Piaggo NRG mc3 start niet meer

BrianNRG

Well-Known Member
Hallo,
afgelopen vrijdag heb ik mijn scooter na ongeveer een weekje niet te hebben gereden proberen te starten, maar hij doet het niet.

Ik heb gekeken of de bougie vonkt, maar dat doet hij dus niet.
Een vriend van me denkt dat het aan de bobine ligt omdat hij de week ervoor wel nog goed liep en in die tijd eigenlijk gewoon niks kapot is kunnen gaan.

Wat denken jullie?
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt me ook sterk idd.
Maar voordat je begint met dingen aan te schaffen, zou ik als ik jou was eens vragen of je van een vriend misschien een bobine kunt lenen, om even te proberen. ;)
 
Lijkt me ook sterk idd.
Maar voordat je begint met dingen aan te schaffen, zou ik als ik jou was eens vragen of je van een vriend misschien een bobine kunt lenen, om even te proberen. ;)

En wat als dit niet het probleem is? Nog andere suggesties zodat ik alvast wat verder kan gaan zoeken enzo. :p
 
Misschien de CDI, of misschien zelfs je ontsteking. Lastig te zeggen.
Maar probeer eerst eens een andere bobine ;)

Ik heb er zojuist eens heen gekeken, ik heb een ander kabeltje van de bobine naar de bougie geprobeerd, werkte niet.(Een vriend van me had een bobine van een oudere piaggo, die 3 verbind puntjes zijn daarbij dikker en passen dus niet op de nieuwere)

Verder hebben we gekeken of er wel überhaupt stroom op het kabeltje staat dat van de ontsteking naar de bobine lijd, hier kregen we niet meer dan 1 volt gemeten (Is dat normaal dat het zo weinig is?)

Morgen ga ik uiteraard weer verder proberen, aangezien een andere vriend nog een niet meer gebruikende Typhoon heeft en daar hoop ik nog een dezelfde bobine op zit.

Wellicht dat dat dan meer uitkomst kan bieden wat het juist wel of niet kan zijn.
 
Het is een puls van 200-400 volt van de cdi naar de bobine. Even multimeter op 1000 V gelijkspanning zetten, en met 1 kick kijken wat de piekspanning is. Niet knipperen met je ogen, anders mis je het. En alles kan kapot. Ontstekingsspoel, cdi, bobine, bougie, 1 van de kabels, pick-up. Zoveel dingen die ervoor zorgen dat ie vonkt, of niet vonkt als er 1 defeect is. Ontstekingsspoel, pick-up, kabels en bobine zijn door te meten met de multimeter op weerstand. Die kan je stuk voor stuk doormeten, en nazoeken welke weerstandswaarde ze precies moeten hebben. (kabels moeten altijd (bijna) 0 aangeven, anders zijn ze kapot)
 
Het is een puls van 200-400 volt van de cdi naar de bobine. Even multimeter op 1000 V gelijkspanning zetten, en met 1 kick kijken wat de piekspanning is. Niet knipperen met je ogen, anders mis je het. En alles kan kapot. Ontstekingsspoel, cdi, bobine, bougie, 1 van de kabels, pick-up. Zoveel dingen die ervoor zorgen dat ie vonkt, of niet vonkt als er 1 defeect is. Ontstekingsspoel, pick-up, kabels en bobine zijn door te meten met de multimeter op weerstand. Die kan je stuk voor stuk doormeten, en nazoeken welke weerstandswaarde ze precies moeten hebben. (kabels moeten altijd (bijna) 0 aangeven, anders zijn ze kapot)

Vergeet niet dat bij de meeste piaggo's de cdi en bobine in 1 kastje zitten :p.
Maar na een paar dingen geprobeerd te hebben laat ik hem toch maar even bij een scooterzaak maken.
Ik post wel wat het probleem is zo snel ik zelf ook wat meer weet. :P
 
Back
Top