Piaggio zip problemen audi led knipperlicht

Gregorio

New Member
Goedemiddag,
Kan iemand mij a.u.b. helpen. Mijn zoon heeft een scooter Piaggio zip bouwjaar 2018 4 weken geleden gekocht en een nieuwe

Knipperlicht LED set Piaggio Zip 2000 DMP Audi Look smoke

voor en achter ingebouwd en heeft al die tijd gewerkt. Maar vanaf gisteren werken de knipperlicht richting aanwijzing niet. Alleen aan de voorkant doet de dag licht van de Audi led verlichting het wel. Weet iemand hoe dit kan.
 
Advertisement - register to remove this

Wat heb je zelf al geprobeerd?
Ik neem aan dat je de kappen eraf hebt gehaald en de kabels en dergelijke al nagekeken heb?
Het zijn lampjes van DMP dus het zou me niet verbazen als ze nu al stuk zijn.
Als alles nog goed aangesloten is gewoon even een multimeter erbij pakken en kijken of de lampjes wel stroom krijgen.
 
Hallo gregorio, heb jij voor je zoon al een oplossing kunnen vinden?.
Heb zelfde probleem waarbij ik netjes de zwarte smoke Audi led knipperlichten heb gekoppeld aan de scooter plugs en de witte draad heb verbonden met de witte draad van het contact. De dagrijverlichting ziet er top uit en werkt dus, maar bij gebruik schakelaar voor knipperlicht komen er slechts 2 van de 8 bolletjes te voor schijn waardoor het lijkt dat deze te weinig power krijgt. Bij los koppelen en testen geeft deze wel alle oranje lichtbolletjes. Wie oh wie heeft het laatste tipje zodat ik de kappen er weer op kan zetten.
 
Ik weet niet of je op je vraag aan Gregorio nog een antwoord zult krijgen want Gregorio is een week na zijn vraag niet meer ingelogd geweest op het forum.
Bij los koppelen en testen geeft deze wel alle oranje lichtbolletjes.
Wat bedoel je hiermee, hoe heb je getest?
Heb je de knipperspanning al eens gemeten terwijl de unit zit aangesloten want misschien is de spanning wel te laag door een slecht contact in de bedrading of een mottige raw-schakelaar?
Als de motor draait, knipperen er dan ook maar 2 van de 8 ledjes?

Is je knipperrelais wel geschikt voor LED-knippers?
Op de website van Zandri lees ik dat weerstanden worden meegeleverd, heb je die gebruikt en zo ja hoe heb je die aangesloten, in serie of parallel aan de unit?
 
Last edited:
Zorg ervoor dat de verlichting is aangesloten op gelijkstroom.
Als ze zijn aangesloten op wisselstroom gaan ze kapot.
Ook voor de ledknippetlichten is een speciaal knipperlicht relais nodig.
 
Wat bedoel je hiermee?
Heb je de knipperspanning al eens gemeten terwijl de unit zit aangesloten?
heb geen ervaring met spanning meten dus dat kan ik morgen wel even doen met de juiste tips. Wat met wat en waar meet ik dan precies? De unit zit nu in zn geheel aangesloten en geeft mooie dagrijverlichting maar als ik de knipperlichten aan zet of dit nu links of rechts is geeft deze maar de helft van oranje bolletjes
 
Zorg ervoor dat de verlichting is aangesloten op gelijkstroom.
Als ze zijn aangesloten op wisselstroom gaan ze kapot.
Ook voor de ledknippetlichten is een speciaal knipperlicht relais nodig.
Gelijkstroom of wisselstroom? Heb gewoon de led set aangesloten op de bestaande knipperlichtputen en gedaan zoals op filmpje van zandri. Bij hen komen alle lampjes op bij mij slechts 2. Dat knipperlicht relais ,waar plaats ik die??
Post automatically merged:

Koop een multimeter.
Multimeter heb ik liggen
 
Er zit natuurlijk al een knipperlicht relais, standaard voor gloeilampjes. Ik weet niet wat deze scooter standaard heeft.
Vervang je de knipperlichten door led dan is er een lastonafhankelijk relais nodig. Wordt vaak bijgeleverd.
Led vraagt maar weinig vermogen en zal het standaard relais niet kunnen activeren.
Dit is zo’n relais:
1643658154844.jpeg
Post automatically merged:

Op deze foto zit het originele relais ( vierkant) er nog in en het led relais was met een tiewrap ernaast gehangen.
1643658317024.jpeg
 
met de juiste tips. Wat met wat en waar meet ik dan precies?
  • Zet de scooter op contact en schakel de knipperlichten in.
  • Aan de unit zitten 3 draden, de witte is voor de dagrijverlichting die andere twee, ik dacht een groene en een blauwe, is je massa en de knipperspanning voor je knipperlicht.
  • Zet de keuzeschakelaar van je multimeter op het 20 Volt gelijkspanning en de meetsnoeren in de juiste aansluitbussen (de zwarte in Com-aansluiting en de rode in de V-aansluiting.
  • prik met de zwarte meetpen van de multimeter op de groene draad aan de achterkant van de unit-connector terwijl de unit aangesloten zit.
  • prik met de rode meetpen van de multimeter op de blauwe draad aan de achterkant van de unit-connector terwijl de unit aangesloten zit.
  • Voor de korte duur dat de twee ledjes aan zijn moet je een spanning meten van minimaal 12 Volt.
Hieronder een plaatje hoe je op zo'n connector meet:

back probing.png
 
Back
Top