Piaggio zip 80cc rijdt maar 52km/h

Zipdriver2017

New Member
Ik heb een Piaggio zip uit 2017 met een 80cc top performance, malossi multivar, 8 gram rollen, naraku nokkenas, stage6 koppelingshuis, sproeier 86 en een ontgrensde cdi.

Ik heb de scooter eergisteren helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en nokkenas, remkabel en rollen vervangen. Ik zag niks waardoor de scooter maar 50 zou rijden en heb alles wat ik kon vinden over een 80cc afstellen gelezen en geprobeerd. Toen ik gisteren hem weer helemaal in elkaar had gezet reed hij alsnog maar 50 dus ik zie het einde van de tunnel niet meer en weet niet wat mijn opties nu nog zijn. Ik hoop dat iemand hier misschien weet wat ik nog zou kunnen proberen zodat hij toch 80 rijdt.
 
Advertisement - register to remove this

Dit komt mij bekend voor. Ik ben ook erg lang bezig geweest om ook zo’n soort probleem op te lossen. Ik heb van alles geprobeerd van andere kabelboom, carb, cdi’s enz, maar ik ben er uitaindelijk achter gekomen dat de uitlaat wss gwn verstopt zat, want toen ik er toevallig even een andere uitlaat onder had gezet reed hij ineens stukken beter.
Post automatically merged:

Controleer misschien ook even of het rubber van de gasschuif nog in goede staat is en goed afsluit. Als
dit niet het geval is kan dit ook de boosdoener zijn.
 
Gaat weinig doen denk ik. Met 8 gram zou je toch echt wel een hogere top moeten hebben dan 50. Ik denk dat het probleem toch ergens anders ligt.
 
Gaat weinig doen denk ik. Met 8 gram zou je toch echt wel een hogere top moeten hebben dan 50. Ik denk dat het probleem toch ergens anders ligt.
Ik had er ook 8 gram in, kon niet harder dan 45 a 50, dikke overtoeren klonk niet gezond, 9,3 erin en nu gewoon richting de 70, je rijd met 80cc niet met 50 dus je rollen moeten zwaarder, 100cc rijd zelfs met 10 a 11 gram zip blokken
 
Dit komt mij bekend voor. Ik ben ook erg lang bezig geweest om ook zo’n soort probleem op te lossen. Ik heb van alles geprobeerd van andere kabelboom, carb, cdi’s enz, maar ik ben er uitaindelijk achter gekomen dat de uitlaat wss gwn verstopt zat, want toen ik er toevallig even een andere uitlaat onder had gezet reed hij ineens stukken beter.
Post automatically merged:

Controleer misschien ook even of het rubber van de gasschuif nog in goede staat is en goed afsluit. Als
dit niet het geval is kan dit ook de boosdoener zijn.
Als ik de uitlaat een beetje heen en weer schud hoor ik wel dat er binnen iets los zit. Het zou dus misschien nog kunnen dat hij inderdaad verstopt zit. De gasschuif zit voor zoverre ik kan zien goed op zijn plek en mijn vader (veel ervaring met motoren) zei ook dat dat het probleem niet kon zijn en dat hij goed zat. Wat voor een uitlaat had jij er achteraf opgezet? Dan probeer ik dat wel even en anders kan ik die uitlaat altijd nog gebruiken als ik een andere scooter koop.
 
Ik had er gwn een open uitlaatje op gezet vergelijkbaar met een jamarcol uitlaat, maar dit was op een 50cc scooter en dan zou je normaal juist een een lagere topsnelheid van krijgen bij 50cc, maar dit was juist andersom. De scooter reed er stukken beter door, dus gok ik dat de standaard uitlaat die erop zat verstopt is, want hij zou daar harder mee moeten gaan in principe.
Post automatically merged:

een andere uitlaat is sowieso aan te raden bij 80cc. Ik zou er een TK uitlaat op zetten. Door de hogere druk door de verlengde pijp heb je betere prestaties.
Post automatically merged:

Extra info: De “verstopte” uitlaat heb ik vervolgens ook op een 80cc gezet, omdat ik het zeker wilde dat hij verstopt zat en die 80cc liep daarna ook nog maar max 55 en daarvoor was dat 70.
Post automatically merged:

Met die verstopte uitlaat was de trekkracht ook nergens meer te vinden.
 
Last edited:
Ik had er gwn een open uitlaatje op gezet vergelijkbaar met een jamarcol uitlaat, maar dit was op een 50cc scooter en dan zou je normaal juist een een lagere topsnelheid van krijgen bij 50cc, maar dit was juist andersom. De scooter reed er stukken beter door, dus gok ik dat de standaard uitlaat die erop zat verstopt is, want hij zou daar harder mee moeten gaan in principe.
Post automatically merged:

een andere uitlaat is sowieso aan te raden bij 80cc. Ik zou er een TK uitlaat op zetten. Door de hogere druk door de verlengde pijp heb je betere prestaties.
Post automatically merged:

Extra info: De “verstopte” uitlaat heb ik vervolgens ook op een 80cc gezet, omdat ik het zeker wilde dat hij verstopt zat en die 80cc liep daarna ook nog maar max 55 en daarvoor was dat 70.
Post automatically merged:

Met die verstopte uitlaat was de trekkracht ook nergens meer te vinden.
Oke dan ga ik dat proberen, maakte jouw uitlaat toevallig ook een geluid als je hem heen en weer schudde? bij mij klinkt het alsof er een soort stuk uit de uitlaat los zit en heen en weer tikt als ik de uitlaat schud(als de uitlaat gedemonteerd is natuurlijk). Ik heb ook inderdaad enorm weinig trekkracht en wordt ingehaald door een 50cc als ik optrek, dit klinkt allemaal heel bekend dus ik heb er goed vertrouwen bij dat dit het probleem zou kunnen oplossen. Ik koop nu denk ik maar even een jamarcol aangezien ik deze scooter sowieso al wilde verkopen dus niet al te veel meer wil investeren.
 
Bij mij maakt de uitlaat geen geluid als ik hem heen en weer schudt, maar dit hoeft ook niet perse de oorzaak te zijn. Ik heb wel eens gehoord dat dat de katalysator los kan komen en dat dan kan gaan rommelen in de uitlaat, maar dat heeft volgens mij niks te maken met dat je uitlaat verstopt zit.
 
Bij mij maakt de uitlaat geen geluid als ik hem heen en weer schudt, maar dit hoeft ook niet perse de oorzaak te zijn. Ik heb wel eens gehoord dat dat de katalysator los kan komen en dat dan kan gaan rommelen in de uitlaat, maar dat heeft volgens mij niks te maken met dat je uitlaat verstopt zit.
Dan denk ik inderdaad dat het de katalysator is, ik ga morgen even kijken of er nog opties zijn om je uitlaat misschien te ontstoppen en dan probeer ik dat eerst. Als dat niet werkt zal ik inderdaad een nieuwe kopen en hopen dat het probleem dan opgelost is.
 
Trek die uitlaat er eens onderuit dan zie je toch zo of het verstopt zit of niet? Paar tikken met de kunstof hamee her en der erop om eventueel half losse rommel los te maken dat je niet over 2 weken weer een verstopte uitlaat hebt. Is het probleem dan niet opgelost en dus je katalysator dan toch kapot blijkt te zijn wat natuurlijk zou kunnen. Zou je misschien ff een uitlaat ergens kunnen lenen om te kijken dat je probleem ook echt daar zit voor je een dikke Akra ploffert eronder trapt en het nog voor geen meter rijd en het ergens anders zit. En anders kan er natuurlijk altijd nog een 2takt blok onder
 
Trek die uitlaat er eens onderuit dan zie je toch zo of het verstopt zit of niet? Paar tikken met de kunstof hamee her en der erop om eventueel half losse rommel los te maken dat je niet over 2 weken weer een verstopte uitlaat hebt. Is het probleem dan niet opgelost en dus je katalysator dan toch kapot blijkt te zijn wat natuurlijk zou kunnen. Zou je misschien ff een uitlaat ergens kunnen lenen om te kijken dat je probleem ook echt daar zit voor je een dikke Akra ploffert eronder trapt en het nog voor geen meter rijd en het ergens anders zit. En anders kan er natuurlijk altijd nog een 2takt blok onder
De uitlaat lijkt gewoon normaal te zijn dus als hij verstopt zit is het waarschijnlijk in de demper. Mijn scooter ligt momenteel sowieso uit elkaar want ik heb de cilinder dubbel nagekeken(was in goed werkende staat) om te kijken of het daar misschien aan lag. Dus ik kan nu nog niet kijken of de topsnelheid hoger is geworden na het '''schoonmaken'' van mijn uitlaat. Ik ben de eerste in mijn vriendengroep met een scooter en ken niemand in de omgeving met een zip dus lenen gaat lastig lukken. Als het kon zou ik allang een 2takt 70cc gehaald hebben maar ik woon in het centrum van Amsterdam dus er is hier constant politiecontrole en met een 2takt ben je dus meteen de lul.
 
Je demper hoort toch ook bij de uitlaat. Dus die ook ff nakijken. Anders bel je Joey Schaar ff, als je je verhaal ff uitlegd en het netjes aan hem vraagt durf ik te wedden dat je van hem wel een uitlaatje mag testen bij hem. En over het 70cc 2takt idee, doen Dr70 samen met een Sito+ trekt 0,0 aandacht als je beetje normaal rijd en op let
 
Back
Top