Piaggio Zip Iget 2020 start niet

finnk

New Member
Hoi,
Heb mijn zip iget 2020 al een tijdje (9000 km). Alleen heb ik nu een probleem, ik had nieuwe led knipperlichten gekochten voor aan de voorkant, deze heb ik er zelf op gezet. Deze werkte goed, maar na het proberen te starten van mijn scooter, hoorde ik geen geluid als ik het quickstart knopje indrukte. Volgende ochtend probeerde ik het weer, het lukte met een beetje moeite, daarna weer uitgezet en nogmaals geprobeerd. Tweede keer lukte het niet, toen ik het contact terugdraaide om daarna nog een keer te proberen, ging het motorstoring lampje (oranje lampje) niet uit. Hierna deed het quickstart knopje het weer niet. Alle verlichting doet het wel (behalve de nieuwe ledjes, die knippert nu met het witte gedeelte van de ledjes ipv het oranje) Voor het vast maken van de ledjes heb ik een draadje aan het pluskabeltje van het contact vastgemaakt. Ik hoop dat iemand kan helpen.
 
Advertisement - register to remove this

Heb je soms zo een onding van een scotchlock gebruikt?
shopping

Of misschien wel een blauwe?
 
Heb je soms zo een onding van een scotchlock gebruikt?
shopping

Of misschien wel een blauwe?
Ja ik heb precies die gebruikt ja bij het contact.
Post automatically merged:

Waarschijnlijk is de schakelaar kapot
Is dat het quickstart knopje? Want die deed het eerst wel, toen weer niet en toen weer wel en toen weer niet. Dus ik denk niet dat het daar aa. ligt, ben bang dat t een storing is ofzo.
 
Hoi,
Heb mijn zip iget 2020 al een tijdje (9000 km). Alleen heb ik nu een probleem, ik had nieuwe led knipperlichten gekochten voor aan de voorkant, deze heb ik er zelf op gezet. Deze werkte goed, maar na het proberen te starten van mijn scooter, hoorde ik geen geluid als ik het quickstart knopje indrukte. Volgende ochtend probeerde ik het weer, het lukte met een beetje moeite, daarna weer uitgezet en nogmaals geprobeerd. Tweede keer lukte het niet, toen ik het contact terugdraaide om daarna nog een keer te proberen, ging het motorstoring lampje (oranje lampje) niet uit. Hierna deed het quickstart knopje het weer niet. Alle verlichting doet het wel (behalve de nieuwe ledjes, die knippert nu met het witte gedeelte van de ledjes ipv het oranje) Voor het vast maken van de ledjes heb ik een draadje aan het pluskabeltje van het contact vastgemaakt. Ik hoop dat iemand kan helpen.
Beste,

- Check voor de zekerheid of je accu nog voldoende is geladen.
- Voor het vastmaken van de ledjes moet je denk ik iets anders verzinnen. En zou het rode draadje weer vrij maken, met een stukje isolatie tape over de inkeping
- zitten er zekeringen bij het beenschild, zoals bij de euro 5 ? Of in de buurt van de accu? Check dit voor de zekerheid, want misschien heb je een kortsluiting gemaakt.
- Als je een euro5 hebt, kun je dit verhaal misschien gebruiken om het starten wat beter te begrijpen.
Startrelais en ECU bij Euro 5
Wat er gebeurd bij het starten is dat je via een kleine stroom in het relais een sterke stroom kan laten lopen, over de startmotor.
Op het stuur rechts zit een drukschakelaar die een groene draad met wit/zwart contact laat maken. De groene draad gaat naar het relais, vlak bij de accu.
Wit /zwart zal stroom geven wanneer een van de remhandles ingetrokken is, en er contact gemaakt wordt tussen wit/zwart en wit. Wit geeft stroom wanneer het contact aan staat, en via wit/zwart aarde gaat maken.
Wanneer de startschakelaar ingedrukt wordt kan groen onder spanning gezet worden door wit/zwart. Bij het relais zorgt groen en paars/wit als aarde voor de kleine stroom. Zolang de motor niet is aangeslagen geeft paars/wit aarde via de ECU, en kan de startmotor stroom krijgen via het indrukken van de startknop en het intrekken van een van de remhandles.
- Kun je een foto sturen van je contactslot en aan welke kabel je de scotchlock heb geklikt?
- Wanneer alles weer goed is, kan het zijn dat je oranje MIL lampje een foutcode blijft geven, en zal een dealer dit kunnen verhelpen.
 
Beste,

- Check voor de zekerheid of je accu nog voldoende is geladen.
- Voor het vastmaken van de ledjes moet je denk ik iets anders verzinnen. En zou het rode draadje weer vrij maken, met een stukje isolatie tape over de inkeping
- zitten er zekeringen bij het beenschild, zoals bij de euro 5 ? Of in de buurt van de accu? Check dit voor de zekerheid, want misschien heb je een kortsluiting gemaakt.
- Als je een euro5 hebt, kun je dit verhaal misschien gebruiken om het starten wat beter te begrijpen.
Startrelais en ECU bij Euro 5
Wat er gebeurd bij het starten is dat je via een kleine stroom in het relais een sterke stroom kan laten lopen, over de startmotor.
Op het stuur rechts zit een drukschakelaar die een groene draad met wit/zwart contact laat maken. De groene draad gaat naar het relais, vlak bij de accu.
Wit /zwart zal stroom geven wanneer een van de remhandles ingetrokken is, en er contact gemaakt wordt tussen wit/zwart en wit. Wit geeft stroom wanneer het contact aan staat, en via wit/zwart aarde gaat maken.
Wanneer de startschakelaar ingedrukt wordt kan groen onder spanning gezet worden door wit/zwart. Bij het relais zorgt groen en paars/wit als aarde voor de kleine stroom. Zolang de motor niet is aangeslagen geeft paars/wit aarde via de ECU, en kan de startmotor stroom krijgen via het indrukken van de startknop en het intrekken van een van de remhandles.
- Kun je een foto sturen van je contactslot en aan welke kabel je de scotchlock heb geklikt?
- Wanneer alles weer goed is, kan het zijn dat je oranje MIL lampje een foutcode blijft geven, en zal een dealer dit kunnen verhelpen.
Hoi, bedankt voor je antwoord,
Ik heb de scotchlock aan het oranje draad van het contact vastgemaakt, dus deze zou ik moeten verwijderen? Ik zie zekeringen bij het beenschild en bij de accu, zelf heb ik niet heel veel verstand er van, dus ik weet niet hoe ik kan zien of er kortsluiting is geweest.
 

Attachments

  • 80512CA1-40BD-4E8D-8414-DFF3C330922F.jpeg
    80512CA1-40BD-4E8D-8414-DFF3C330922F.jpeg
    190.2 KB · Views: 26
  • 0A3ECB76-D946-4CFC-9673-5BE069EA1632.jpeg
    0A3ECB76-D946-4CFC-9673-5BE069EA1632.jpeg
    247.1 KB · Views: 25
  • 815AEA28-A7DE-4CBC-A537-DB38D53932CA.jpeg
    815AEA28-A7DE-4CBC-A537-DB38D53932CA.jpeg
    191.2 KB · Views: 25
Mooie foto's, dat helpt.
Het witte draadje, heb je gebruikt om je ledjes vast te maken. Dat kun je beter losmaken, en dan de oranje draad met wat tape weer isoleren.
De oranje draad gaat naar de zekeringen in de voorkant, en de rode draad komt van de accu.
Je ledjes worden gevoed door wit blauw en roze, en hebben verder geen andere plusstroom nodig, zo lijkt me. Dus bizar om de scotchlock te gebruiken
Haal de plus en de min van de accu af wanneer je het scotchlock verwijdert, anders is de kans op kortsluiting erg groot. Eerst de min, dan de plus.
Bij de accu zit een soort zwart plat kastje wat open kan. Daar zitten zekeringen, in ieder geval 1.
Tik op google in wat een zekering is, en hoe je kunt controleren of deze werken of niet.
Controleer ook de zekeringen aan de voorkant, hoewel meest vermoedelijk de zekering voor het startrelais of startmotor zelf kaduuk is, en die zitten vlakbij de accu.
Wat Yaasyrio zegt kan ook: dat het drukschakelaartje (startknop) niet goed meer is. Maar ga eerst maar eens zekeringen checken en het witte draadje verwijderen. Wanneer ik het goed zie is de zekering rechtsonder compleet gesmolten, of vergis ik me nu?!
Accu aansluiten is: eerst de plus vast, en dan de min.
 
Mooie foto's, dat helpt.
Het witte draadje, heb je gebruikt om je ledjes vast te maken. Dat kun je beter losmaken, en dan de oranje draad met wat tape weer isoleren.
De oranje draad gaat naar de zekeringen in de voorkant, en de rode draad komt van de accu.
Je ledjes worden gevoed door wit blauw en roze, en hebben verder geen andere plusstroom nodig, zo lijkt me. Dus bizar om de scotchlock te gebruiken
Haal de plus en de min van de accu af wanneer je het scotchlock verwijdert, anders is de kans op kortsluiting erg groot. Eerst de min, dan de plus.
Bij de accu zit een soort zwart plat kastje wat open kan. Daar zitten zekeringen, in ieder geval 1.
Tik op google in wat een zekering is, en hoe je kunt controleren of deze werken of niet.
Controleer ook de zekeringen aan de voorkant, hoewel meest vermoedelijk de zekering voor het startrelais of startmotor zelf kaduuk is, en die zitten vlakbij de accu.
Wat Yaasyrio zegt kan ook: dat het drukschakelaartje (startknop) niet goed meer is. Maar ga eerst maar eens zekeringen checken en het witte draadje verwijderen. Wanneer ik het goed zie is de zekering rechtsonder compleet gesmolten, of vergis ik me nu?!
Accu aansluiten is: eerst de plus vast, en dan de min.
Hoi,
Ik heb het witte draadje (wat voor de dagrijverlichting zou moeten zorgen) losgemaakt van het contact, helaas start de scooter nog steeds niet. Om de zekeringen te checken, heb ik een meter nodig nietwaar? Is het handig om deze zelf te bestellen of het bij een garage te laten maken? Nee er zit bij het beenschild maar 3 zekeringen, rechtsonder is er geen.
 
1: schotchlock zou verboden moeten worden!
2: als je ze dan tòch gebruikt, moet je ze wel helemaal dicht doen, dit is op de foto niet het geval, die grendel moet helemaal dicht. (zo niet, heb je dáárom geen goede verbinding, is de isolatie van de tweede draad nog niet helemaal "door"
3: heb je nou twee originele draden vanaf je schakelaar met elkaar verbonden?!
 
Een eenvoudige multimeter is voor erg weinig geld bij de action te koop, en met een draadje, batterij en lampje gaat het ook.
Ik heb de indruk dat je de eerste ontdekkingen op electrisch gebied aan het doen bent. Misschien verstandig om m toch naar de hersteller te brengen...
 
1: schotchlock zou verboden moeten worden!
2: als je ze dan tòch gebruikt, moet je ze wel helemaal dicht doen, dit is op de foto niet het geval, die grendel moet helemaal dicht. (zo niet, heb je dáárom geen goede verbinding, is de isolatie van de tweede draad nog niet helemaal "door"
3: heb je nou twee originele draden vanaf je schakelaar met elkaar verbonden?!
Aa, ik heb nu de scotchlock er uit gehaald. Maar ik zag dat joey schaar het wel gewoon gebruikte dus ik ging er vanuit dat dit wel kon. Ja het lijkt inderdaad alsof het witte draad ook vanuit het contact komt maar dat is niet zo, die komt van de ledjes.
Post automatically merged:

Een eenvoudige multimeter is voor erg weinig geld bij de action te koop, en met een draadje, batterij en lampje gaat het ook.
Ik heb de indruk dat je de eerste ontdekkingen op electrisch gebied aan het doen bent. Misschien verstandig om m toch naar de hersteller te brengen...
Ja klopt, heb geen ervaring met elektra. Ik zal kijken wat ik ga doen, dankuewel!
 
Aa, ik heb nu de scotchlock er uit gehaald. Maar ik zag dat joey schaar het wel gewoon gebruikte dus ik ging er vanuit dat dit wel kon.
ik heb een auto gehad met trekhaak, waarvoor de aftakkingen voor de verlichting van de aanhanger hiermee gemaakt waren... beetje corrosie erbij en niks deed het meer.. heb ze toen maar even rondgedraaid en ingespoten met vet (zat heel rottig ìn de achterstijl, geen zin om alles los te halen, maar zal er niet graag zelf iets mee aansluiten.
 
Back
Top