten op een originele krukas moest passen en daarom geen speling mocht hebben.

Maar goed de waarheid zal vast ergens in het midden liggen.
 
Waarom betwijfel je dat laatste?? Mijn ervaring is precies andersom.. Wel geen polini spul gehad, maar in het verleden zeker wel eens tegen gekomen dat een originele stift spie voor de onsteking niet in het gaatje van de as paste.. (daar kwam zelfs een wild vreemde bij mij ermee aanzetten) en toen moest toch wel handmatig dat gaatje groter gemaakt worden.. Daarom zou ik ook niet meer zo heel snel een doppler krukas kopen..

Kan mij haast weinig verbeelden dat een scooter / motor race merk a Polini (1 v/d de hoog gepositioneerde merken) zo`n domme fout zal maken (een Italiaans bedrijf nog wel) Overigens is Doppler ook een a-merk maar die staat niet zo hoog aanschreven als polini.. Ga er dan ook vanuit dat de controlles a kwaliteit een stuk hoger liggen bij polini dan als bij doppler.. Heb wel eens mee gemaakt dat een hebo graden plaat niet op een rito krukas wilde gaan (was bij minarelli H) dat komt omdat de splines van de rito as marginaal iets dikker waren dat het daardoor niet ging passen om de hebo vario strak gemeten op een originele krukas moest passen en daarom geen speling mocht hebben.

Maar goed de waarheid zal vast ergens in het midden liggen.
Wanneer het gaat om dure Italiaanse merken ben jij altijd de eerste op dit forum met op en aanmerkingen, niet?
Bij het "onvolprezen Malossi" zit je zowat tegen het plafond...
Daarom snap ik niet echt dat jij daarentegen zo Polini-geil bent.

De meningen verschillen maar ik heb dan ook weer nergens gezegd dat ik Polini als merk gelijk maar afschrijf. Vind het gewoon matige spullen.
Polini speed control: dacht 1e instantie nou dit gaat 'm worden...
Ding swabberde bij mij als de ziekte, en wist niet hoe snel ik 'm uit m'n scooter moest gooien.
De 3g vervangende koppeling van hun. Die is fabrieksgeleverd al zo strak afgesteld dat je de trekveren zonder de boel te slopen er niet eens fatsoenlijk uit krijgt.

Over het cilinder aanbod van hun heb ik echt geen idee verder...

Met Doppler (Frans merk) heb ik alleen maar goede ervaringen zoals de S2BR vario, Endurance krukas.
 
Last edited:
Ik heb wel goede ervaringen met beide merken, maar had niet verwacht dat deze niet altijd op elkaar passen. Ik hou de orinigele vario er dus wel in :)
 
Zou er zelf er dan niet mee gaan rijden, want er is dan niet genoeg hou vast op de spiebanen, en dan als je toch gaat rijden draai je daarmee ook nog eens de krukas spiebanen naar de vaantjes.
 
Zou er zelf er dan niet mee gaan rijden, want er is dan niet genoeg hou vast op de spiebanen, en dan als je toch gaat rijden draai je daarmee ook nog eens de krukas spiebanen naar de vaantjes.

Ik rijd er ook niet mee, ik heb de originele vario erin zitten.

Ik ben gewoon benieuwd waarom die van Polini nou niet past..
 
Back
Top