Piaggio zip oliepomp demonteren om zelf te kunnen mengen

ziprider92

New Member
Beste scooter rijders,

Wie kan me uitleggen hoe je een oliepomp van een piaggio zip 2000 2takt ac demonteert of kan uitzetten.
Zodat ik zelf kan mengen.
Want had laatst een vastloper door dat de pomp niet werkte en nu vertrouw ik het niet echt.
Daarom zou ik liefst zelf willen mengen.
 
Advertisement - register to remove this

- carterkap los halen
- links onderin zit je oliepomp

zit met 2 schroeven vast. Loopt met een riempje naar een tandwiel achter je vario. Zit ook verbonden aan je gaskabel. Riempje doorknippen kan als snelle optie, dan kan je in theorie de rest laten zitten. Aangezien de pomp dan geen aandrijving heeft zal die niks meer doen.. wil je hem dan ooit weer gebruiken is het enkel een nieuw riempje monteren. Anders even je vario demonteren om bij het riempje te komen en alles netjes te verwijderen.
 
Hoe weet je dat de pomp niet werkte dan? Kan het zijn dat je door wat anders een vastloper kreeg? Zelf zou ik of de pomp vervangen of even goed uitzoeken wat het veroorzaakt.
 
- carterkap los halen
- links onderin zit je oliepomp

zit met 2 schroeven vast. Loopt met een riempje naar een tandwiel achter je vario. Zit ook verbonden aan je gaskabel. Riempje doorknippen kan als snelle optie, dan kan je in theorie de rest laten zitten. Aangezien de pomp dan geen aandrijving heeft zal die niks meer doen.. wil je hem dan ooit weer gebruiken is het enkel een nieuw riempje monteren. Anders even je vario demonteren om bij het riempje te komen en alles netjes te verwijderen.

Kan dat ook op een lc blok van piaggio?
 
Ja dat kan ook op een LC blok.

Let alleen inderdaad wel op wat Bas zegt, zorg dat je wel zeker weet waar je vastloper vandaan komt. Zelf mengen kan opzich nooit kwaad als je het goed doet, maar het zou zonde zijn als je alsnog schade krijgt door andere oorzaken.
 
Ik zou alleen zelf gaan mengen als je een setup hebt die het echt nodig heeft. Het is anders onnodig gedoe, heerlijk toch dat je bij de pomp gewoon 98 erin kan gooien?
 
Je hebt helemaal gelijk. Oliepomp demonteren kan hetzelfde alleen het riempje doorhalen om het snel te verwijderen niet. Sorry, goed opgelet.
Ja ik heb al eerder hiermee problemen gehad. Het beste wat je kan doen is de pomp zelf gewoon laten zitten, maar dan zijn ingang en uitgang met elkaar verbinden, zodat je een gesloten loop krijgt. Dan kan je tandriem er niet vanaf lopen (en blijft je waterpomp goed draaien) en zal je oliepomp geen hoge weerstand geven, omdat deze nogsteeds gewoon gesmeerd word.
 
- carterkap los halen
- links onderin zit je oliepomp

zit met 2 schroeven vast. Loopt met een riempje naar een tandwiel achter je vario. Zit ook verbonden aan je gaskabel. Riempje doorknippen kan als snelle optie, dan kan je in theorie de rest laten zitten. Aangezien de pomp dan geen aandrijving heeft zal die niks meer doen.. wil je hem dan ooit weer gebruiken is het enkel een nieuw riempje monteren. Anders even je vario demonteren om bij het riempje te komen en alles netjes te verwijderen.
Dankje maar moet ik niet heel het mechanisme weghalen?
En wat dan me de olieleiding op me carbu.
Post automatically merged:

Hoe weet je dat de pomp niet werkte dan? Kan het zijn dat je door wat anders een vastloper kreeg? Zelf zou ik of de pomp vervangen of even goed uitzoeken wat het veroorzaakt.
Hij werkte niet want riempje was kapot en me olietank ging nie leeg.
 
Hmm heb overwogen denk dat ik gewoon de pomp blijf gebruiken
Je kan ook vrij simpel gewoon je pomp “afsluiten” dan kan je hem gewoon laten zitten(op lc is dit veiliger omdat dan het tandriempje er niet af kan lopen).
Gewoon de ingang op de uitgang aansluiten terwijl er nog wat olie in zit. Dan een schroefje in het slangetje op je carb draaien. Kan daar ook geen valse lucht meer komen.
 
Je kan ook vrij simpel gewoon je pomp “afsluiten” dan kan je hem gewoon laten zitten(op lc is dit veiliger omdat dan het tandriempje er niet af kan lopen).
Gewoon de ingang op de uitgang aansluiten terwijl er nog wat olie in zit. Dan een schroefje in het slangetje op je carb draaien. Kan daar ook geen valse lucht meer komen.


Kan ook ja thxx zal ff kijken
 
Back
Top