Piaggio Zip gaat steeds langzamer

Er zijn zoveel meningen over inrijden dat je door de bomen het bos niet ziet.
Ik heb nu ongeveer 100 km gereden met mijn gereviseerde Elyseo maar heb hem nog niet getopt.
Wel al tegen de 55-60 gereden maar dan heb ik nog wel wat over.
Dus jij zegt dat het beter is om hem een keertje te toppen zo af en toe?

Wat je zelf al zegt, er zijn een heleboel meningen over. Wat ik zelf zal doen is, als de cilinder goed warm is even vol gas en dan weer uit laten rollen. Wat van belang is bij inrijden is dat je vooral veel toeren wisselt, niet te lang in het zelfde toeren gebeid rijdt en niet constant vol gas. Zo nu en dan het gas opendraaien naar zijn top kan prima als hij op temperatuur is.

Ik ben zelf ook van mening dat als je altijd onder een bepaald toeren gebeid blijft bij een nieuwe cilinder om hem 'in te rijden' dat niet goed is.

De eerste start en de eerste meters zijn het belangrijkst. Laat je hem niet rustig op temperatuur komen en rijdt je direct volgas weg is dat funest.

En goede afstelling (benzine/lucht verhouding) is natuurlijk erg belangrijk, liever iets te rijk dan iets te arm.
 
Last edited:
Sommige zeggen juist dat je absoluut geen vol gas mag geven maar daar geloof ik ook niet in. Ik heb hem tot nu toe zon 2-3 x even 5-10 seconden open getrokken en that's it. Vanaf de 200km ga ik meestal wat feller optrekken.
 
Sommige zeggen juist dat je absoluut geen vol gas mag geven maar daar geloof ik ook niet in. Ik heb hem tot nu toe zon 2-3 x even 5-10 seconden open getrokken en that's it. Vanaf de 200km ga ik meestal wat feller optrekken.

Met mijn (nieuwe) motor mocht ik bijvoorbeeld de eerste 200km niet boven de 5000 toeren komen. Daarna tot 500km niet boven de 8000 toeren. (volgens het boekje) Dat betekend niet dat je geen vol gas kunt geven. Ik heb mezelf daar niet helemaal aan gehouden. Zolang de afstelling goed is, de motor op bedrijfstemperatuur en je niet overdrijft kan zo'n blok echt wel wat hebben.
 
Er zijn zoveel meningen over inrijden dat je door de bomen het bos niet ziet.
Ik heb nu ongeveer 100 km gereden met mijn gereviseerde Elyseo maar heb hem nog niet getopt.
Wel al tegen de 55-60 gereden maar dan heb ik nog wel wat over.
Dus jij zegt dat het beter is om hem een keertje te toppen zo af en toe?
100 km misschien nog ruim genomen voor aluminium, denk dat je na 50 km wel klaar bent. Bij gietijzer 500 km inrijden. Rond de 30 km/h rijden, af en toe langzaam accelereren tot top, dan gewoon weer 30 rijden. Niet te lang (15 km bijv.), dan wordt hij te warm. Dat komt omdat 30 km/h weinig wordt gekoeld indien air cooled. Als je lang wilt inrijden dan dus ff op een gegeven moment ff uitzetten en wachten.
 
100 km misschien nog ruim genomen voor aluminium, denk dat je na 50 km wel klaar bent. Bij gietijzer 500 km inrijden. Rond de 30 km/h rijden, af en toe langzaam accelereren tot top, dan gewoon weer 30 rijden. Niet te lang (15 km bijv.), dan wordt hij te warm. Dat komt omdat 30 km/h weinig wordt gekoeld indien air cooled. Als je lang wilt inrijden dan dus ff op een gegeven moment ff uitzetten en wachten.
Dat is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Ik woon soort van in de stad moet er mee naar mijn werk rijden dus ik moet wel geregeld stoppen en weer optrekken. De eerste 40-50 km heb ik wel zo gereden, rondjes binnendoor de buurt (30 zones). Maar richting mijn werk kan ik moeilijk 30 gaan rijden met auto's achter me. Dus nu trek ik gewoon rustig op richting de 45/50 en af en toe eens het gas los en weer een stoot gas geven. Vooral erg wisselen met de hoeveelheid gas. Ik denk dat dit wel kan aangezien er zowat iedere 200 meter wel een stoplicht is haha.

Me koppeling is er overigens niet zo blij mee, dat rustige optrekken.
 
Er zijn zoveel meningen over inrijden dat je door de bomen het bos niet ziet.
Ik heb nu ongeveer 100 km gereden met mijn gereviseerde Elyseo maar heb hem nog niet getopt.
Wel al tegen de 55-60 gereden maar dan heb ik nog wel wat over.
Dus jij zegt dat het beter is om hem een keertje te toppen zo af en toe?
Ja, alleen als ie echt goed warm is, zo doende slijten je zuigerveren correct En gelijkmatig in, anders als je dus een keer volgas geeft kan je schade krijgen
 
Van een 80cc 4 takt moet je niet te veel verwachten qua topsnelheid. Je mag sowieso niet op topsnelheid rijden tijdens het inrijden dus wellicht toch niet zo perfect ingereden als je dacht.
Reed bijna nooit top, alleen af en toe even het gas open. Maar kijk eens naar de snelheid, zo snel hoort een 50cc te gaan. Een 80cc gaat echt wel 10 km/h harder. Hij reed dus de eerste 1000 km ook gewoon 76 km/h... Dan moet er, lijkt mij, nu wat mis zijn.
 
Heb nog nooit een 4 takt 50cc gezien die zo hard ging. 55/60 ja maar geen 70/76. Nogmaals je moet er niet t veel van verwachten. Als je vermogen of snelheids verlies hebt dan is er waarschijnlijk toch ergens schade. Ook al is het nieuw.
 
Je realiseert je hopelijk toch dat 70 op de scooter teller geen 70 echte kms zijn?
Ja en jij snapt toch wel dat als ik zeg dat hij 76 reed, hij dat niet op GPS deed als ik de huidige snelheid ermee vergelijk?
Volledig ontgrensde, goed afgestelde Piaggio Zip 4T 2v rijdt 57-65 op GPS. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat mijn topsnelheid opeens met meer dan 5 km/h is afgenomen, en dat is niet normaal...
 
Je bent totaal niet constructief bezig, het gaat hier om dat er snelheidsverlies is die tot nu toe niet te verklaren is. Hij reed max 76 op de teller, nu max 70. Zoals je op de filmpjes hierboven ziet is dat haalbaar met een 50cc.
 
Back
Top