Piaggio Zip, ontstekingsproblemen

Camino Tuning

Well-Known Member
Beste tuners,

Ik heb me een piaggio zip aangeschaft, maar er is een probleem met de ontsteking.
Dit is ook mn eerste scooter (anders werk ik aan camino's).

Na wa dingen gecontroleerd te hebben heb ik het probleem gevonden:

De ontsteking

De bougie is het al zeker niet, want ik heb 3 verschillende getest (waaronder 1 splinternieuwe, nooit gebruikt)
De bobine hoogstwaarschijnlijk ook niet, want deze is ook redelijk nieuw..

Na wat gepruts met poelietrekkers heb ik dan toch eindelijk het vliegwiel eraf gekregen. De draadjes van de spoelen zitten wel niet helemaal recht op enkele spoelen, en er is een stukje van de magneet afgebroken (in het vliegwiel dan).

Wat zouden jullie doen?

Ik kan aan een ontsteking geraken voor €40,70..
Maar zou ik ze wel van de eerste keer vervangen?

De batterij is plat, maar als ik op het knopje van de tuter duw, dan gaat hij niet, en dan in gang stamp, dan gaat hij wel ..
Dus er moet toch ergens wel stroom zijn naar die batterij dan ?
Of peisk da verkeerd?

En alsek de batterij aan de auto koppel,

dan werk alle electronica perfect (remlicht, pinkers, voorlicht, zelfs de electrische starter!)
Als ik hem dan probeer te starten (electrisch of met kick), dan draait da vliegwiel wel, de bobine is aangesloten + geaard, en ik hou de bougie tegen de kader of cilinder zie ik niets van vonk..
Dit met enkele verschillende bougies (waaronder dus die splinternieuwe).

Kvraag mij wel af:

aan de buitenkant van het vliegwiel hang nog een "bakske". Tis nie groot, thangt net nie tegen uw vliegwiel, en der zit een metalen buisje op lijk..
Voor wa dient da?
Kan da mss kapot zijn?

Oké, hier de foto's:

Het vliegwiel met stukje uit:
2aigb9f.jpg


Van dichterbij:
1zc3c47.jpg


De ontsteking:
25g8bxz.jpg


Het "bakske" dak bedoelde, rechtsboven (en weet iemand wa da wit ding is rond die spoel?):
21bnb40.jpg


Misschien ligt het probleem hieraan? Een ander bakje op de carbu waar ook 2 draadjes naartoe lopen:
m7ylqd.jpg


w9e451.jpg


De bougie:
11bstua.jpg


De bobine:
1yscaq.jpg


Een of andere weerstand ofzo ?
3022hao.jpg


De batterij (en die zekering is normaal ook nog goed):
22cf2u.jpg



Hier mss het mogelijke probleem.

Kan het zijn dat er ergens een verbinding kwijtgespeeld is?
Overal zit er lijk solderingsdraad, maar tussen die 2 vijzen (links) niet..

Iemand?

Foto's:

295bdom.jpg


Van dichter:

2jcevsx.jpg




Help mij aub 8P

En kan me soms iemand vertellen welk model van zip ik heb?

Mvg, Klaas
 
Advertisement - register to remove this

dat bakje boven je ontsteking is je pick-up spoel, die registreert de lokatie van je vliegwiel, als het goed is zit er ook een klein stripje op de buitenkant van je vliegwiel, dat samen bepaald het vonk moment

het plastic kapje op je carburateur is de electrische choke

dat grijze geribbelde kastje is je spanningsregelaar/gelijkrichter, die zorgt voor het opladen van de accu en regelt de spanning over je electrische onderdelen en laadt piekspanningen af naar massa

als ik dat vliegwiel zo zie denk ik dat daar je probleem zit, ik zou dat even proberen als ik jou was
 
dat bakje boven je ontsteking is je pick-up spoel, die registreert de lokatie van je vliegwiel, als het goed is zit er ook een klein stripje op de buitenkant van je vliegwiel, dat samen bepaald het vonk moment

het plastic kapje op je carburateur is de electrische choke

dat grijze geribbelde kastje is je spanningsregelaar/gelijkrichter, die zorgt voor het opladen van de accu en regelt de spanning over je electrische onderdelen en laadt piekspanningen af naar massa

als ik dat vliegwiel zo zie denk ik dat daar je probleem zit, ik zou dat even proberen als ik jou was

Da noemek nu ne keer antwoorden ;)
Dus ge denkt nie datter een verbinding moet in het plastiekje tussen die 2 vijzen?
Ma hoe komt het dan dat als ik m'n tuter (claxon) inhoudt, hij niet werkt, en dan stamp, wel werkt?
Er moet dan toch ergens iets zijn dat die batterij dat tikkeltje meer voedt?

grt
 
damn, ga eens eerst dingen over de werking van scooters leren voordat je 12 foto's gaat posten over vrij normale onderdelen.
Als je kickt en je doet je verlichting aan, lichten je lampen dan op terwijl je kickt? Die lopen namelijk niet op je accu.
Je kunt ook even je ontsteking doormeten en kijken of je stator een puls afgeeft op het moment dat dat ene "punt" van je vliegwiel langs de pick-up spoel gaat.
 
je moet gewoon bij het begin beginnen , en dat is de bougie..

deze moet je altijd vervangen door een NIEUWE BOUGIE , vonkt ie dan niet ga je naar de dop , trek deze eraf en houde de losse kabel vlakbij de cilinderkop oid (iig iets dat massa maakt met de onsteking. , als ie dan niet vonkt weet je zeker dat het verderop zit.

de BOUGIEDOP kun je meestal doormeten , en moet ongeveer 5 ohm geven , soms zijn er echter doppen zonder weerstand.

de BOBINE zul je even moeten proberen , zijn niet zo duur overigens.

doormeten kan ook maar is niet altijd even makkelijk en kan zijn dat ie koud wel verbindt , terwijl ie warm juist kapot is.

de ONTSTEKING , is in feite de STATOR en de PICKUP , samen met het VLIEGWIEL.

de STATOR (de spoelen) kun je doormeten , zijn wel werkplaatshandboeken etc. over te vinden met GOOGLE.

de PICKUP (kastje die het juiste moment van vonken doorgeeft) aan de buitenkant van de spoelen en vliegwiel kun je ook doormeten (zie werkplaatshandboek voor de waardes)

het VLIEGWIEL is niks meer dan een MAGNEET , die samen met de spoelen stroom op wekt , deze moet gewoon rond zijn en niet beschadigd , dus niet zoals die van jou.

dat het vliegwiel kapot gaat en afbrokkelt komt vaker voor @ piaggio , iig een nieuwe vliegwiel monteren dus.

verder is de MASSA heel erg belangrijk , zonder massa geen stroomcirkel..

de Massakabel zit bij de startmotor aan , de moet op een goed blank stuk alu zitten of ijzer.

dit kun je ook controleren door een extra massakabel aan te leggen , deze kun je aansluiten op alu van het blok en op het frame op een kaal stuk of bijv. rechtstreeks op de massa van de bobine.
 
Ik had al deze dingen al gepobeerd,
Oprecht bedankt voor deze deftige uitleg ! (in tegenstelling tot andere leden hier .. )

Een nieuw vliegwiel is besteld !

grt
 
Back
Top