Piaggio zip valt uit bij stationair na val

Advertisement - register to remove this

Haal de vacuüm slang en de benzineslang los.

Leg de benzine slang in een bakje en zuig aan de vacuüm slang.

Nu hoort er benzine uit de slang te komen.

Controleer dat eens. Weet je in ieder geval of dat loopt zo ja dan is dat uit gesloten.

Spruitstuk kan ook. Controleer deze op scheuren en of droogte enz.

Lucht filter kan er ook scheef op zitten bij de carburateur.

Bougie nog goed? Dop nog goed?

Stationair schroef controleren. Nog goed?
 
Last edited:
Ik kan met 80% zekerheid zeggen dat dit het is.

Knap dat je dat voor 80% zeker weet! Ondanks de duizend onderdelen.

Maar goed, wat stel je dan voor om na te kijken??

Olie in de lucht filter unit ken ik. M.a.w. er zit ergens geen flow voor de olie dus ergens zit een "verstopping of degelijke" die de olie druk verplaatst naar een andere "uitgang" de lucht bak dus! anders komt de olie echt niet in de luchtbak. Of een verschoven, kapotte pakking...

Dus geef dan ook advies als je op afstand bijna zeker weet dat dát het is.

Dit voegt niets toe voor de TS.

No hard feelings...:)
 
Knap dat je dat voor 80% zeker weet! Ondanks de duizend onderdelen.

Maar goed, wat stel je dan voor om na te kijken??

Olie in de lucht filter unit ken ik. M.a.w. er zit ergens geen flow voor de olie dus ergens zit een "verstopping of degelijke" die de olie druk verplaatst naar een andere "uitgang" de lucht bak dus! anders komt de olie echt niet in de luchtbak. Of een verschoven, kapotte pakking...

Dus geef dan ook advies als je op afstand bijna zeker weet dat dát het is.

Dit voegt niets toe voor de TS.

No hard feelings...:)

Hi Manu,

Er kan zeker olie in de luchtfilter van een Piaggio zip komen.
Er zit een klein 2de rubberen buisje die naar de carter gaat. Daar kan olie in komen :p
 
Hoeft niet altijd zo te zijn, kan ook dat je scooter gewoon 'van slag' is door de val.
Denk dat het niet zo'n groot probleem is, misschien is er een kabeltje er los geschoten, of een scheurtje in de spruitstuk. Of ergens vals lucht.
Wat voor kabeltje denk je dan aan bijvoorbeeld? Ik zou niet zo snel aan valse lucht denken omdat dat niet veel effect op het stationair lopen heeft, tenzij hij ergens een massief scheurtje opgelopen heeft.

Knap dat je dat voor 80% zeker weet! Ondanks de duizend onderdelen.

Maar goed, wat stel je dan voor om na te kijken??

Olie in de lucht filter unit ken ik. M.a.w. er zit ergens geen flow voor de olie dus ergens zit een "verstopping of degelijke" die de olie druk verplaatst naar een andere "uitgang" de lucht bak dus! anders komt de olie echt niet in de luchtbak. Of een verschoven, kapotte pakking...

Dus geef dan ook advies als je op afstand bijna zeker weet dat dát het is.

Dit voegt niets toe voor de TS.

No hard feelings...:)

Het luchtfilter zit aan de linkerkant op de Zip, en vooral met de iGet blokken is het vaak zo dat er olie in het luchtfilter kan komen. OP zegt dat de scooter op de linkerkant is gevallen. Zwaartekracht verteld me dat het olie naar het luchtfilter gaat- de scooter krijgt minder lucht door het doorweekte luchtfilterelement. Rijden is geen probleem aangezien hij dan meer lucht trekt. Ik vermoed dat OP ook vermogensverlies heeft.

Mocht dat het niet zijn, dan zou ik kijken naar de carb afstelling (stationairschroef + luchtschroef).

Haal de vacuüm slang en de benzineslang los.

Leg de benzine slang in een bakje en zuig aan de vacuüm slang.

Nu hoort er benzine uit de slang te komen.

Controleer dat eens. Weet je in ieder geval of dat loopt zo ja dan is dat uit gesloten.

Spruitstuk kan ook. Controleer deze op scheuren en of droogte enz.

Lucht filter kan er ook scheef op zitten bij de carburateur.

Bougie nog goed? Dop nog goed?

Stationair schroef controleren. Nog goed?

Als het luchtfilter eraf zit, dan hoort hij nog steeds te lopen, ook stationair. Het verschil zit hem dan dat als men gaat rijden, dat hij vermogensverlies heeft.

Ik bevestig iemand zijn gedachtegang (die van @Giodam) zodat OP eerst daar gaat kijken en niet zijn tijd verspilt aan het checken van de benzinetoevoer en de vacuumkracht, zoals jij suggereert (want waarom start en rijdt hij dan wel :x?).

No hard feelings tho ;)
 
Wat voor kabeltje denk je dan aan bijvoorbeeld? Ik zou niet zo snel aan valse lucht denken omdat dat niet veel effect op het stationair lopen heeft, tenzij hij ergens een massief scheurtje opgelopen heeft.



Het luchtfilter zit aan de linkerkant op de Zip, en vooral met de iGet blokken is het vaak zo dat er olie in het luchtfilter kan komen. OP zegt dat de scooter op de linkerkant is gevallen. Zwaartekracht verteld me dat het olie naar het luchtfilter gaat- de scooter krijgt minder lucht door het doorweekte luchtfilterelement. Rijden is geen probleem aangezien hij dan meer lucht trekt. Ik vermoed dat OP ook vermogensverlies heeft.

Mocht dat het niet zijn, dan zou ik kijken naar de carb afstelling (stationairschroef + luchtschroef).



Als het luchtfilter eraf zit, dan hoort hij nog steeds te lopen, ook stationair. Het verschil zit hem dan dat als men gaat rijden, dat hij vermogensverlies heeft.

Ik bevestig iemand zijn gedachtegang (die van @Giodam) zodat OP eerst daar gaat kijken en niet zijn tijd verspilt aan het checken van de benzinetoevoer en de vacuumkracht, zoals jij suggereert (want waarom start en rijdt hij dan wel :x?).

No hard feelings tho ;)

Helemaal gelijk. :)

Maar ik ken ook niet elk type scooter. Vind het wel raar dat er olie zomaar in de lucht filter kan komen. Zwaartekracht of niet.

Maar het is (vind ik) niet verkeerd om elkaar soms te corrigeren of elkaars visie over het hele brommer gebeuren kenbaar te maken!

Stomme vragen bestaan in mijn ogen niet want niemand word geboren als specialist op scooter gebied dat heeft men ook moeten leren.

Dus een beetje geduld met nieuwe Members, als er iets gevraagd word wat voor sommige misschien wel een hele "domme" vraag is,
Is wel op zijn plaats!

Maar als ik alles terug lees zou ik bijna zeggen dat de bougie een klap heeft gehad, beschadigt geraakt en misschien daardoor de vonk niet optimaal is en die te snel warm word na het stationair waardoor vermogens verlies optreed.

Misschien wat ver gezocht maar ik probeer alleen maar mee te denken. :)

Gr,
The Phoenix
 
Helemaal gelijk. :)

Maar ik ken ook niet elk type scooter. Vind het wel raar dat er olie zomaar in de lucht filter kan komen. Zwaartekracht of niet.

Maar het is (vind ik) niet verkeerd om elkaar soms te corrigeren of elkaars visie over het hele brommer gebeuren kenbaar te maken!

Stomme vragen bestaan in mijn ogen niet want niemand word geboren als specialist op scooter gebied dat heeft men ook moeten leren.

Dus een beetje geduld met nieuwe Members, als er iets gevraagd word wat voor sommige misschien wel een hele "domme" vraag is,
Is wel op zijn plaats!

Maar als ik alles terug lees zou ik bijna zeggen dat de bougie een klap heeft gehad, beschadigt geraakt en misschien daardoor de vonk niet optimaal is en die te snel warm word na het stationair waardoor vermogens verlies optreed.

Misschien wat ver gezocht maar ik probeer alleen maar mee te denken. :)

Gr,
The Phoenix
Inderdaad, je verwacht het natuurlijk niet, ik had dat ook totdat ik de eerste paar Zips met schade had gekocht.

Ik weet ook niet alles, ik gok zelfs minder dan de meeste hier, en ben ook nog steeds leerling.

Ik ben wel erg blij dat tijdens een discussie we het goed op de theorie hebben kunnen houden, om zo het beste advies aan OP te geven.

Duimpie voor sportiviteit :)
 
Back
Top