Piaggio zip starterkrans vast

Didier123

New Member
Beste lezer,

Ik heb een Piaggio zip 4t 2v uit 2016 in mijn bezit, nu zit ik met een groot probleem. Ik heb binnenkort een keuring van snor naar bromfiets. Nu wilde ik deze scooter terugvoeren door er een varioring in te zetten (Hij rijdt namelijk 55 km per uur, dat is letterlijk de max). Maar de starterkrans (die metalen plaat met tandjes voor de variateur) zit dus muurvast. De krukasmoer heb ik er vrij gemakkelijk af gekregen, maar er zit geen beweging in de starterkrans. Nu heb ik zelfs al een pulleytrekker gebruikt, tevergeefs. Als iemand een idee heeft laat het mij alsjeblieft weten.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Een beunhaas uit Maastricht
 
Advertisement - register to remove this

al geprobeerd om een tik rechts om te geven?
ik vermoed dat de krans over de spiebanen is getrokken.. en nu half weg vast zit..
 
Wellicht de boel verwarmen of insprayen met imal kruipolie.
En dan proberen los te krijgen.
De kans is wel groot dat de starterkrans de spiebanen heeft opgegeten en dat een nieuwe krukas onvermijdelijk is maar dat kun je pas zien als die er af is.
 
Wellicht de boel verwarmen of insprayen met imal kruipolie.
En dan proberen los te krijgen.
De kans is wel groot dat de starterkrans de spiebanen heeft opgegeten en dat een nieuwe krukas onvermijdelijk is maar dat kun je pas zien als die er af is.
Ja daar ben ik ook bang voor, maar daar is dan niets meer aan te veranderen. Hoe zou ik dit dan het beste kunnen aanpakken? Met een gasbrander? En moet ik dan bepaalde onderdelen of plekken vermijden?
Heel erg bedankt in ieder geval voor je tip alvast, ik zal ermee aan de slag gaan.
Groetjes
Post automatically merged:

al geprobeerd om een tik rechts om te geven?
ik vermoed dat de krans over de spiebanen is getrokken.. en nu half weg vast zit..
Ja dit heb ik al geprobeerd, ik zie net dat ik een tip heb gekregen om het te gaan verwarmen. Toch bedankt voor het meedenken
Groetjes
 
Zelf je verstand/zicht gebruiken
Niet te lang op 1 plek houden en natuurlijk niet helemaal stoken tot het smelt haha
Gewoon even dat het een schrik moment van de warmte krijgt
Kans is toch al groot dat een nieuwe krukas onvermijdelijk is.
 
Zijn er geen kleine, micro bewegingen in dat ding te krijgen. Anders kan je hem rondom steeds een beetje heen en weer jutteren.

Dus eerste je handen links en rechts en dan steeds weer verdraaien.


Als die echt zo muur vast zit is er kans dat de vorige eigenaar die moer niet eerst met de hand tegen de poelie heeft gedraait, maar gewoon direct met slagmoer sleutel erop geboshed heeft. En dan zijn inderdaad de spiebanen naar de .....
 
Zijn er geen kleine, micro bewegingen in dat ding te krijgen. Anders kan je hem rondom steeds een beetje heen en weer jutteren.

Dus eerste je handen links en rechts en dan steeds weer verdraaien.


Als die echt zo muur vast zit is er kans dat de vorige eigenaar die moer niet eerst met de hand tegen de poelie heeft gedraait, maar gewoon direct met slagmoer sleutel erop geboshed heeft. En dan zijn inderdaad de spiebanen naar de .....
Er zit letterlijk geen beweging in, hoe hard ik ook trek. Tja soms zit het tegen, daar kan ik verder ook niks aan doen. Kan je zoiets maar van te voren weten :(
 
Misschien een koevoet er achter proberen te zetten en met beleid een beetje wrikkend eraf proberen te drukken in beetje..

Wel stukje hout onder de koevoet doen als je die tegen het carter zet.
 
Wellicht de boel verwarmen of insprayen met imal kruipolie.
En dan proberen los te krijgen.
De kans is wel groot dat de starterkrans de spiebanen heeft opgegeten en dat een nieuwe krukas onvermijdelijk is maar dat kun je pas zien als die er af is.
Kan nog best meevallen want de krukas en dus de spiebanen zijn van gehard staal. De krans is ook van staal maar niet gehard.
 
als de starterkrans er helemaal overheen zit is 100% zeker de krukas/spiebanen naar de knoppen
Zou best kunnen maar laten we hopen dat het niet zo erg is.
De spiebanen van de krukas zijn zoveel harder dan die van de krans, dat ze eigenlijk alleen kunnen breken.
Ik heb al een paar keer gezien dat de krans kapot was ( door verkeerde montage) en de krukas nog intact.

er is nog hoop =p
 
en anders een poelie trekker , krukas zal je toch moeten vervangen.
Al geprobeerd met een poelietrekker
Post automatically merged:

Zou best kunnen maar laten we hopen dat het niet zo erg is.
De spiebanen van de krukas zijn zoveel harder dan die van de krans, dat ze eigenlijk alleen kunnen breken.
Ik heb al een paar keer gezien dat de krans kapot was ( door verkeerde montage) en de krukas nog intact.

er is nog hoop =p
Hoop het :)
Post automatically merged:

Misschien een koevoet er achter proberen te zetten en met beleid een beetje wrikkend eraf proberen te drukken in beetje..

Wel stukje hout onder de koevoet doen als je die tegen het carter zet.
Ook al geprobeerd :(
Post automatically merged:

Als dit afgelezen is op de snelheidsmeter kun je hiermee gerust op keurig gaan.
Heb je dit echter getest met een GPS app dan is het kantje boord voor de keuring.

Hopelijk zijn ze in Elsloo dan niet te streng. ;)
Ik heb gekeken vanaf de teller, maar dan nog vind ik dat iets te nihil. Dan zit ik echt tegen de max aan
Post automatically merged:

foto!
Post automatically merged:

en een duidelijke... liefst meerdere...
Er valt verder niet veel te zien, wat verwacht je dan precies te zien?
 
Al geprobeerd met een poelietrekker
Post automatically merged:


Hoop het :)
Post automatically merged:


Ook al geprobeerd :(
Post automatically merged:


Ik heb gekeken vanaf de teller, maar dan nog vind ik dat iets te nihil. Dan zit ik echt tegen de max aan
Post automatically merged:


Er valt verder niet veel te zien, wat verwacht je dan precies te zien?
Hallo Didier,
misschien toch, zoals boven al geopperd was, een beetje proberen te stoken.
Met een brander met puntige vlam, zo eentje op een gasflesje, in het midden van de krans rond de as.
Hang desnoods wat zeiknatte oude handdoeken er omheen ter bescherming van het aluminium van je carter.
Heet stoken, rondgaan, niet op een plek en als je het wat warm ziet worden (niet roodgloeiend natuurlijk) ondertussen op de krans tikken, die is waarschijnlijk toch al kapot.
Het geharde staal van de krukas-spiebanen is zoveel harder dan het staal van de krans, dat er best een kans is, als je de krans er af krijgt, de as nog goed is. Anders zou je nu al scheuren of afgebroken stukken zien in de spiebanen van de as.
Met beleid stoken, met een hamertje tegen de klok in tikken op de krans of een grote griptang op de krans. En geduld.
Krijg je vast wel voor elkaar.
Maak voor je gaat stoken, het carter rond de krans even schoon, zodat er geen vet - of olieresten gaan branden.
 
Back
Top