Piaggio zip type 3 loopt stationair, maar valt uit/valt uit bij gasgeven

piaggiozip

New Member
Beste,

Ik heb mijn oude piaggio zip na 8 jaar stil staan tot leven gebracht weer. Ik heb een nieuwe cilinder erop gezet en de carburateur schoongemaakt (uit elkaar gehaald en enkel doorgeblazen).

Als ik de scooter aankick dan start deze in 1 x en loopt hij mooi stationair. Als ik de scooter stationair laat lopen dan valt hij na anderhalve minuut uit met het geluid alsof hij verzopen is. Op het moment dat ik gas geef dan pakt hij dit en na 1 a 2 x niet meer en valt hij langzaam uit (geluid wordt steeds slomer alsof hij verzopen is).

Ik heb nog niet gecheckt voor valse lucht (dit wil ik vanavond even doen)

Wat zouden andere oorzaken kunnen zijn en hoe kan ik dit verhelpen ?
 
Advertisement - register to remove this

Valse lucht heb ik gecheckt en is het niet. Heb de carburateur nogmaals helemaal gereinigd. 1x kicken weer aan. Heb de straat heen en weer kunnen rijden met heel voorzichtig en op gevoel gasgeven. Iets te snel of teveel en hij gaat langzaam uit. Stationair lijkt ie steeds langer vol te houden.

Ik zat zelf te denken, misschien na 8 jaar stilstaan moet alles even goed doorgelopen zijn, of is dat iets heel raars wat ik zeg?

Start pilot spuit je in de luchtinlaat?
 
mischien dat hij gewoon opnieuw afgesteld moet worden?
of mischien dat er iets met de vlotternaald is dat hij steeds verzuipt of dat er net gewoon niet genoeg benzine in je vlotter kamer zit.
 
Hij loopt stationair totdat hij langzaam uitvalt. Hoe en wat zou ik moet afstellen? Luchtschroef indraaien en dan 1.4 slag open? En wat nog meer?


Het geluid als hij uitvalt langzaam lijkt als hij verzuipt. Heel langzaam 'whapwhapwhap' soms kan ik hem dan net met wat gas doorlaten draaien en soms zorgt gas geven juist dat ie meteen uitvalt
 
Ik zou niet meteen een nieuwe carb bestelle je mket gwn het probleem kunnen vinden het kan niet veel zijn, miss dat gwn de vlotternaald niet meer goed is of iets anders in je carb
 
Bij lange stilstand zal de carburateur `vervuilen` door oude resten benzine die erin zit..
Ik denk zelf dat het stationaire kanaaltje (dus daar gaat ook de luchtschroef naar toe) dat kanaaltje zit waarschijnlijk troep in.
Carburateur moet dan eerst goed intern worden schoongemaakt.
 
Dus eigelijk precies wat bij mij het geval is. Hij draait netjes stationair totdat ie te vol word en als k gas geef dan gaat het sneller.

Kan ik het herkennen aan hoe die eruit ziet? Of valt daar vrij weinig aan te zien?

Nadat ie uitvalt start ie ook pas na 5 minuten weer, daarvoor klinkt ie verzopen nog. Dus dan trekt de benzine weer omlaag/verdampt.

Goede tip! Het is de originele carburateur nog. Zit er veel verschil in die dingen vlotterpinnen?
 
Dus eigelijk precies wat bij mij het geval is. Hij draait netjes stationair totdat ie te vol word en als k gas geef dan gaat het sneller.

Kan ik het herkennen aan hoe die eruit ziet? Of valt daar vrij weinig aan te zien?

Nadat ie uitvalt start ie ook pas na 5 minuten weer, daarvoor klinkt ie verzopen nog. Dus dan trekt de benzine weer omlaag/verdampt.

Goede tip! Het is de originele carburateur nog. Zit er veel verschil in die dingen vlotterpinnen?
Ehm ja, je kan het beste de carb even meenemen naar een brommerzaak om een vlotternaald te halen, vlotter naald heeft een rode punt en die schuif je in een soortvan houdertje en dan in een gat maar dat zal een brommer zaak je beter uit kunnen leggen
 
Oké ik heb een carburateur van een kennis overgenomen voor goedkoop. Bijzijnn zip liep deze perfect. Kwa afstellen, is het handig om de luchtschroef van de nieuwe het zelfde te zetten als de oude van mij? Of zal ik deze laten zoals ik hem gekregen hebben. Staat nu als je hem erin draait op 3.5 slagen open. Bij die van mij weet ik niet moet ik nog even checken
 
Oké ik heb een carburateur van een kennis overgenomen voor goedkoop. Bijzijnn zip liep deze perfect. Kwa afstellen, is het handig om de luchtschroef van de nieuwe het zelfde te zetten als de oude van mij? Of zal ik deze laten zoals ik hem gekregen hebben. Staat nu als je hem erin draait op 3.5 slagen open. Bij die van mij weet ik niet moet ik nog even checken
Meestal is uit de fabriek 1,5 slag, maar je moet gewoon kijken op welke stand hij het beste loopt.
 
Oké, 3.5 slagen klinkt namelijk als erg veel. Luchtschroef afstellen gaat alleen om stationair draaien toch? Als je gasgeeft en rijd heeft het geen invloed meer toch? Ik stel hem denk eerst hetzelfde als de oude die er nu op zit. Is zelfde model zelfde sproeier etc.
 
Back
Top