piaggo 4t shimmen

marcelMHR rox

Well-Known Member
Goeiedag, ik zat laats te denken om me zip te shimmen aangezien de snaar best wel van de vario bus afzit waardoor de half poulie er tegen aan drukt, maar aangezien ik dit bijna niemand zie doen bij een 4t zou het wel nut hebben?
 
Advertisement - register to remove this

Zou het lekker erbij laten zoals het zo uit de fabriek komt. Neem aan dat ze bij piaggio een goede vario kunnen maken ook wel kunnen bedenken hoeveel ruimte tussen vario en half poelie hoort te zitten.
 
Wat je kan proberen..

Vario erop schuiven zonder bus.. (op de krukas)

Daar tussen een shim er tussen doen (die even hoog is als de bus) en dan de variobus er tegenaan doen en de ventilator poelie weer erop..

Misschien is 1 mm voldoende of heb je net iets minder nodig.
 
ga het wel met de shims proberen, toch apart dat je hier vrij weinig over kan vinden, dus de shims tegen de vario ramplaat aan en dan die bus over de as schuiven? niet de vario met bus er eerst op dan een ring tegen de bus aan?
 
ga het wel met de shims proberen, toch apart dat je hier vrij weinig over kan vinden, dus de shims tegen de vario ramplaat aan en dan die bus over de as schuiven? niet de vario met bus er eerst op dan een ring tegen de bus aan?

Persoonlijk vind ik het beter om geen vulringen te hebben in het gebied waar de riem komt.
 
ga ik ze achter zetten

Waar achter?
Je bedoelt toch niet achter het rollenhuisdeksel (ramplaat) mag ik hopen...
Als je dit doet schuift het hele spulletje naar voren, hierdoor staan de vario en koppeling niet meer recht t.o. elkaar.
Wrijving neemt dan al snel toe waardoor je snaar gaat verbranden en de poelies enorm gaan slijten.

Of begrijp ik het verkeerd?

Dus tegen de kering

Van origine zit hier ook geen ring geplaatst, het originele rollendeksel is vrijwel identiek aan die van Malossi.
Of heb jij er soms shimringen en een beschrijving van plaatsing erbij gekregen?

Bij de oudere 2 takt type's van Pia, Zippie, was dit wel aan de orde!
Bij de 4 takt varianten heeft nooit en te nimmer een opvul en of shimring gezeten tegen de keerring en voor het deksel geplaatst?
 
Last edited:
Waar achter?
Je bedoelt toch niet achter het rollenhuisdeksel (ramplaat) mag ik hopen...
Als je dit doet schuift het hele spulletje naar voren, hierdoor staan de vario en koppeling niet meer recht t.o. elkaar.
Wrijving neemt dan al snel toe waardoor je snaar gaat verbranden en de poelies enorm gaan slijten.

Of begrijp ik het verkeerd?

Ja je begrijpt het verkeerd. Je snaar kan nooit scheef staan. Dit is omdat je vario een hoek heeft. Met shimmen zet je de snaar hoger of lager op de vario.
 
Ja je begrijpt het verkeerd. Je snaar kan nooit scheef staan. Dit is omdat je vario een hoek heeft. Met shimmen zet je de snaar hoger of lager op de vario.

Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp wat de topicstarter schrijft, maar wat betreft het shimmen zelf weet ik heel goed hoe het werkt. Als je het goed leest staat er dat hij dit achter het rollendeksel wil plaatsen!
(Simsa zegt zelfs tegen de keerring)

Op die plek werkt shimmen simpelweg niet en schuift het spul gewoon naar voren!
Shimmen of opvulringen plaatsen doe je voor de variobus, of je plaatst een andere variobus (of de juiste snaar).

De vario zelf is het enige onderdeel dat over de bus heen schuift, de rest niet!
En alle poelies hebben een hoek!? Dus het argument dat de snaar niet uit het lood kan staan, is volstrekt onjuist.
 
Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp wat de topicstarter schrijft, maar wat betreft het shimmen zelf weet ik heel goed hoe het werkt. Als je het goed leest staat er dat hij dit achter het rollendeksel wil plaatsen!
(Simsa zegt zelfs tegen de keerring)

Op die plek werkt shimmen simpelweg niet en schuift het spul gewoon naar voren!
Shimmen of opvulringen plaatsen doe je voor de variobus, of je plaatst een andere variobus (of de juiste snaar).

De vario zelf is het enige onderdeel dat over de bus heen schuift, de rest niet!
En alle poelies hebben een hoek!? Dus het argument dat de snaar niet uit het lood kan staan, is volstrekt onjuist.
Aja ik weet ook niet waarom die daar zit eigenlijk en denk dat die 1 mm nergens verschil in maakt
 
Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp wat de topicstarter schrijft, maar wat betreft het shimmen zelf weet ik heel goed hoe het werkt. Als je het goed leest staat er dat hij dit achter het rollendeksel wil plaatsen!
(Simsa zegt zelfs tegen de keerring)

Op die plek werkt shimmen simpelweg niet en schuift het spul gewoon naar voren!
Shimmen of opvulringen plaatsen doe je voor de variobus, of je plaatst een andere variobus (of de juiste snaar).

De vario zelf is het enige onderdeel dat over de bus heen schuift, de rest niet!
En alle poelies hebben een hoek!? Dus het argument dat de snaar niet uit het lood kan staan, is volstrekt onjuist.
Oh achter de ramplaat. Ik heb het dan inderdaad verkeerd gelezen. Dan heb je inderdaad gelijk. Dat doe je alleen als je ramplaat of vario je carter raakt.

En ik heb het over het shimmen van de vario, dus zonder de achterste poelie aan te raken. Dan kan de snaar niet scheef staan.
 
Back
Top