Piaggio Zip gaat steeds langzamer

TythorZeth

Well-Known Member
Beste forumleden,

Mijn Piaggio Zip 4T met 13.000 km op de teller gaat sinds 200 km (vanaf 11.800 km Top Performance 80cc, Malossi Multivar en Naraku Nokkenas eronder) steeds langzamer, acceleratie en topsnelheid. Het enige wat ik in die tussentijd (250 km geleden) heb veranderd is nieuwe V-snaar, motor- en transmissieolie verversen en kleppenspeling controleren. Rolletjes zijn uiteraard nieuw sinds de nieuwe cilinder. Alleen de achterband moet vervangen worden, maar ik kan me niet voorstellen dat hij opeens zoveel impact zou maken. Rijdt max 72 ipv 76 en 11 sec naar 50 ipv 8, 15 sec naar 60 ipv 12...

Wat zijn denken jullie de meest waarschijnlijke oorzaken?
 
Advertisement - register to remove this

Jongens ik snap het echt niet meer. Luchtfilter nieuw element in gedaan, bandenspanning was al goed, niets mis met de carburateur voor zover ik weet. Een 50cc rijdt even snel op topsnelheid als mijn 80cc...
 
Ja maar hij reed dus tot voor kort 76 he. Ik merk nu dat optrekken weer goed gaat: 8 sec naar 50, 12 sec naar 60. Top komt echt niet verder dan 71. Dus 5 km/h verlies na 1000 km...
 
Ik snap er echt niks van jongens. Eergister kwam die maar tot 66 km/h (80cc he!), daarna soort van schokjes als hij downhill op z'n max zat. Alsof hij niet harder mag. Zit uiteraard geen begrenzer in. Hij rijdt nu weer 70 km/h. Wat wel opvalt, is dat hij nog nooit zo snel heeft geaccelereerd. Scheelt niet veel hoor, maar valt me toch op... Wat gebeurt hier allemaal?!
 
Tja, die 4 takten blijven toch wel puzzels af en toe. Kunnen soms heel raar doen. De agm van mijn pa heeft al heel wat gekke kwaaltjes gehad die zelf zijn weg gegaan. Misschien is het een kwestie van nog niet goed ingelopen geweest. Of misschien zat er ergens een vuiltje dat nu weg is.
 
Van een 80cc 4 takt moet je niet te veel verwachten qua topsnelheid. Je mag sowieso niet op topsnelheid rijden tijdens het inrijden dus wellicht toch niet zo perfect ingereden als je dacht.
 
Van een 80cc 4 takt moet je niet te veel verwachten qua topsnelheid. Je mag sowieso niet op topsnelheid rijden tijdens het inrijden dus wellicht toch niet zo perfect ingereden als je dacht.
Dit geld zeker voor een gietijzere cilinder, goed warmrijden en zo af en toe even op top rijden, zo doende slijt het gelijkmatig in, bij aluminium hoeft dit overigens maar tot 100km, daarna warm rijden en gassen
 
Er zijn zoveel meningen over inrijden dat je door de bomen het bos niet ziet.
Ik heb nu ongeveer 100 km gereden met mijn gereviseerde Elyseo maar heb hem nog niet getopt.
Wel al tegen de 55-60 gereden maar dan heb ik nog wel wat over.
Dus jij zegt dat het beter is om hem een keertje te toppen zo af en toe?
 
Back
Top