Poelies smeren?

MrHeinz

Active Member
Ik zat een aantal filmpjes te bekijken van overrange poelies en zag dat de spiebanen gesmeerd moeten worden. Mijn scooter heeft inmiddels ruim 27k gedraaid. Zou het dan verstandig zijn om die spiebanen eens opnieuw in te vetten, of wordt dat eigenlijk nooit gedaan? Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet gehoord of gelezen dat dit nodig zou zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Ja, onderhoud kan bij slijtvaste onderdelen bestaan uit: schoon- en gangbaar maken en smeren met de juiste middelen. Kun je direct de staat zien en de 'netheid' of evt slijtage van de banen. Ik word altijd gelukkiger als ik weet hoe eea eraan toe is.
Denk om de rubbertjes en keerringen, deze zijn van te voren eenvoudig te zien op een exploded view en zijn belangrijk.
Groet,
 
Beetje nieuw vet is altijd goedkoper dan dure ingesleten poelies.

Je moet er dan wel alleen vet voor poelies er voor gebruiken (dus geen huis tuin en keuken vet)
 
Spiebanen hoeven, lijkt mij altans, niet geolied of gevet te worden.
Helpt natuurlijk wel als je de counterpart er overheen wilt schuiven en bovendien voorkomt dit oxidevorming met alle gevolgen van dien.
 
Spie banen van de Torque Driver moeten altijd goed gesmeerd zijn , Deze onderdelen krijgen anders ook slijtage sporen , en word bloot gesteld aan hitte , en het juiste Vet heeft ook een verkoelend effect.
Als de Torque driver niet soepel kan bewegen, heeft dat invloed op het Toeren verloop.
 
Ik heb een topic gelezen van iemand die na ca 10k al ingesleten spiebanen had. Zie post #106:

Mijn scooter heeft al 27k gereden. Wellicht versleten spiebanen? Ik heb nu toch spijt dat ik niet even verder gekeken heb toen ik de drukveer verving.

Ik ga even proberen voor weinig een setje poelies te kopen op Marktplaats.
 
Last edited:
Back
Top