Piaggio zip naar A1 keuren

Jimbo-Motori

Active Member
Beste mede-scooterholics,

20/12/2022:

Bij deze wil ik een draad beginnen over de Piaggio zip brom/snor omkeuren naar A1. Het gaat misschien over motoren, maar op de meeste motorforums krijg je vaak de zin naar je toe gegooid 'koop een echte motor'. Hier op het scooterforum hoop ik hulp te creëren voor mij en anderen.

Ik wil in deze thread informatie verzamelen over wat er allemaal nodig is om een Piaggio zip brom/snor te keuren naar motor A1. Ik vind dit een zeer grijs gebied bij de RDW en verder op internet is er weinig tot geen informatie.

Ik weet zelf dat het keuren mogelijk is met een Piaggio zip frame met bouwjaar <2005. Maar wat is er meer nodig om door de keuring te komen?

- Voorvork? Moet je een zip motorvoorvork? (lijkt op origineel maar dikkere voorpoten), een SP mono-voorvork? Of kan het met de originele (mits deze geen stuiterbal is natuurlijk).

- Teller? Moet je een 120 teller toepassen?

- Verlichting? dimlicht, grootlicht, nog meer?

- Motorblok? Wat mag en wat mag niet?

- Brom blok is mogelijk (dacht ik) alleen moet deze gelinkt zijn met het frame van je moet bij deugdelijke papieren hebben.

- Runner/Skipper/Hexagon 125 motorblok.
Marktplaats en Instagram staan er vol mee op motorkenteken. Hierbij zijn ook mijn intressen.

Natuurlijk als je gaat keuren, moet je de correcte papieren hebben van het blok. Verder de vraag over bevestging. Swingarm wel of niet? Ik snap dat de RDW niet blij is als Arie de stagiar jou Swingarm er onder last. Wanneer je dit wel professioneel laat doen, moet je dit dan aan kunnen tonen? Of mag een swingarm juist helemaal niet?

Farotube (instagram) heeft een subframe gemaakt dat nauwlijks trillingen doorgeeft (zeggen ze). Ik weet nou ook niet of dit mag, vanwege geen EU - goedkeuring.

Origineel subframe van een zip aanpassen? Alleen raad ik het rijden hiermee niet aan.

- 4T blokken. Ik weet ook dat de zip in het buitenland is geleverd met 125cc 4T blokken, echter heb ik zips in nederland gezien met 300cc 4T op motorplaat. Wat is hier allemaal voor nodig om het goed te laten keuren?


Verder is het normaal dat je geen Frikandel meeneemt naar de RDW en zorg je ervoor dat hij 100% is.

Ik hoop dat iemand met meer kennis dit grijs gebied kan opklaren. Als ik wat vergeten ben qua eisen laat dit even weten!

Alvast bedankt,

mvg
Jimbo


29/02/2024 EDIT: ja ja, er is iemand die zijn ervaring deelt met keuren. ik zet hem gelijk hier boven aan in de thread.

de link: https://www.piaggionation.nl/2023/05/27/brom-snor-omkeuren-tot-motorfiets/

de tekst:

Brom/snorfiets omkeuren tot motorfiets, hoe doe ik dat?​

Waar de 70cc vroeger bijna onder elke scooter die op het schoolplein stond te vinden was, zie en hoor je tegenwoordig nog amper een 70cc rijden. Ik weet nog dat je vroeger ergens buiten zat en altijd wel ergens een 70cc in de verte hoorde rijden. Dat hoogtoerige gejank klonk altijd als muziek in de oren. Tegenwoordig rijden mensen een Vespa of ander modelletje wat ze van A naar B brengt en is het puur een vervoersmiddel. De mensen die er nog wel volop mee bezig zijn, die bouwen dan geen 70cc meer maar gooien er meteen een 125 of 180cc motorblok onder. Lekker undercover en vliegensvlug!
In principe de ideale stap naar een motorscooter voor het A1 motorrijbewijs, want hoe kun je dit nu legaal doen.

De RDW keuring​

Het ombouwen van een scooter is niet zo moeilijk, bij elke meeting zie ik een heel groot percentage die al een motor wissel hebben gehad. Echter zie ik maar een heel klein percentage die ook echt helemaal legaal en kloppend zijn. En dit terwijl het allemaal niet zo heel moeilijk is.
De belangrijkste punten op een rijtje:
– Allereerst zorg je dat je scooter in een nette en fatsoenlijke staat is.
– Je scooter dient van bouwjaar 2005 of ouder te zijn. Alles vanaf 2006 wordt namelijk doorgestuurd naar Lelystad voor een individuele keuring en dan komt er veel meer bij kijken en lopen de kosten behoorlijk op.
– Je dient te kunnen aantonen waar het donor motorblok vandaan komt, dit met de papieren van de scooter waarvan je het blok gebruikt.
– Naast de eisen waaraan je scooter sowieso al aan moest voldoen moet deze nu ook zijn voorzien van 2 spiegels, stadslicht, klein -en grootlicht en kentekenverlichting.
– Zorg daarnaast dat de banden in prima staat zijn, de bandenrichting klopt en er voldoende profiel op zit. Ook dat de remmen goed werken en er geen speling op achterwiel, blok, balhoofd en voorwiel zit.
– Zorg ook dat het framenummer en bloknummer schoon is en duidelijk leesbaar . En zorg dat eventuele stickers met een ander VIN nummer verwijderd zijn voordat je naar de keuring gaat (bijvoorbeeld als je een andere buddybak hebt gemonteerd).
Daarnaast is het wel handig om geen powerfilters of terugloop uitlaten te monteren, er wordt geen geluidsmeting gedaan maar het kan zijn dat ze hem wel willen horen als ze een vermoeden hebben dat het geluid te hard is.
Dus heb jij deze dingen op orde dan is het simpel om je snor of bromscooter over te zetten naar motorfiets! En dat voor slechts €60,- bij elk RDW keuringsstation in Nederland.
Let er wel op dat als je vanaf je 18e legaal wil rijden, dat het donor motorblok ook maximaal 125cc is, anders wordt het namelijk een A2 motorfiets.
Dus met een paar simpele stappen maak jij van je scooter een motorscooter.
Succes!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

- Voorvork? Moet je een zip motorvoorvork? (lijkt op origineel maar dikkere voorpoten), een SP mono-voorvork? Of kan het met de originele (mits deze geen stuiterbal is natuurlijk).
Bromfietsvork en Monovork kunnen beide ook mits er nergens speling op zit.
- Teller? Moet je een 120 teller toepassen?
Nee maar moet wel werken
- Verlichting? dimlicht, grootlicht, nog meer?
Remlicht, knipperlichten, reflectoren moeten er ook op zitten aan de achterkant
- Motorblok? Wat mag en wat mag niet?

- Brom blok is mogelijk (dacht ik) alleen moet deze gelinkt zijn met het frame van je moet bij deugdelijke papieren hebben.

- Runner/Skipper/Hexagon 125 motorblok.
Marktplaats en Instagram staan er vol mee op motorkenteken. Hierbij zijn ook mijn intressen.

Natuurlijk als je gaat keuren, moet je de correcte papieren hebben van het blok. Verder de vraag over bevestging. Swingarm wel of niet? Ik snap dat de RDW niet blij is als Arie de stagiar jou Swingarm er onder last. Wanneer je dit wel professioneel laat doen, moet je dit dan aan kunnen tonen? Of mag een swingarm juist helemaal niet?
Zolang het degelijk is gedaan mag Arie best een stukje lassen.

DEze weet ik 99%zeker
 
Ben ook benieuwd naar het stappenplan om een zip voor 2005 op A1 te zetten. Is er al meer info over bekend?
Ik ben weer wat wijzer geworden, zo'n keuring moet je zien als een APK voor de auto. Dus de normale dingen zoals alle lichten knipperlichten remlichten maar ook KENTEKEN plaat verlichting. Die had ik nog niet gezien eerder, verder moet je een goed stel banden gekeurd voor 120km/h

Ik ga zo ff stoeien met de site van rdw om.de juiste afspraak te proberen te maken
 
Ik ben weer wat wijzer geworden, zo'n keuring moet je zien als een APK voor de auto. Dus de normale dingen zoals alle lichten knipperlichten remlichten maar ook KENTEKEN plaat verlichting. Die had ik nog niet gezien eerder, verder moet je een goed stel banden gekeurd voor 120km/h

Ik ga zo ff stoeien met de site van rdw om.de juiste afspraak te proberen te maken
Ben benieuwd naar je bevindingen. Wat voor een type afspraak is het?
 
Ik ben weer wat wijzer geworden, zo'n keuring moet je zien als een APK voor de auto. Dus de normale dingen zoals alle lichten knipperlichten remlichten maar ook KENTEKEN plaat verlichting. Die had ik nog niet gezien eerder, verder moet je een goed stel banden gekeurd voor 120km/h

Ik ga zo ff stoeien met de site van rdw om.de juiste afspraak te proberen te maken
is het al gelukt met de nieuwe afspraak?
 
Heb hier ook wel interesse in. Op de rdw site staat dat je een 'verklaring van de fabrikant nodig hebt dat het daadwerkelijke vermogen verhoogd is" maar staat er ook maar een beetje vaag op. Bovendien gaat dat een beetje moeilijk bij een runner, je kan moeilijk Gilera bellen. Althans misschien krijg je wel twee wielers noord aan te lijn : alles orgineel lan.

Met aantal cc is ook een grijs gebied. Heb ook weleens motor platen met 70cc motorinhoud gezien op een Piaggio.
 
Met aantal cc is ook een grijs gebied. Heb ook weleens motor platen met 70cc motorinhoud gezien op een Piaggio.
wat is daar grijs aan? dat is al jaren zo voor de Honda C50 (brom) C70,-90 en 110 zijn motor. dat je ze ook op brom kenteken kan laten zetten is grijs/schemerachtig.
 
wat is daar grijs aan? dat is al jaren zo voor de Honda C50 (brom) C70,-90 en 110 zijn motor. dat je ze ook op brom kenteken kan laten zetten is grijs/schemerachtig.
omdat er nooit een Piaggio zip uitvoering is geweest met 70cc . wel 125cc en bij runners is dat 50 , 125, 180 , 200 ccm
 
Back
Top