Als de zuiger naar beneden gaat in de cilinder en de kleppen gesloten zijn krijg je een vacuum boven de zuiger , de inlaat klep opent en het vacuum zuigt benzine aan via de carburateur en de sproeiers . Als je inlaat klep niet op tijd opent of er sproeiers verstopt zitten , of de uitlaat klep open staat , de timing niet correct is , verstoort dit het proces , evenzo is de compressie druk van belang. Er kunnen dus diverse oorzaken zijn , en is het van belang deze èèn voor èèn uit te sluiten . Dus zoals gezegd eerst kleppen stellen , kijken of de merktekens goed staan en dan nog eens de compressie meten.
De compressie druk is van belang , want als dit niet hoog genoeg is moet de druk dus ergens verdwijnen , klep(pen) lekkage of langs de zuiger en cilinder het carter in . Omgekeerd als je dus vacuum moet hebben haalt hij dit dus via dezelfde weg en blijft er niet veel bij je carb over.
Als je start heb je dan veel druk in je carter , kun je controleren door het slangetje wat op je kleppendeksel zit , of hier veel lucht uit geblazen wordt.