Piaggio zip ‘klik’ geluid bij starten

Scootersven72

New Member
Hey scooterfreaks,

ik heb zelf een Piaggio Zip 4t, die al een tijdje niet meer start met de elektrische start.

Iedere keer dat ik mijn scooter probeer te starten met de elektrische start, hoor ik een soort ‘klik’ geluid.
ik heb online gelezen dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de startmotor en las ook wat dingen over de bendix die waarschijnlijk niet meer goed werkt.

is er iemand die mij kan helpen door aan te geven wat voor probleem mijn scooter heeft en welke onderdelen vervangen zullen moeten worden om hem weer aan de praat te krijgen?

alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ligt eraan welke klik, dit is moeilijk te beoordelen op afstand.
Het kan dus ook zijn dat je startrelais defect is als de klik bij je startrelais vandaan komt.
Om dit te controleren:
  1. zoek je startrelais op
  2. maak een kortsluiting tussen de 2 dikke draden.
  3. Als de startmotor nu wel begint te draaien is je startrelais inderdaad defect.
  4. Draait de startmotor nu ook niet en je hoort dezelfde klik als dat je de scooter probeert te starten moet je verder zoeken.
 
Ligt eraan welke klik, dit is moeilijk te beoordelen op afstand.
Het kan dus ook zijn dat je startrelais defect is als de klik bij je startrelais vandaan komt.
Om dit te controleren:
  1. zoek je startrelais op
  2. maak een kortsluiting tussen de 2 dikke draden.
  3. Als de startmotor nu wel begint te draaien is je startrelais inderdaad defect.
  4. Draait de startmotor nu ook niet en je hoort dezelfde klik als dat je de scooter probeert te starten moet je verder zoeken.
Hey, bedankt voor de reactie.
Ondertussen alles opengehaald en startrelais gevonden. Hier komt inderdaad het rare geluid vandaan als ik de scooter probeer te starten, hoe kan ik nu t beste kortsluiting maken?
zie foto’simage.jpgimage.jpg
 
Een oud punttangetje nemen en de bekken tegen beide connectoren houden van de twee dikke draden of een stukje elektriciteitsdraad nemen en contact maken tussen de twee connectoren met de dikke draden.
 
Net van alles geprobeerd om kortsluiting te maken maar de startrelais blijft hetzelfde ‘tik’ ‘klik’ geluid geven. Wat zou een andere mogelijke oorzaak hiervan kunnen zijn?
(Accu is volledig opgeladen)
 
Een oud punttangetje nemen en de bekken tegen beide connectoren houden van de twee dikke draden of een stukje elektriciteitsdraad nemen en contact maken tussen de twee connectoren met de dikke draden.
Net van alles geprobeerd om kortsluiting te maken maar de startrelais blijft hetzelfde ‘tik’ ‘klik’ geluid geven. Wat zou een andere mogelijke oorzaak hiervan kunnen zijn?
(Accu is volledig opgeladen)
 
Slechte verbinding van de aansluitingen op de accu, maar ook de massaverbinding naar het frame kan een oorzaak zijn.
Loop dat eens na.
Of je accu is gewoon "dood", geeft wel 12,5 volt of meer aan maar bij belasting daalt het voltage en dat is net te weinig om de startmotor rond te krijgen.
 
Als je kortsluiting maakt tussen die twee dikke draden, zoals hierboven beschreven, moet de startmotor meteen gaan draaien zonder dat je een ‘tik’ ‘klik’ geluid hoort.
Het relais wordt immers niet bekrachtigd omdat je niet op de startknop drukt!
 
Back
Top