Piaggio zip houdt in

Didier123

New Member
Beste lezer,

Een paar maanden terug heb ik een piaggio zip 2e hands aangeschaft, deze liep al niet lekker toen ik hem kocht. De vorige eigenaar zei dat ie een tijdje had stilgestaan en dat de snelheid omlaag was gegaan (het gaat namelijk om een brom uitvoering) hij zou 45 km p/u moeten rijden maar hij haalt maar net de 25 km p/u. Hij houdt dus heel erg in, alsof hij begrensd is. Als hij koud is stottert hij een beetje en zodra hij warm is stopt hij met stotteren en gaat hij maar max 25 km p/u

Nu heb ik al enkele dingen gedaan:

-carburateur gereinigd
-sproeier 75 erin gezet (zou de originele maat moeten zijn)
-bougie vervangen
-verschillende CDI's geprobeerd
-nieuw luchtfilter element

Het gaat om een Piaggio zip 4T brom editie
Bouwjaar 2010
Er zit een sproeier 75 in
Verder is alles standaard

Ik ben hier nu al een tijdje mee bezig maar ben amper voorruit gekomen
Heb je tips of suggesties, laat het maar horen

Groetjes beunhaas
 
Advertisement - register to remove this

Beste lezer,

Een paar maanden terug heb ik een piaggio zip 2e hands aangeschaft, deze liep al niet lekker toen ik hem kocht. De vorige eigenaar zei dat ie een tijdje had stilgestaan en dat de snelheid omlaag was gegaan (het gaat namelijk om een brom uitvoering) hij zou 45 km p/u moeten rijden maar hij haalt maar net de 25 km p/u. Hij houdt dus heel erg in, alsof hij begrensd is. Als hij koud is stottert hij een beetje en zodra hij warm is stopt hij met stotteren en gaat hij maar max 25 km p/u

Nu heb ik al enkele dingen gedaan:

-carburateur gereinigd
-sproeier 75 erin gezet (zou de originele maat moeten zijn)
-bougie vervangen
-verschillende CDI's geprobeerd
-nieuw luchtfilter element

Het gaat om een Piaggio zip 4T brom editie
Bouwjaar 2010
Er zit een sproeier 75 in
Verder is alles standaard

Ik ben hier nu al een tijdje mee bezig maar ben amper voorruit gekomen
Heb je tips of suggesties, laat het maar horen

Groetjes beunhaas

Beste beunhaas,

Heb je je carterkap er al eens afgehad en je vario nagekeken? Controleer ook als je erin bent je v snaar of er geen happen uit zijn, scheurtjes inzitten of dat er een slope opzit. Let bij de vario op vierkante rollen, vario ring(en) verdikte variobus en of je vario schaal nog netjes glad en egaal in een koepel loopt. Daarnaast is het belangrijk dat de ramplaat (plaatje op de achterkant) soepel op en neer gaat en dat de geleiders niet aanlopen. Als de vario niet uit kan zetten gaat hij niet snel. Ook is het controle punt op de bus van belang. HIer hoort GEEN weerstand op te zitten. De bus hoort er zelf in en uit te glijden zonder hulp.

Bij de koppeling:

Controleer de pulleys of je deze zonder enige moiete open kan drukken als een v snaar. Koppeling segmenten mogen niet glimmend en/of glad zijn. Zijn ze dat wel, schuur ze dan even op. Kan je elk schuur papier voor gebruiken. Hoe grover het schuurpapier hoe sneller je klaar bent. Stop met schuren zodra de segmenten mat zijn. Als je de pulleys niet zelf met weinig moeite in kan knijpen moet de drukveer vervangen worden. Hiervoor raad ik de witte malossi +13% drukveer aan. Deze zit normaliter meegeleverd in de multivar kit maar is los verkrijgbaar bij de meeste scooter zaken voor onder 15 euro. Koppeling sleutels zijn ook niet super duur. Maak ook gelijk je koppeling huis schoon met een papiertje en wat remmenreiniger.

Klepspeling (heb je wat ervaring en feel voor nodig):

Controleer je kleppen. Inlaat moet 0.10 mm zijn en uitlaat 0.15mm. voelermaten zijn bij gamma te verkrijgen voor 6,95 een hele set van 0.05 to 1.00 en om het af te stellen heb je een ringsleutel 8 en een platkop nodig

Sproeiers:

Ik raad je aan om een stationairsproeier 36 in combinatie met hoofdsproeier 78 te monteren en daarbij een CR7EB bougie. Dit doet de volgende dingen, ook gezien het een wat oudere brommer is en een tijd heeft stil gestaan:

Stat.sproeier 36 zorgt dat je je stationair schroef niet te hoog hoeft te zetten en is er dus minder stress op de gasklep en gaskabel

Hd.sproeier 78 zorgt dat je wat meer benzine pakt bij zowel het starten als het rijden. Je benzine verbruik daarintegen zal niet super toenemen tegenover een sproeier 80 of 82

Bougie CR7EB kan kouder ontsteken. Het blokje hoeft dus minder warm te zijn om te kunnen starten.

Mocht je echt nog soepeler willen lopen kan je ook 5W30 olie gebruiken ipv 5W40. De 5W30 olie is iets dunner en je motor heeft dan minder moeite om alles rond te gooien. In mijn ervaringen is de olie niet te dun dat je je motor beschadigd maar ga zeker NIET dunner dan 5W30.

Controleer als laatst nog even je spruitstuk op scheuren/ gaatjes en zo ook de luchtfilter buis van de filter naar de carburateur. Deze onderdelen zijn overall goed om previtief te vervangen bij scooters die lang stil hebben gestaan. Vervang zo ook je benzine slang, filter en vacuumslang. Eventueel zou je ook het kraantje kunnen vervangen.

Nog 1 tip leeg je tank en tank hem vol met verse E5. Dit vinden scooters die lang stil hebben gestaan heel fijn en je wilt eigenlijk niet rijden op te oude benzine. Daarbij weet je ook niet of de benzine nog goed is en of het misschien wel E10 is.

Ik ben heel benieuwd of dit je geholpen heeft. Mocht je met sommige dingen moeite hebben en je woont in de buurt van rotterdam kan je altijd eventueel de zip bij mij langs brengen voor een grote check-up. Als je daar meer details over wilt kan je evt naar mijn instagram gaan @justins_bicycles_scooters . Ook kan je me hier eventueel direct contacten voor overige vragen.
 
Last edited:
Sproeier 75 van fabriek af is wel met een kantekening.

Dit is een sproeier waarmee die eigenlijk ook te schraal loopt. Dit is gedaan wegens milieu eisen en de uitstoot.
Wil je hem echt goed hebben lopen moet je geheel onbegrensd sproeier 80 hebben (als de CDI ook onbegrensd is.)
Als de CDI nog begrensd is er een 78 erin doen. Met 82 staat die al te rijk (zelf getest op mijn new fly 4t 2valve (aangezien de blokken vrij hetzelfde zijn..
 
Beste beunhaas,

Heb je je carterkap er al eens afgehad en je vario nagekeken? Controleer ook als je erin bent je v snaar of er geen happen uit zijn, scheurtjes inzitten of dat er een slope opzit. Let bij de vario op vierkante rollen, vario ring(en) verdikte variobus en of je vario schaal nog netjes glad en egaal in een koepel loopt. Daarnaast is het belangrijk dat de ramplaat (plaatje op de achterkant) soepel op en neer gaat en dat de geleiders niet aanlopen. Als de vario niet uit kan zetten gaat hij niet snel. Ook is het controle punt op de bus van belang. HIer hoort GEEN weerstand op te zitten. De bus hoort er zelf in en uit te glijden zonder hulp.

Bij de koppeling:

Controleer de pulleys of je deze zonder enige moiete open kan drukken als een v snaar. Koppeling segmenten mogen niet glimmend en/of glad zijn. Zijn ze dat wel, schuur ze dan even op. Kan je elk schuur papier voor gebruiken. Hoe grover het schuurpapier hoe sneller je klaar bent. Stop met schuren zodra de segmenten mat zijn. Als je de pulleys niet zelf met weinig moeite in kan knijpen moet de drukveer vervangen worden. Hiervoor raad ik de witte malossi +13% drukveer aan. Deze zit normaliter meegeleverd in de multivar kit maar is los verkrijgbaar bij de meeste scooter zaken voor onder 15 euro. Koppeling sleutels zijn ook niet super duur. Maak ook gelijk je koppeling huis schoon met een papiertje en wat remmenreiniger.

Klepspeling (heb je wat ervaring en feel voor nodig):

Controleer je kleppen. Inlaat moet 0.10 mm zijn en uitlaat 0.15mm. voelermaten zijn bij gamma te verkrijgen voor 6,95 een hele set van 0.05 to 1.00 en om het af te stellen heb je een ringsleutel 8 en een platkop nodig

Sproeiers:

Ik raad je aan om een stationairsproeier 36 in combinatie met hoofdsproeier 78 te monteren en daarbij een CR7EB bougie. Dit doet de volgende dingen, ook gezien het een wat oudere brommer is en een tijd heeft stil gestaan:

Stat.sproeier 36 zorgt dat je je stationair schroef niet te hoog hoeft te zetten en is er dus minder stress op de gasklep en gaskabel

Hd.sproeier 78 zorgt dat je wat meer benzine pakt bij zowel het starten als het rijden. Je benzine verbruik daarintegen zal niet super toenemen tegenover een sproeier 80 of 82

Bougie CR7EB kan kouder ontsteken. Het blokje hoeft dus minder warm te zijn om te kunnen starten.

Mocht je echt nog soepeler willen lopen kan je ook 5W30 olie gebruiken ipv 5W40. De 5W30 olie is iets dunner en je motor heeft dan minder moeite om alles rond te gooien. In mijn ervaringen is de olie niet te dun dat je je motor beschadigd maar ga zeker NIET dunner dan 5W30.

Controleer als laatst nog even je spruitstuk op scheuren/ gaatjes en zo ook de luchtfilter buis van de filter naar de carburateur. Deze onderdelen zijn overall goed om previtief te vervangen bij scooters die lang stil hebben gestaan. Vervang zo ook je benzine slang, filter en vacuumslang. Eventueel zou je ook het kraantje kunnen vervangen.

Nog 1 tip leeg je tank en tank hem vol met verse E5. Dit vinden scooters die lang stil hebben gestaan heel fijn en je wilt eigenlijk niet rijden op te oude benzine. Daarbij weet je ook niet of de benzine nog goed is en of het misschien wel E10 is.

Ik ben heel benieuwd of dit je geholpen heeft. Mocht je met sommige dingen moeite hebben en je woont in de buurt van rotterdam kan je altijd eventueel de zip bij mij langs brengen voor een grote check-up. Als je daar meer details over wilt kan je evt naar mijn instagram gaan @justins_bicycles_scooters . Ook kan je me hier eventueel direct contacten voor overige vragen.
Hey Justin,

Heel erg bedankt voor je bericht! Ik zal binnekort even alles nalopen. Nu heb ik al eens de vario gecheckt, De rolletjes en geleiders etc zagen er nog goed uit net als de v-snaar. Ik heb alleen nog niet naar de koppeling gekeken dat is dus een goeie. Verder heb ik ook al nieuwe benzine erin gedaan etc en denk dus niet dat daar het probleem ligt. Wel heb ik al eens een sproeier 80 erin gedaan (zelfde probleem.) Maar ik zal eens beter kijken naar de stationair en hoofd sproeier. Het spruitstuk is trouwens niet gescheurd.

Nogmaals bedankt voor je antwoord!
Groetjess
Post automatically merged:

Sproeier 75 van fabriek af is wel met een kantekening.

Dit is een sproeier waarmee die eigenlijk ook te schraal loopt. Dit is gedaan wegens milieu eisen en de uitstoot.
Wil je hem echt goed hebben lopen moet je geheel onbegrensd sproeier 80 hebben (als de CDI ook onbegrensd is.)
Als de CDI nog begrensd is er een 78 erin doen. Met 82 staat die al te rijk (zelf getest op mijn new fly 4t 2valve (aangezien de blokken vrij hetzelfde zijn..
Dat heb ik inderdaad vaker gehoord ja, ik zal er binnenkort naar gaan kijken.

Bedankt voor je antwoord!
 
Hey Justin,

Heel erg bedankt voor je bericht! Ik zal binnekort even alles nalopen. Nu heb ik al eens de vario gecheckt, De rolletjes en geleiders etc zagen er nog goed uit net als de v-snaar. Ik heb alleen nog niet naar de koppeling gekeken dat is dus een goeie. Verder heb ik ook al nieuwe benzine erin gedaan etc en denk dus niet dat daar het probleem ligt. Wel heb ik al eens een sproeier 80 erin gedaan (zelfde probleem.) Maar ik zal eens beter kijken naar de stationair en hoofd sproeier. Het spruitstuk is trouwens niet gescheurd.

Nogmaals bedankt voor je antwoord!
Groetjess
Post automatically merged:


Dat heb ik inderdaad vaker gehoord ja, ik zal er binnenkort naar gaan kijken.

Bedankt voor je antwoord!
Hallo Beunhaas,

Ik heb soort gelijke problemen, heb je een oplossing gevonden?

Groeten Wieger
 
Back
Top