Piaggio zip start niet

Beste mensen, ik heb een Piaggio zip 4 takt snor die niet start. Omdat ie na letterlijk 20 min kicken wel aan ging maar heel slecht liep. Heb ik het blok er onderuit gehaald en gekeken naar de cilinder en de zuiger. De cilinder zag er helemaal goed uit maar de zuiger niet. Ik heb toen de zuiger vervangen en alles weer netjes terug gemonteerd. Nu heb ik weer een probleem dat ie helemaal niet start. Na 5 min kicken lijkt het alsof er benzine terug de benzinekraan in wordt gepompt omdat hij dan lekt bij de benzinepomp. Heeft iemand een idee waarom die niet start en welke stappen ik allemaal door moet nemen?
graag ontvang ik een bericht terug
Groetjes
 
Advertisement - register to remove this

Na 5 min kicken lijkt het alsof er benzine terug de benzinekraan in wordt gepompt omdat hij dan lekt bij de benzinepomp.
Hier mag niks lekken ook niet na 5 min kicken, dus kijk hier eerst naar.

  • Waar lekt het precies?
  • Verder heb je de klepspeling bekeken?
  • Staat de timing goed na het vervangen van de zuiger?
  • Staat de timing/nokkenasketting niet te slap?
  • Heb je erop gelet dat je de sluitingen van de zuigerveren onderling 120 graden hebt verdraaid?
  • Heb je nieuwe pakkingen geplaatst bij het vervangen van de zuiger?
  • Heb je eventueel de compressie gemeten?
  • Heb je de bougie voldoende vastgedraaid?
  • Vonkt de bougie goed?
  • Wordt je bougie nat na een aantal startpogingen?
  • Carburateur al eens schoongemaakt?
 
Na 5 min lekt het aan de onderkant van de benzinekraan. En dan druppelt het langzaam op mijn vliegwiel.
Ja de kleppen staan goed inlaat 10 en uitlaat 15
Timing staat volgens mij goed ma weet niet zeker. Hoe kan ik dit goed checken
Nokkenasketting is toch de distributieketting. Die staat op z’n strakst. Staat nog klein beetje speling op niet zo veel.
Wat bedoel je met zuigerveren 120 graden draaien?
zitten nieuwe pakkingen in. Alleen de koppakking paste niet met die 2 rondjes dus heb er een voetpakking tussen gedaan.
Compressie niet gemeten heb geen compressiemeter.
Bougie zit goed vast en heb verschillende bougies geprobeerd dus vonk is goed.
Bougie wordt niet heel erg nat maar als ik mijn vinger er tegen doe dan heb ik wel een afdruk.
Carburateur en sproeiers zijn doorgespoten met een compressor.
 
Na 5 min lekt het aan de onderkant van de benzinekraan. En dan druppelt het langzaam op mijn vliegwiel.
Uit het kraantje zelf of langs de nippel/slangetje?

Indien uit het kraantje zelf, deze vervangen ,indien langs het slangetje, eventueel slangetje vervangen indien deze hard/poreus geworden is en een fatsoenlijke slangenklem plaatsen.

Ja de kleppen staan goed inlaat 10 en uitlaat 15
Heb je dit uit het servicemanual want dit lijkt me nogal ruim?

Nokkenasketting is toch de distributieketting.
Ja, die bedoel ik. ;)

Voor het plaatsen van de zuigerveren en het op tijd zetten van de timing, kijk eens op youtube en zoek op "GY6 Big Bore", je vindt tientallen filmpjes over dit onderwerp.

Verder een distributieketting mag geen speling hebben, dit beïnvloedt de timing, kijk je kettingspanner na. (dit zie je overigens ook op YT als je zoekt op bovenstaande tekst.)
 
De benzine komt langs de nippel van de benzinekraan. Het is een nieuwe slang dus moet alleen een klem plaatsen.
ik heb de kleppenspeling uit aantal filmpjes.
de kettingspanner kan ik niet strakker doen dus dan moet er denk ik een nieuwe veer in.
 
Moet ik dat de metalen koppakking doorboren zodat er 2 grotere gaten in boren zodat ie wel past?
De zuigerveren ga ik dan even checken
Gewoon de zelfde koppakking (orgineel) bestellen als waar die mee vast zat voor dat je de zuiger verving. En idd je zuigerveren 120 graden verdraaien zodat niet alle openingen de zelfde kant op staan er er te makkelijk lucht langs kan.

Daarna kijken of je carb overstroomd en nat is.
dan de slangen van je carb afhalen vacuim en benzine slang.
Die lopen naar de onderkant rechts van je benzinetank bij de vacuim kraan.
Blijft er benzine uit je benzine slang lopen dan is die die kraan stuk.
Ook kan je testen door even te zuigen/blazen op andere (vacuim) slang. Van je vacuim pomp en dan te kijken of ie genoeg bezine geeft even een straal maar moet dus ook stoppen.
Anders kan je scooter dus verzuipen.
Ook even je carb schoonmaken door de stationair spoeier na te kijken of die open is.(tegen een lichtbron aanhouden en erdoorheen kijken)
Dat is het lange buis sproeiertje niet de kleine dat is de hoofd sproeier maar die zou je ook voorzichtig los kunnen draaien en kijken of die open is.(meestal wel)
Een nieuw luchtfilter element en evt de gaten dichtmaken van het luchtfilter die zelf gemaakt zijn en er niet horen ( zuigt aleen maar vuil aan)

Verder kleppen stellen 0.10mm ingaande klep (bovenste) 0.15mm uit onderste aan de zijkant onder je koelkap bij je vloegwiel.
op je carter heb je een merk teken of puntje streepjes staan net als op je vliegwiel sommige gevallen een t die gelijk zetten.
En voelen aan je klepstoters/ tuimelaars of ze vrijstaan anders nog een slag draaien dan pas de klepspeling controleren.en evt bijstellen. Zet ook meteen je pickup wat dichterbij op je vliegwiel.
Sterkte ermee! Suc6
 
Back
Top