Piaggio zip met wat probleempjes

jeroens

New Member
Hallo Allemaal. Ik heb sinds enkele maanden een piaggio zip 2takt (het laatste model).
Ik heb twee problemen hiermee, waar ik graag jullie advies over zou willen lezen.

Nu is het zo dat de scooter over het algemeen goed start en rijdt, behalve met een volle tank. Wanneer de tank vol is moet ik vrij lang starten en uiteindelijk verzuipt hij dan. Ik krijg hem dan alleen nog maar aan door volgas te houden bij het starten. Zodra de tank half leeg is, is het 1 tikje en lopen. Ik heb zelf al gekeken of de bougie vonkt en uit voorzorg de electrische choke vervangen. Ook is de CDI vervangen en heb ik wat geexpirimenteerd met de benzinedop. Deze heb ik helemaal dichtgedraait en losjes vast ivm de ontluchting, beide helaas geen verschil. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Wanneer de scooter smorgens loopt, is het zo dat hij de eerste kilometer rijdt alsof hij teveel brandstof krijgt. Hij rookt flink en maakt weinig toeren. Normaal gaat de scooter zo'n 35 a 40km/h maar dan haal ik net de 30. Meestal moet ik na 1km stoppen omdat ik de 25 niet meer haal. Ik zet hem dan op de standaard en laat hem volgas draaien. De rook wordt dan minder. Vervolgens kan ik dan weer verder en na een km of 3 merk ik dat hij 'normaal' loopt en de snelheid weer haalt. Het luchtfilter is al vervangen en de bougiekleur is netjes koffie met melk achtig. Kan het zijn dat hij teveel olie krijgt en daarom rookt? Hoe test ik dit?

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Misschien slechte ontluchting van de benzine tank.. Kans dat het ontluchtings gaatje in de tankdop niet goed werkt.

Anders blijft de vacuum kraan membraan plaatje wellicht vast hangen.. Althans dat de goed werking word belemmerd.
 
Bedankt voor de tips zover! Klinkt logisch.
Het is voor mij een jaar of 15 dat ik aan een scooter gesleuteld heb, dus moet weer even inkomen :)
Waar zit die ontluchting in de tank? In de dop zie ik niet echt iets. Weten jullie waar het vacuum kraantje zou moeten zitten precies en hoe je er bij komt? Op de carburateur zie ik 2 slangetjes. Is 1 hiervan vacuum?
 
Degene bij het spruitstuk zal waarschijnlijk de vacuum zijn. Durf niet te zeggen waar de benzinekraan met vacuum exact zit, maar ergens aan de onderkant van de tank uiteraard :) Je kan ook kijken of er toevallig een benzine filter is gemonteerd en dat die niet meer goed is.
 
Top! Hoe kom je daar het makkelijkste bij? Onderin de helmbak kan ik een klepje demonteren zodat ik bij de carburateur kom. Voor de tank moet waarschijnlijk de hele helmbak eruit of zijn er andere trucjes?
 
Kraantje gechecked. Als ik aan de vaccuum zuig, komt er direct benzine uit de andere slang. Carburateur uit elkaar gehaald, sproeiers schoongemaakt, vlotterbak eraf, alles ziet er goed uit.
 
Controleer ook eens of dat de choke niet open blijft staan.. Kan een reden zijn waarom hij verzuipt..
Als je hem moet starten met gas helemaal open, dan betekend het dat de motor bij het starten meer lucht pakt omdat de gasschuif in ze hoogste stand staat.. Dus bij het starten zou hij dan eigenlijk al te rijk moeten staan.. Verklaard door moeilijk starten, gasschuif helemaal open, rook bij het starten.

Ook de benzine leiding na gekeken op scheurtjes?
 
De choke heb ik eerder al vervangen voor een nieuwe. Dit was ook de eerste gedachte die ik had. De choke zit op de carburateur, dat ding is niet op een of andere manier te omzeilen gok ik? Testen ervan is ook lastig. Kan er wel stroom opzetten maar dat puntje beweegt heel erg traag volgens mij?
 
De choke beweegt inderdaad maar heel traag.
Op youtube zijn een paar goede filmpjes te zien hoe zo'n choke werkt en hoe je hen kan testen.
Gewoon even zoeken op "GY6 Enricher"

Zou inderdaad de beluchting van de tank kunnen zijn.

Welke kleur heeft de rook?

Lekt de scooter benzine als hij stilstaat?

Is je luchtfilter nat?

Heb je de werking van je vlotter en vlotternaald in de vlotterkamer van je carburateur getest?
 
Back
Top