Ploffend geluid uitlaat

kearl

New Member
Beste mensen,

Ik heb een sym orbit 1 50cc GY6 139QMB 4 takt scooter.
Enkele maanden geleden heb ik de krukas vervangen.
Nu heb ik sinds kort een vreemd geluid bij het accelereren na starten van de scooter.
Dit geluid komt slechts alleen voor na het starten. Als ik na 1 minuut stil sta en opnieuw accelereer is het geluid afwezig.
Ik heb het carter geïnspecteerd en hierin zie ik geen bijzonderheden.
Ik vermoed dat het geluid uit de uitlaat komt, het is ploffend.
De scooter rijdt verder prima, daarmee geen problemen.

Heeft iemand een idee wat dit is en hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt voor jullie advies.
 
Advertisement - register to remove this

Overigens heb ik ook een lage compressie, namelijk 2,5 bar bij koude motor.
Ik had al langere tijd last van een lagere topsnelheid dan eerder, ca 50 km per uur.
Zou dit geluid kunnen passen bij een lekke klep?
 
2,5 bar lijkt me sterk dat hij dan nog start. Lagere top zal eerder wijzen op versleten rollen/snaar/verkeerde klepspeling.
Geluid is opzich niet vreemd op een koude motor. Toevallig een imitatie uitlaat? Ik zou de scooter een winterbeurtje geven als dat nog niet is gedaan, en mocht hij dan nog bij de uitlaat geluid geven het laten zoals het is.
 
Is die 2,5 bar toevallig gemeten door een hbm compressiemetertje? Of een andere in dezelfde peijs klasse
Het is inderdaad een Chinese compressiemeter. Ik merk dus enigszins vermogensverlies (ca 15 km/h) en een enigszins moeizame start (hij start binnen enkele seconden). En dat vreemde geluid dus, wat ik eerder niet had.

2,5 bar lijkt me sterk dat hij dan nog start. Lagere top zal eerder wijzen op versleten rollen/snaar/verkeerde klepspeling.
Geluid is opzich niet vreemd op een koude motor. Toevallig een imitatie uitlaat? Ik zou de scooter een winterbeurtje geven als dat nog niet is gedaan, en mocht hij dan nog bij de uitlaat geluid geven het laten zoals het is.
Inderdaad een imitatie uitlaat. Geen originele in ieder geval. Echter het geluid bestaat pas sinds kort.

Wat ik mij dus afvraag is: kan dit geluid veroorzaakt worden door een lekke klep (wat dan ook het vermogensverlies zou verklaren) en kan ik dit gemakkelijk testen zonder de motor en cilinderkop te demonteren?
 
Je kan dit checken door een klein beetje luchtdruk via het bougiegat in de cilinder te persen. Ikzelf heb hier een oude bougie voor gebruikt en daar een lucht aansluiting op gemaakt . Zuiger in top en kleppen dicht dan hoor je zo of hij ergens via een klep lekt
 
Ik heb toch de cilinderkop en cilinder gedemonteerd gezien ik toch eigenlijk al een grotere cilinder wilde monteren.
De kleppen zijn niet lek. Ik heb bij gesloten kleppen benzine in de cilinderkop gegoten. Er was geen lekkage door de in- of uitlaatklep.
De cilinder zal ik volgende week vervangen. Dan zal ik melden of de scooter weer goed rijdt zonder vreemde geluiden.
 
Update:
Na monteren nieuwe cilinder is het vreemde geluid uit de uitlaat verdwenen. Dus dat probleem is opgelost.
Wat nu precies de oorzaak geweest is, is mij onduidelijk.
De cilinderkop heb ik niet vervangen gezien de kleppen niet lek waren.

Wel heb ik nog steeds een klein probleem met mijn topsnelheid. Mogelijk dat ik hier nog een nieuwe thread voor aanmaak.
Mijn top blijft namelijk hangen bij ca 48-50 km/h op de kilometerteller. Toen ik hem kocht was de top 58 km/h op de kilometerteller.
Ik wil de top weer omhoog brengen.

Huidige setup:
Sym orbit 1 uit 2007 met gy6 139QMB 50cc motorblok (motorblok is deels gereviseerd met recent een nieuwe krukas en cilinder/zuiger).
Carburateur main jet 85 en pilot jet 33
Standaard variateur met 7,5g rolletjes. Koppeling is recent vervangen.
Tandwiel verhouding (final transmission) is origineel.

Originele setup bij aankoop:
Sym orbit 1 uit 2007 met gy6 139QMB 50cc motorblok
Carburateur main jet 76 en pilot jet 30 (hierop liep hij te arm)
Standaard variateur met 5,7g rolletjes (de scooterwinkel heeft er zwaardere rolletjes ingedaan bij mijn huidige setup zie boven vanwege het vervangen van de koppeling).
Tandwiel verhouding (final transmission) is origineel.

Iemand ideeën?
 
Ik zou hem eerst een goed inrijden voordat je aan hogere snelheden gaat denken , dit wordt toch wel veel keren onderschat wat een impact dit kan hebben op de levensduur van je motor. Verder heb ik in mijn gy6 die origineel is de hoofdsproeier 85 en stationair 35 zitten , Dus als je een grotere cil hebt misschien iets hoger voor je hoofd sproeier . Maar eerst eens de bougie aflezen als alles ingelopen is. En vergeet niet om je olie te verversen na 500km
 
Back
Top