Piaggio Zip Voorvork Schokbreker reviseren

zipofmaikel

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Mijn voorste schokbreker is erg zwak.
Bij al een klein beetje slecht wegdek begint voor alles al te trillen, alleen voor wantja achter zit er een Bitubo Schokbreker haha.
Ik heb al wat op internet een beetje gelezen dat er olie kan worden bijgevuld/vervangen.
(voorbeeld)
Ik heb wel vaker gezien dat er olie hiervoor is (https://www.piaggio-parts.nl/voorvork-olie-500ml-eurol-sae15)
Volgens mij dempt de voorste op de veer puur er zit er niks meer in (scooter komt uit 2006 en is al oud)

Mijn vraag is wat is het beste? Een nieuwe schokbreker koper (€200,- een hele nieuwe vork is wel wat duur en zonde)
Of is mogelijk om dit te reviseren??
En hoe doe je dit dan?
 
Advertisement - register to remove this

Je noemt nu 2 verschillende dingen he. Een schokbreker en een vork he.

Heb je een monovork van een SP of rijd je met een zip2000 voorvork?

Als je een monovork hebt zou ik je absoluut aanraden 1malig te investeren in een goede schokbreker aan de voorkant. Rijd 1000x beter en staat natuurlijk mooi

Een zip2000 vork kan gereviseerd worden en daar hoort ook echt olie in te zitten. Grote kans dat de vork aan een revisie toe is. Al staan er op marktplaats en fb marketplace ook prima 2de hands te koop voor een paar centen die nog goed zijn.
Reviseren kun je overigens prima zelf doen als je enig technisch inzicht hebt. Dacht dat je met een imbus een platte schroevendraaier en een hamer de vork uit elkaar kan halen. Dus ff alles netjes op volgorde wegleggen hoe je het uit elkaar haalt, desnoods fotos maken om ff terug te kijken met in elkaar zetten. Versleten onderdelen die zul je vanzelf herkennen
 
Ik heb een zp2000 vork.
Weet je precies hoe je die uit elkaar haal? Is dat onder of boven?
Zelf zie ik nergens imbus bouten alleen helemaal onder is wel een gat waar wellicht imbus bouten in kunnen zitten,
maar dan moet sws het wiel er eerst af.
Nergens staat op internet duidelijk hoe je deze vork helemaal los krijg uit de schokbreker zodat je de olie kan bijvullen/verversen.
 
Back
Top