Piaggio Zip IGET E4, hapert bij gasgeven.

RST2612

Member
Goedemiddag,

Ik heb afgelopen vrijdag mijn scooter gebracht voor een grote beurt (Onderstaand gegevens scooter). Ze hebben van alles gedaan, v snaar vervangen, 8,4 gram rollen erin gezet, koppeling schuren. Echt van alles.

Scooter rijdt ook beter, trekt beter en rijdt nu gps 32 a 33. Alleen heb ik dat ie bij starten, vanaf stilstaan niet in zijn toeren wil komen. Eenmaal vaker gasgeven dan doet ie het. En als die rijdt dan rijdt ie ook perfect. Bij stoplichten trekt die dan ook prima op. Het gaat meer om als ik de motor na een tijdje weer start. Dealer geeft aan dat het koud is en normaal is, maar heb duidelijk aangegeven dat het voor de beurt ook -1 a -2 graden is en mijn scooter voorheen gewoon zonder moeite trok.

Bekijk bijgevoegd filmpje voor een verduidelijking. Filmpje is te vinden in het ZIP bestand.

De dealer heeft aangegeven om aanstaande vrijdag het even te controleren, maar ben zelf ook benieuwd hiernaar. Hebben jullie een idee?

Merk- Piaggio
Model- Zip
Bouwjaar- 2019
Variant- 4T3v IGET E4
Rollen: 8.4 g
Gladde bus of korte: Korte
Snor
KM Stand: 7930
 

Attachments

  • 20230308_150157.zip
    31.7 MB · Views: 42
Last edited:
Advertisement - register to remove this

zijn die 8,4 gram rollen het standaard gewicht of zwaarder/lichter dan de vorige?
mogelijk dat je koppeling te snel pakt/hapt door het schuren ervan. misschien kun je hem weer wat gladder maken door even met je achterrem (links) ingeknepen gas te blijven geven.
vergelijk het met piepende remmen als ze koud zijn: die pakken ook een beetje tè goed..
 
Last edited:
zijn die 8,4 gram rollen het standaard gewicht of zwaarder/lichter dan de vorige?
mogelijk dat je koppeling te snel pakt/hapt door het schuren ervan. misschien kun je hem weer wat gladder maken door even met je achterrem (links) ingeknepen gas te blijven geven.
vergelijk het met piepende remmen als ze koud zijn: die pakken ook een beetje tè goed..
Hi, ik had de dealer gevraagd of die kon kijken of de huidige rollen wel goed waren, want mijn scooter ging sloom, trok sloom op en maakte veel toeren. Mijn vorige dealer, waar ik geen fan van ben heeft er 7 gr erin gestopt, de nieuwe dealer heeft aangegeven dat Piaggio vooral IGET snor, een beste combi heeft met 8,4. Mijn nieuwe dealer is ook Piaggio gecertificeerd en gebruikt deze setup altijd in de nieuwe Zippies die hij verkoopt.

Mijn scooter trekt ook veel beter op en heeft een top van 33 dus 38 op dashboard. Ik weet dat er regels zijn qua bespreken opvoeren, maar ik dacht even ter verduidelijking van mijn setup.

Dus de rollen zijn zwaarder. Heel erg bedankt voor je tip. Gister avond had ik even 6km heen en terug gereden en er was geen probleem. Vandaag, zoals je had aangegeven met linkerrem aanknijpen en gas blijven geven heb ik ook gedaan. Niks gemerkt. Even aankijken, wat die straks om 17.00 u doet.

Wegens garantie, ga ik vrijdag sowieso even langs en jouw tips aanraden, voordat ik zelf alles ga openen haha.
Ik zal hier een update over geven.
 
Last edited:
33 mag nog ;)
ivm garantie zou ik idd lekker even wachten met zelf opentrekken (als je de juiste sleutels/schroevendraaiers al hebt ;), vaak heb je daar een torx-gat ofzo voor nodig.)
zwaardere rollen geven ook eerder meer toeren door naar je koppeling, waardoor dìe ook eerder/krachtiger aangrijpt, als het zo blijft zou je dat weer met sterkere terugtrekveertjes kunnen opvangen.
 
Last edited:
Mijn zip Iget heeft precies hetzelfde. Koude motor en het trekt gewoon wat minder. Wat mij is opgevallen is dat mijn achterband minimaal lekt. Als de druk daarvan onder de 1.5bar komt is het minder optrekken met koude motor echt merkbaar aanwezig. Alles boven de 2-2.5 bar en ik merk er eigenlijk niks van. Dus dat zou je kunnen controleren (of je banden op druk staan)
 
Mijn zip Iget heeft precies hetzelfde. Koude motor en het trekt gewoon wat minder. Wat mij is opgevallen is dat mijn achterband minimaal lekt. Als de druk daarvan onder de 1.5bar komt is het minder optrekken met koude motor echt merkbaar aanwezig. Alles boven de 2-2.5 bar en ik merk er eigenlijk niks van. Dus dat zou je kunnen controleren (of je banden op druk staan)
Al zou dat óók zeker bij een beurtje horen.
(loopt naar buiten om banden te controleren)
 
Bedankt voor jullie berichtje. Ze hebben mijn banden ook gecontroleerd. Kan niet daar aan liggen eigenlijk, want zijn 500 km oude Pirelli banden. Ze hebben ook gecontroleerd op lekkage.
Ik zal eens kijken, wat zij ervan vinden van sterkere trekveren.

Thanks!
Post automatically merged:

Mijn zip Iget heeft precies hetzelfde. Koude motor en het trekt gewoon wat minder. Wat mij is opgevallen is dat mijn achterband minimaal lekt. Als de druk daarvan onder de 1.5bar komt is het minder optrekken met koude motor echt merkbaar aanwezig. Alles boven de 2-2.5 bar en ik merk er eigenlijk niks van. Dus dat zou je kunnen controleren (of je banden op druk staan)
Naja, voor de grote beurt, trok die gewoon goed op, zonder een hapering. Na de beurt, dacht de monteur, heb net nieuwe onderdelen, andere grammage rollen erin gestopt dus is normaal.

Maar ja als het al 5 a 6x binnen 4 dagen gebeurt, is apart.
Ach ja, wellicht kan het iets met de v snaar of dat de koppeling niet perfect geschuurd is. Vrijdag, even alles neerleggen bij de monteur.
 
Last edited:
Maar 8,4 gram rollen zijn wel gebruikelijk toch voor ZIP iget snor?
In de toekomst, ga ik hem omkeuren naar brom met een Malossi Variateur inc 7.2 gram rollen voor de optimale top en trek.

Het voelt wel dat die harder trekt en de top klein beetje hoger ligt dan voorheen.
Post automatically merged:

Oh ja, uiteraard komt er een brom ecu in tijdens het omkeuren.
 
heb zelf ook een iget e4, als ik net boodschappen heb gedaan (1km rijden) en weer wegrijd na 10 min, wil hij soms even blijven hangen rond de 30, dit is dan max 5 sec. heb dit ook nooit als raar beschouwd, lijkt me dat de ECU even ingrijpt om op temperatuur te komen. Maar dit is niet wat je bedoelt.

Heel af en toe wil mijne met koud weer wat moeilijker in de toeren komen bij het wegrijden , als hij dan naar stationair gaat maakt hij ook kort een wat ander geluid in de "transitie" naar stationair. Het beste dat ik het kan omschrijven is een wat pruttelend geluid. Wat dit kan zijn weet ik niet maar dit gebeurt me soms, niet vaak genoeg om me zorgen te maken maar wel merkbaar.
 
Last edited:
heb zelf ook een iget e4, als ik net boodschappen heb gedaan (1km rijden) en weer wegrijd na 10 min, wil hij idd soms even blijven hangen rond de 30, dit is dan wellicht 5 sec. heb dit ook nooit als raar beschouwd, lijkt me dat de ECU even ingrijpt om op temperatuur te komen. als ik hem koud start rij ik hem zowieso altijd goed warm voordat ik volgas rij, dus dan heb ik dat ook niet echt. Weet alleen niet of dat is wat je bedoelt. Als hij blijft hangen met een goed warme motor dan is er iets niet helemaal goed volgens mij
Ah ja, bij mij trekt ie gewoon goed door, maar heb dat die soms gewoon stilstaand, zoals in t filmpje niet wilt gaan. Sinds gisteren heb ik dat niet meer, maar om 17.00 dan rij ik weer naar huis. Ik laat wel weten hoe het dan is.

Vroeg me ook af of jullie 8,4 gr rollen normaal vinden in een standaardsetup van een Zip E4
 
Ah ja, bij mij trekt ie gewoon goed door, maar heb dat die soms gewoon stilstaand, zoals in t filmpje niet wilt gaan. Sinds gisteren heb ik dat niet meer, maar om 17.00 dan rij ik weer naar huis. Ik laat wel weten hoe het dan is.

Vroeg me ook af of jullie 8,4 gr rollen normaal vinden in een standaardsetup van een Zip E4
Oke ik had je filmpje niet gezien kwam niet naar boven op mn telefoon.

Maar nee dat heb ik niet nee! Al 10k op mn iget, dit nog niet meegemaakt.
 
Oke ik had je filmpje niet gezien kwam niet naar boven op mn telefoon.

Maar nee dat heb ik niet nee! Al 10k op mn iget, dit nog niet meegemaakt.
Ah ok, ja. Ik denk dan zoals C-row al had gezegd dat na een beurt waarschijnlijk ze de koppeling net hebben geschuurd en dat even glad gemaakt moet worden. Kan ook aan mijn snaar liggen.
Post automatically merged:

Net weer gereden en hij gaf me geen problemen. Vrijdag sowieso even nalaten kijken.
 
Last edited:
Ah ok, ja. Ik denk dan zoals C-row al had gezegd dat na een beurt waarschijnlijk ze de koppeling net hebben geschuurd en dat even glad gemaakt moet worden. Kan ook aan mijn snaar liggen.
Post automatically merged:

Net weer gereden en hij gaf me geen problemen. Vrijdag sowieso even nalaten kijken.
Ben een beetje laat, maar ik heb hetzelfde probleem. Wat was uiteindelijk de oplossing? Had het enkel met de koppeling te maken?
 
Ben een beetje laat, maar ik heb hetzelfde probleem. Wat was uiteindelijk de oplossing? Had het enkel met de koppeling te maken?
Hi,

Naja ze hadden tps gereset. Maar ik denk wel dat het de koppeling is of iets met de vsnaar.

Ik had mijn snor tijdje later omgekeurd naar brom en probleem was gelijk verholpen.

Denk zelf dat het dan aan de koppeling ligt.
 
Back
Top