Piaggio Zip(sfera) Knipperlicht knippert links maar rechts brandt constant.

Asrw108

New Member
Hallo,

Ik ben bezig met een Sfera 125 4t onder een zip aan het bouwen met de originele kabelboom van de sfera incl. toebehoren(cdi, bobine, spanningsregelaar, knipperlicht relais etc.), het enige wat van de 50cc komt is het startrelais en de claxon.
Alles is bijna goed aangesloten, alleen nog goed wegwerken.
Nu is mijn vraag: mijn knipperlichten links knipperen zoals normaal, maar rechts branden constant. Soms knippert rechts één keer en daarna blijven ze branden. Kan het zijn dat het knipperlicht relais defect is voor alleen rechts? (Als links knippert, brandt het rechter knipperlicht achter een heeel klein beetje).
Een massa probleem kan het niet zijn, meerdere malen gecheckt.
thanks.
 
Advertisement - register to remove this

Dit kan niet aan het knipperrelais liggen.
De linker en rechter knipperlichten gebruiken hetzelfde signaal.
Jou probleem zit in ieder geval in de schakelaar of de bedrading van deze schakelaar naar je rechter knipperlichten of de massabedrading van één of beide lampen.

Ik vermoed ergens een slecht contact.

Branden de gloeilampjes van je rechter knipperlichten wel op de volle sterkte?

Is/zijn het led of gloeilampjes?
 
Thnks voor de reactie!
De rechterkant die constant brandt zijn twee ledjes en Linksvoor is led en linksachter is een standaard knipper van een zip(een weerstand miste, die komt morgen binnen). De schakelaar is het ook niet want ik heb ook de kabels van de stekker handmatig doorverbonden.
Ik merk wel dat als de linkerkant knippert het knipperlicht lampje in het dashbord minder fel is dan als recht constant brandt.
De massa heb ik via verschillende manieren gekoppeld, aan het frame, aan een andere massa uiteinde en aan de accu.
Wel is het zo dat de knipperlichten en achter- en voorlicht bij een zip een aparte massa kabel hebben, terwijl bij de sfera dit in de unit zit. Dus ik heb de massa van de knippers aan de voorzijde aan het frame gedaan. Maar dit zou neem ik goed moeten zijn omdat links gwn knippert. Ik heb ook geprobeerd de led van linksachter met rechtsachter te verwisselen zonder succes.
Ik ga morgen toch de massa beter proberen aan te sluiten en kijken of een nieuwe knipperlicht relais nut heeft.
 
Dus 3 lampjes hebben led en ééntje een gloei-lampje.
Waarvan dan ook nog 1 led-lampje een weerstand mist!
Wel een boeltje, beter niet eerst alles hetzelfde maken???
Als die weerstand van de rechter kant is, geen wonder dat het knipperlicht niet knippert.

Sluit deze maar eerst even aan en laat daarna wat weten.
 
Dus 3 lampjes hebben led en ééntje een gloei-lampje.
Waarvan dan ook nog 1 led-lampje een weerstand mist!
Wel een boeltje, beter niet eerst alles hetzelfde maken???
Als die weerstand van de rechter kant is, geen wonder dat het knipperlicht niet knippert.

Sluit deze maar eerst even aan en laat daarna wat weten.
Alle aangesloten led lampjes hebben uiteraard een weerstandje... maar omdat ik 1 weerstandje mis heb ik tijdelijk 1 std knipper aangesloten op die plek(linksachter). Ik hou je op de hoogte of 1 std knipper dus daadwerkelijk t verschil maakt.
 
misschien kan het liggen
Alle aangesloten led lampjes hebben uiteraard een weerstandje... maar omdat ik 1 weerstandje mis heb ik tijdelijk 1 std knipper aangesloten op die plek(linksachter). Ik hou je op de hoogte of 1 std knipper dus daadwerkelijk t verschil maak
Het is opgelost. Het lag indd aan het knipperlicht relais... beide kanten knipperen nu netjes. Alleen dit relais maakt geen tikkend geluid, maar een extreem hard piep geluid alsof het een alarm is.
 
Waarschuwing dat je knipperlicht licht aanstaat waarschijnlijk. ik wou dat ik dat had op mijn scoot betrap me erop dat ik hem soms vergeet
 
Het is opgelost. Het lag indd aan het knipperlicht relais... beide kanten knipperen nu netjes.

Corosie, na dit wegpoetsen ging t al wat beter.
Wat bedoel je met " 't gaat al wat beter", dit zegt ook iemand die reeds 2 maanden op het ziekenhuis ligt omdat hij aangereden is, maar wel nog 1 jaartje revalidatie voor de boeg heeft.

Dit spreekt je eerste quote tegen, want daar werkte alles weer netjes???

Maar goed als "al wat beter" voor jouw in orde is, prima toch, maar ik kan me niet voorstellen dat een slecht contact in een knipperrelais invloed heeft op één zijde van de RAW-lichten en op de andere zijde niet.
Er moet toch nog wat meer aan de hand zijn.
Het signaal wat uit dit RAW-relais komt wordt namelijk voor beide zijden van de RAW-lichten gebruikt.
 
Wat bedoel je met " 't gaat al wat beter", dit zegt ook iemand die reeds 2 maanden op het ziekenhuis ligt omdat hij aangereden is, maar wel nog 1 jaartje revalidatie voor de boeg heeft.

Dit spreekt je eerste quote tegen, want daar werkte alles weer netjes???

Maar goed als "al wat beter" voor jouw in orde is, prima toch, maar ik kan me niet voorstellen dat een slecht contact in een knipperrelais invloed heeft op één zijde van de RAW-lichten en op de andere zijde niet.
Er moet toch nog wat meer aan de hand zijn.
Het signaal wat uit dit RAW-relais komt wordt namelijk voor beide zijden van de RAW-lichten gebruikt.
Na wat corosie wegpoetsen knipperden de rechterkant soms. Dus dat was al wat beter maar niet goed genoeg nee. Maar zoals ik al eerder hierboven heb gezegd, ik heb gwn het nieuwe relais geplaatst en alles doet het perfect.
 
Hallo,

Ik ben bezig met een Sfera 125 4t onder een zip aan het bouwen met de originele kabelboom van de sfera incl. toebehoren(cdi, bobine, spanningsregelaar, knipperlicht relais etc.), het enige wat van de 50cc komt is het startrelais en de claxon.
Alles is bijna goed aangesloten, alleen nog goed wegwerken.
Nu is mijn vraag: mijn knipperlichten links knipperen zoals normaal, maar rechts branden constant. Soms knippert rechts één keer en daarna blijven ze branden. Kan het zijn dat het knipperlicht relais defect is voor alleen rechts? (Als links knippert, brandt het rechter knipperlicht achter een heeel klein beetje).
Een massa probleem kan het niet zijn, meerdere malen gecheckt.
thanks.
 
Back
Top