Polini hi-speed vario kit voor piaggio 4t Model: 241.674

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik heb wat belangrijke informatie gevonden op een andere website voor deze vario.
Mij was het wat onduidelijk of dat je de trekveren moet monteren met een standaard setup
Volgens die site blijkt dit zo te zijn.

variator-polini-hi-speed-50-4t.jpg


Gaat om deze kit:

Model: 241.674

Latest variator technology from Polini for untuned 50cc engines for improved acceleration and higher top speed. Polini “Evo-sliders” make for better power transfer and shifting. No additional tuning required, so a great option for untuned scooters. With untuned scooters, all the parts supplied must be fitted and additional fine-tuning is required. Delivery contains: Hi-Speed variator with sleeve, 1x set of reinforced clutch springs, counter pressure torque spring, Evo-sliders and 1x set of variator weights (19x15.5) at 4.7g. Installation instructions can be found under the plastic inlay inside the packaging.


Die trekveren moet er voor zorgen dat de koppeling beter af gesteld staat.. Want ik weet uit eigen ervaring dat de standaard fabrieks trekveren te slap blijken te zijn. En dit wil ik ook gaan bewijzen.. Want ik heb al wat afstel spul liggen voor de koppeling.. En zelf een originele OEM koppeling gekocht om te zien of het hier gaat om een enkele fabrieks foutje, en of dat dit gewoon de standaard is voor piaggio.

Ik onthoud me nog eraan dat er nog een keer een reviewtje gaat komen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik weet niet op welk type Pia jullie allen rijden maar het betreffende setje is eigenlijk expliciet bedoelt voor de injectie varianten.
De bijgeleverde drukveer en trekveren is en zijn normaliter veel te sterk voor de carburateur varianten van Pia en/of Vespa.
Standaard of een witte drukveer van Polini is sterk zat voor een standaard 4 takt 50cc.
Website (quote in starttopic) laat bewust wat info achterwege lijkt het wel!

Het is in mijn ogen nogal absurd om bij standaard 50cc scooters een sterkere drukveer en trekveren te plaatsen.
Dit doet men pas als het vermogen flink toeneemt, bijvoorbeeld i.c.m. een (echte) 80cc en toebehoren.
 
Last edited:
ik had die ook, maar vond nog steeds dat me koppeling te vroeg aangreep, resultaat, bij stoplichten pas na 4 seconden weg kunnen rijden


Ik zal het zelf ook een keer testen.. Maar ik heb altijd nog andere trekveren liggen die ik ook kan proberen.
Overigens lijkt mij deze polini kit interessanter dan de malossi kit. Alleen al vanwege de prijs.
Post automatically merged:

Ik weet niet op welk type Pia jullie allen rijden maar het betreffende setje is eigenlijk expliciet bedoelt voor de injectie varianten.
De bijgeleverde drukveer en trekveren is en zijn normaliter veel te sterk voor de carburateur varianten van Pia en/of Vespa.
Standaard of een witte drukveer van Polini is sterk zat voor een standaard 4 takt 50cc.
Website (quote in starttopic) laat bewust wat info achterwege lijkt het wel!

Het is in mijn ogen nogal absurd om bij standaard 50cc scooters een sterkere drukveer en trekveren te plaatsen.
Dit doet men pas als het vermogen flink toeneemt, bijvoorbeeld i.c.m. een (echte) 80cc en toebehoren.

Dus je zegt dat er voor de carburateur versie geen polini kit te verkrijgen is?
 
Ik zal het zelf ook een keer testen.. Maar ik heb altijd nog andere trekveren liggen die ik ook kan proberen.
Overigens lijkt mij deze polini kit interessanter dan de malossi kit. Alleen al vanwege de prijs.
Post automatically merged:



Dus je zegt dat er voor de carburateur versie geen polini kit te verkrijgen is?
nja alleen een vario kit kopen voor de veren, vind de multivar beter ten opzichte van die polini, ook de rollen zijn beter van malossi, ga nu dmp veren uitproberen en die omega veren, een of andere reden blijft ie te vroeg aangrijpen, terwijl ik bijna niemand ze koppeling zie afstellen bij die 4t blokkjes, vooral niet bij een 80cc, je wilt toch zodra je gas geeft weg komen? niet dat het 3 a 4 seconden duurt voordat je motor genoeg toeren draait aangezien die koppeling bij het minste gering van toeren all aangrijpt
 
Dus je zegt dat er voor de carburateur versie geen polini kit te verkrijgen is?

Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat het setje zoals getoond voor de injectievarianten is bedoeld/ontworpen is!
Nogmaals, een sterkere drukveer en trekveren is absurd om te plaatsen op een 4 takt 50cc met een carburateur.

Maar goed je gelooft me toch niet, dus kijk even hier:



En als dat niet genoeg is heb ik ook nog een link voor de absolute goeroe onder de Polini-parts hoor!

Zie ook: https://polini.shop/en/catalogo.html?___from_store=it&cat=67&make=PIAGGIO
Ook zijn er manuals beschikbaar bij Polini......

Edit: De set zoals getoond op de foto is de EVO variant met een aardig sterke drukveer.
Kan zijn dat de website de verkeerde foto erbij geplaatst heeft...
Polini maakt namelijk gebruik van 2 blauwe drukveren, de een is de EVO (donkerblauw) en de ander (lichtblauw) is o.a. voor de Speed control/Super-speed/High-speed.

Heb op de Polini website gezocht naar naar model: 241.674 en daar kwam het volgende uit naar voren:


En dat je het e.e.a. wilt gaan testen kan ik goed begrijpen en dit wordt zelfs ook geadviseerd door Polini zelf.
Gaat er mij om dat men dan wel het juiste spul krijgt toegestuurd, want daar wil het e.e.a. nog wel eens misgaan.
Begrijp me dus niet verkeerd..., het is geen kritiek op jouw als persoon maar meer over verkeerde info en regelrecht gelul van sommige webshops!

Dus gewoon lekker sleutelen en gaan testen..., ik kijk met belangstelling uit naar je en/of jullie bevindingen.
Een goede en mooie testcase hebben veel mensen wat aan, dus dit zal zeker gewaardeerd worden.
 
Last edited:
Ik heb zelf die set ook gemonteerd gehad en met de trekveren gemonteerd greep ie stukken beter aan dus ik raad het aan om ze wel te monteren.


Ik denk trouwens dat die trekveren waarschijnlijk 1000+ RPM trekveren zijn..
Dat beredeneer ik wegens:

1. Ik zelf andere 1000 rpm trekveren in me kisbee hebt gedaan en hierdoor zeker wat beter door loopt.

2. Weet dat de standaard piaggio trekveren al te slap zijn voor standaard rijden eigenlijk al.. Dus snap daarom ook de reden waarom polini ze in de set heeft zitten.
 
nja alleen een vario kit kopen voor de veren, vind de multivar beter ten opzichte van die polini, ook de rollen zijn beter van malossi, ga nu dmp veren uitproberen en die omega veren, een of andere reden blijft ie te vroeg aangrijpen, terwijl ik bijna niemand ze koppeling zie afstellen bij die 4t blokkjes, vooral niet bij een 80cc, je wilt toch zodra je gas geeft weg komen? niet dat het 3 a 4 seconden duurt voordat je motor genoeg toeren draait aangezien die koppeling bij het minste gering van toeren all aangrijpt
ik heb in mijn 80cc blauwe trekveren van malossi ingedaan trekt gelijk op en goed. witte drukveer malossi geen dip als je gas los laat en weer gas geeft zeg maar. en 8gram rolletjes trekt heerlijk op. trekt zelfs sommige vivacitys 70cc eruit.
 
Back
Top