piepende vering? EDIT -> nope 't = achterbrug!

ZNEN

electric fanatic
Hallo allemaal,

zoals de titel aangeeft, heb ik een probleem met mijn La Souris E-sourini, waar ik nog niks wijzer uit wordt...
tijdens het rijden, voornamelijk op oneven weggedeeltes zoals bijv. klinkertjes of stoeptegels, maakt de scooter een piepend geluid.
zo'n beetje als een niet gesmeerde fietsketting, maar dan op het ´ritme´ van de oneffenheden in de weg.
filmpje is nog niet gelukt (windruis maakt dat de microfoon het geluid niet goed vastlegd) maar word nog aan gewerkt.
op egale oppervlaktes zoals asfalt doet ie dat niet, omdat de vering dan amper wat hoeft te doen.
drempels/stoepranden is ie gek genoeg eveneens stil.
maar rij je over oud asfalt vol putten of klinkerstraatjes, dan piept ie flink.

na het opknappen van de achterbrug dacht ik het probleem gevonden te hebben, door de bouten waar de achterbrug mee aan het frame zit
beter in te vetten, en tot eergisteren leek dat ook voldoende.
nu is de achterbrug goed in orde (boutjes genoeg vet) maar het gepiep is weer terug...
dus blijft de vraag waar het dan al die tijd wel vandaan kwam...

het frustrerende ervan is, dat ik het niet kan vinden door naast de scooter te gaan staan, vering in te drukken en dan te luisteren.
want: dan is ie stil.
hij doet het alleen tijdens het rijden, mét bestuurder in het zadel. (naast de scooter mee joggend om te horen of het nu voor vering of achter is, bood geen soelaas, want; stil)

iemand een idee waar de bron van dit irritante geluid zit?

groet,
ZNEN
 
Advertisement - register to remove this

Omdat ik exact dezelfde scooter heb, heb ik ook precies hetzelfde probleem. Het is juist niet de vering maar de plek waar het frame aan de achterconstructie vastzit.
Bij mij hebben ze dat ingespoten (ik vermoed met WD40) en het gepiep was weg.
...voor korte duur, want na een paar dagen begon het weer (WD40 wellicht opgedroogd).

En inderdaad alleen als je er op zit (belasting door je gewicht) dan piept het.

Hoeveel km heb je er op zitten?
 
Hoeveel km heb je er op zitten?
dank voor je reactie :), de stand op moment = 7074.4KM
Omdat ik exact dezelfde scooter heb, heb ik ook precies hetzelfde probleem.
Het is juist niet de vering maar de plek waar het frame aan de achterconstructie vastzit.
dat klopt:
Schermafdruk van 2022-06-16 22-17-31.png
daar had ik een laag kogellagervet op aangebracht omdat dat beter bleef zitten dan die smeersprays.
daarom had ik niet gedacht dat daar de oorzaak zou kunnen liggen...

ik heb een tijdje met de schokbrekers geexperimenteerd omdat ik dacht dat daar de oorzaak lag, maar dat is inmiddels zeer onwaarschijnlijk.

zal morgen vanavond eens wat smeren bij die achterbrug, en dan laten weten of het gepiep weg is.
zo ja, dan ga ik eens brainstormen of er niet een betere manier is om dat gedeelte goed gesmeerd te houden...

EDIT: veel dank voor de tip in de goede richting! :)
heb zojuist wat PTFE spray erop gespoten, en je had gelijk.
tijdens de rit verdween het gepiep gaandeweg en is nu helemaal weg.
(voel me een sufferd dat ik er niet beter naar gekeken had)

het vet zat wel op de bout, maar niet op de zijkant van de kleine metalen bus in het lager van de achterbrug.
bij het aandraaien van de bouten, klem je die metalen bus tussen de flensen van de bracket op het frame.
daar zat geen vet, maar is wél het eerste punt dat met WD40/PTFE in aanraking komt als t gesmeerd word...
zonder de spray is het een droge metaal op metaal verbinding, en een herrie maker...
 
Last edited:
Omdat ik exact dezelfde scooter heb, heb ik ook precies hetzelfde probleem. Het is juist niet de vering maar de plek waar het frame aan de achterconstructie vastzit.
Bij mij hebben ze dat ingespoten (ik vermoed met WD40) en het gepiep was weg.
...voor korte duur, want na een paar dagen begon het weer (WD40 wellicht opgedroogd).

En inderdaad alleen als je er op zit (belasting door je gewicht) dan piept het.

Hoeveel km heb je er op zitten?
WD40 is geen smeermidel.
Post automatically merged:

Jij ook bedankt, zal bij mij ook eens vet aan smeren
Wat ik vaak gebruik is kettingspray. Waarom, dit is vettig en schuimt en daardoor dringt het goed door op moeilijk bereikbare plekken.
Ook voor standaards etc. Het is geschikt voor alle bewegende delen.
1655462471782.png
 
update: gepiep was vanochtend weer terug :(
ik heb geen zin om bij wijze van spreken elke rit te beginnen met het smeren van die lagerbussen, maar vermoed ik (althans bij mijn scooter) dat het smeren een terugkomend iets zal blijven.

bij de bouw van mijn scooter zijn de brackets op het frame (waar de achterbrug aan vast zit) niet op dezelfde afstand van elkaar erop gelast, als de afstand tussen de lagerbussen in de achterbrug.
hierdoor ´knelt´ de achterbrug als het ware een klein beetje.
als het metaal door warmte uitzet, gaat het aan lopen.
(dus niet de lagerbus, maar de zijkant van de achterbrug-arm waar t lager in zit, schuurt tegen de flens van t bracket)
bij kouder weer krimt het metaal weer, en loopt niet meer aan.
dit verklaart ook waarom ik er eerder nog niet echt last van heb gehad (boutjes waren vet), en waarom het geluid na smering weer weg was (spray bedekte alles).
 
Knap dat je eraan kan wennen :nomouth:
Mij lukte dat niet, en ik ergerde me steeds groen en geel, dus ging de zoektocht naar een goede oplossing door.
In eerste instantie kwam het plan op om er twee nylon ringen tussen te zetten, maar omdat dat (althans bij mijn scooter) niet haalbaar was, is het uiteindelijk hard plastic geworden.
Schermafdruk van 2022-07-04 12-49-13.png
Zo kan de boel bewegen zonder metaal op metaal gepiep.
En die ´scheur´ in het kunststof schijfje is expres zo gemaakt zodat vocht er niet achter kan blijven zitten.

Groet,
ZNEN
 
Last edited:
Heb je eigenlijk wel eens PTFE spray gebruikt? Of is dit piep te wijten vanwege er te veel ruimte tussen zat.
 
Heb je eigenlijk wel eens PTFE spray gebruikt? Of is dit piep te wijten vanwege er te veel ruimte tussen zat.
heb het spul vaak zat gebruikt (om de een a twee ritten soms) maar het hielp niet echt omdat het vrij snel opdroogde tussen de achterbrug en bracket.
ook was het lastig aan te brengen omdat het metaal van bracket en achterbrug tegen elkaar knelt.

dus i.p.v. een nat smeermiddel zoals PTFE had ik een droog smeermiddel nodig.
een waarbij het metaal zonder contact met ander metaal kan verschuiven...
overigens zijn deze plastic schijfjes slijt items, dus bij elke onderhoudsbeurt ze effe eruit halen om te zien of ze bijv. doorgesleten zijn.

voor nu werkt het prima, maar mocht er in de toekomst een betere oplossing uitgedacht zijn, dan zal ik het zeker hier vermelden,
 
mocht er in de toekomst een betere oplossing uitgedacht zijn, dan zal ik het zeker hier vermelden,
nou... we zijn een lange tijd verder en de plastic schijfjes zijn inmiddels alweer verwijderd, want het hielp maar voor even.
na veel frustratie, uitproberen en gesleutel is het raadsel opgelost...
dus: heb je last van gepiep achterin je e-scooter?
hier een korte checklist:

- bevestigingsboutjes van bevestiging achterbrug aan t frame genoeg vet
- speling op de rubber bussen van de veerpoten (dit was bij de mijne t geval omdat de achterbrug licht getordeed is)
- en (deze zou je niet verwachten) check het grendelmechanisme van je buddybak!
en dan in het bijzonder de haak, waar die op het beugeltje zit als je bak dicht is.

na veel frustratie reed ik een tijdje terug naar huis met een prima ingevette, maar piepende scooter.
tot ik op gegeven moment op het puntje van mn zadel zat (waar t scharnier zit aan de buddybak) en het ding stil was.
eerste reactie is dan om al rijdend naar achteren te gaan verzitten, en begon het ding spontaan weer te piepen.
ook viel het me op dat dit alleen gebeurde als ik alleen reed, en ie dus niet piepte met een passagier erbij.
op de haak zaten wat zwarte vet-restjes (vermoedelijk grafiet poeder... wat moet La Souris daar nu mee?) plus een klein ingesleten deukje waar deze over de beugel zit.
achteraf gezien beweegt de kunststof basis van het zadel als je over hobbels rijd, wat de haak laat bewegen t.o.v. de beugel.
na zowel de haak als het beugeltje waar die in valt schoongemaakt, en van een klein beetje vet voorzien te hebben, zijn we nu +- 150 km verder en heeft ie al die tijd geen kik meer gegeven.

Groet,
ZNEN
 
Last edited:
Back
Top