Piaggio zip 80cc 4t 2v probleem (video)

Chaoui_am

New Member
Beste,

Ik heb recent een probleem gehad met mijn oude cilinder ik zag dat de voetpakking aan verschillende kanten gescheurd was en olie lekte. Ik heb dus gewoon in 1 keer een nieuwe cilinder ook besteld 80cc alles heb ik goed gemonteerd en op tijd gezet. Nadat ik de scooter probeerde te starten met de kick leek het dat om de 2 kicks het kickstartpedaal bleef haken en ik hard moest doorduwen. Ik heb vervolgens 4 moeren van de cilinderkop losgehaald en ik kon daarna veel beter kicken met genoeg compressie zonder dat deze bleef haken. Met de elektrische start en alles gemonteerd klinkt het heel raar alsof iets heel erg aanzuigt. Ook de bendix bleef uitsteken nadat ik de carterkap eraf haalde. Ik heb de bendix vervangen maar nog steeds lijkt het dat iets erg hard aanzuigt als ik de elektrische start probeer. Ook net nieuwe accu! Aan wat kan het liggen HOPELIJK DAT IEMAND KAN HELPEN!

-Kleppen gesteld
-Cilinderkop normaal niet lek
-Nieuwe 80cc Cilinder gemonteerd
-Nieuwe bendix
-Nieuwe accu

Linkjes:

ZONDER CILINDERKOP MOEREN:
MET CILINDERKOP MOEREN:

RAAR GELUID MET E-START:
 

Attachments

  • 8BA1F781-C45E-4016-9A8F-A405D2E8DE38.jpeg
    8BA1F781-C45E-4016-9A8F-A405D2E8DE38.jpeg
    201.1 KB · Views: 5
Advertisement - register to remove this

1: als je alles net gemonteerd hebt, kijk je eerst zonder bougie of je de boel rond kan draaien met de hand op je vliegwiel of starterkrans, nooit meteen met de kickstarter. na 2 of 3 rondjes (als die gewoon rond gaan) kijk je nòg eens of de boel op tijd staat. zo nee, bijstellen, zo ja, dan pas kicken of elektrisch starten. als je nu je kopmoeren weer vastdraait en deze procedure nog eens probeert en je het zaakje niet met de hand rond krijgt, vermoed ik dat kleppen de zuiger raken. (heb je de originele kop gebruikt of een bijpassende 80 cc?, zit je zuiger goed om i.v.m. uitsparingen voor de kleppen (of is ie helemaal "uitgehold"/is het een komzuiger?)
2: met kopmoeren los kun je nooit compressie hebben, die lekt weg langs je koppakking, als je deze daarbij niet kapot blaast..
3: wordt je bendix niet aan de buitenkant gelagerd in de carterkap? zo ja, als deze weg is schiet ie dwars weg en loopt ie vast in het lager in het carter. dat ie in je starterkrans blijft staan, kan ook gewoon komen doordat hij de motor om wat voor reden (klep-zuigercontact, te veel compressie, te hoge weerstand (zie 3b) in het startcircuit) niet rond krijgt. hij schiet pas los als de motor over dat dode punt heen gaat.
3a: een "80" cc is een stuk zwaarder te starten, ook met een nieuwe accu.
3b: kijk eens naar de aansluitingen van je startmotor, zowel massa als plus: mijn starter klonk ook zo, tot ik zelfs rook van mijn schuifstekker voor de + zag komen: deze aansluiting was zwaar verroest. Sinds ik deze stekker heb losgemaakt, schoongemaakt en met vet beschermd weer aangesloten, start en slaat mijn 50 cc aan als ik naar de startknop wijs, zowel koud als warm. (met 24K km op de klok, onderhoudshistorie onbekend, waarschijnlijk slecht)
 
1: als je alles net gemonteerd hebt, kijk je eerst zonder bougie of je de boel rond kan draaien met de hand op je vliegwiel of starterkrans, nooit meteen met de kickstarter. na 2 of 3 rondjes (als die gewoon rond gaan) kijk je nòg eens of de boel op tijd staat. zo nee, bijstellen, zo ja, dan pas kicken of elektrisch starten. als je nu je kopmoeren weer vastdraait en deze procedure nog eens probeert en je het zaakje niet met de hand rond krijgt, vermoed ik dat kleppen de zuiger raken. (heb je de originele kop gebruikt of een bijpassende 80 cc?, zit je zuiger goed om i.v.m. uitsparingen voor de kleppen (of is ie helemaal "uitgehold"/is het een komzuiger?)
2: met kopmoeren los kun je nooit compressie hebben, die lekt weg langs je koppakking, als je deze daarbij niet kapot blaast..
3: wordt je bendix niet aan de buitenkant gelagerd in de carterkap? zo ja, als deze weg is schiet ie dwars weg en loopt ie vast in het lager in het carter. dat ie in je starterkrans blijft staan, kan ook gewoon komen doordat hij de motor om wat voor reden (klep-zuigercontact, te veel compressie, te hoge weerstand (zie 3b) in het startcircuit) niet rond krijgt. hij schiet pas los als de motor over dat dode punt heen gaat.
3a: een "80" cc is een stuk zwaarder te starten, ook met een nieuwe accu.
3b: kijk eens naar de aansluitingen van je startmotor, zowel massa als plus: mijn starter klonk ook zo, tot ik zelfs rook van mijn schuifstekker voor de + zag komen: deze aansluiting was zwaar verroest. Sinds ik deze stekker heb losgemaakt, schoongemaakt en met vet beschermd weer aangesloten, start en slaat mijn 50 cc aan als ik naar de startknop wijs, zowel koud als warm. (met 24K km op de klok, onderhoudshistorie onbekend, waarschijnlijk slecht)
Eerder kon ik altijd gwn aan de nokkenastandwiel draaien maar nu lijkt het alsof die heel strak zit en kan ik het niet zomaar draaien met mijn hand. Kan het alleen via het vliegwiel of met een ratelaar op de starterkrans moer draaien anders gaat het niet. De 2 inbusbouten zitten wel nog helemaal vast aan de cilinderkop alleen de 4 moertjes heb ik wat losser gemaakt dan heeft hij toch nog compressie of niet voel het ook aan de kick. Wat bedoel je exact met bendix die wordt gelagerd aan de buitenkant in mijn carterkap? Wat moet ik ik zien aan de startmotor aansluiting? Zitten beide goed aangesloten volgens mij. Ja dacht ook iets van te hoge compressie, hoe kan ik dat het best veranderen? Alles staat perfect op tijd 4t staat onder het gaatje van vliegwiel koelkap en streepje van nokkenas tandwiel staat richting het gaatje. Hiervoor had ik dat mijn zuiger mijn kleppen raakte oorzaak was dat het niet goed op tijd stond. Kan ik wat foto’s sturen van iets zodat het duidelijker wordt maakt niet uit wat wil dit gewoon zo snel mogelijk oplossen…
 
heb je je bougie eruit? dan sluit je compressie helemaal uit en weet je of het mechanische weerstand is.
als jij de moeren waarmee de kop op de cilinder zit lost, kan de compressiedruk toch gewoon weg tussen kop en cilinder of niet?! die inbusbouten zitten voorbij de nokkenasketting, die houden de compressiedruk nooit helemaal vast.
ja, mijn stekker van mijn startmotor "zat ook goed aangesloten" maar er zat 1 mm roest tussen aansluiting op de startmotor en het schuifstekkertje, dat geleidt niet! die roest ging nog nèt niet branden. haal dat eens los en kijk dan wat je vindt.
heb je zuiger, pistonpen enzo wel lekker ingesmeerd met olie voor je de cilinder erop schoof? of alles droog? want dan is het geen compressie die je voelt maar gewoon "schuren" van zuigerveren langs cilinderwand. of een nokkenasketting die te strak staat?
bendix verhaal goed lezen, niet de woorden omdraaien:
ik schreef: "wordt je bendix niet aan de buitenkant gelagerd in de carterkap?" jij vraagt: "Wat bedoel je exact met bendix die wordt gelagerd aan de buitenkant in mijn carterkap" (alsof ie aan de buitenkant van je carterkap zit?)
ik probeer het nog een keer: het "buitenste" asstompje van je bendix, hoort te worden gelagerd/ondersteund door een bus/gat aan de binnenkant van je carterkap. als je zònder carterkap start, is hij deze steun kwijt en schiet hij dwars als gevolg van de reactiekracht van je tandwielkrans op je vario (duwen elkaar weg en omdat je bendix los zit, verliest die het duwen van je krukas)
 
Beste,

Bedankt alvast dat je mij wilt helpen! Ik heb de zip even laten staan omdat ik weinig tijd had om er verder aan te werken. Ik heb nu nog steeds hetzelfde probleem. Als ik kick kan het de 1ste keer soepel 2e keer moet ik veel harder duwen en als ik te hard kick lijkt het alsof er iets heel hard knakt. Ik heb de compressie gemeten staat nog steeds laag nadat ik een 80cc heb gemonteerd. En dat kickstart probleem kwam ook pas na het monteren van de 80cc. Alles stond op tijd kleppen zijn gesteld. Wat kan ik nu het beste doen? Ik kom er maar niet uit! AUB HELP!

PS: Bendix vervangen maar nog steeds hetzelfde en geen roest tussen stekker van startmotor!

Met Vriendelijke Groeten!
 

Attachments

  • 4B3E2699-84DF-432B-A2D3-01072C8A89DE.jpeg
    4B3E2699-84DF-432B-A2D3-01072C8A89DE.jpeg
    147.5 KB · Views: 15
  • F3063F39-FFDC-4CED-9C81-0336FC27943E.jpeg
    F3063F39-FFDC-4CED-9C81-0336FC27943E.jpeg
    204.4 KB · Views: 12
  • 9884A17E-D047-42AC-B2AF-DDFC911AA481.png
    9884A17E-D047-42AC-B2AF-DDFC911AA481.png
    808.4 KB · Views: 14
@Chaoui_am, als je wilt dat ik je verder help, zul je beter moeten lezen en antwoorden, je slaat de helft over en bedenkt er zelf wat nieuws bij (of begrijp je het niet?)
bougie eruit, kopmoeren vast dàn krukas ronddraaien met hand of ratel, zeg dan of het beter gaat of niet. (niet=mechanisch vast, niks compressieprobleem) dan moet de boel weer open en moet je op zoek naar deuken en krassen.
ik vind het heel vreemd dat je kopmoeren los draait om minder compressie te krijgen en dan meldt dat je weinig compressie hebt. (draai die maar weer vast) als je alleen de bougie er uit haalt/laat, heb je 0 compressie en test je puur op mechanische weerstand.
je zei dat je weinig compressie hebt (is dat nog steeds met kopmoeren los dan?) hoe weinig compressie meet (?) je dan ?

"bendix vervangen" heeft geen zin als je je carterkap er niet op zet. maar ik zou sowieso pas verder gaan met elektrisch starten als je weet dat de zaak niet mechanisch vastloopt.
succes weer!
 
Ik zou in ieder geval de raad van C-Row opvolgen , en ook een nieuwe set pakking bestellen / halen , want een koppakking aantrekken en weer los en dan nog een keer gebruiken , evenals een voetpakking , is vragen om narigheid . En haal alle bouten / moeren met het juiste koppel en kruislings aan.
 
@Chaoui_am, als je wilt dat ik je verder help, zul je beter moeten lezen en antwoorden, je slaat de helft over en bedenkt er zelf wat nieuws bij (of begrijp je het niet?)
bougie eruit, kopmoeren vast dàn krukas ronddraaien met hand of ratel, zeg dan of het beter gaat of niet. (niet=mechanisch vast, niks compressieprobleem) dan moet de boel weer open en moet je op zoek naar deuken en krassen.
ik vind het heel vreemd dat je kopmoeren los draait om minder compressie te krijgen en dan meldt dat je weinig compressie hebt. (draai die maar weer vast) als je alleen de bougie er uit haalt/laat, heb je 0 compressie en test je puur op mechanische weerstand.
je zei dat je weinig compressie hebt (is dat nog steeds met kopmoeren los dan?) hoe weinig compressie meet (?) je dan ?

"bendix vervangen" heeft geen zin als je je carterkap er niet op zet. maar ik zou sowieso pas verder gaan met elektrisch starten als je weet dat de zaak niet mechanisch vastloopt.
succes weer!
@Chaoui_am, als je wilt dat ik je verder help, zul je beter moeten lezen en antwoorden, je slaat de helft over en bedenkt er zelf wat nieuws bij (of begrijp je het niet?)
bougie eruit, kopmoeren vast dàn krukas ronddraaien met hand of ratel, zeg dan of het beter gaat of niet. (niet=mechanisch vast, niks compressieprobleem) dan moet de boel weer open en moet je op zoek naar deuken en krassen.
ik vind het heel vreemd dat je kopmoeren los draait om minder compressie te krijgen en dan meldt dat je weinig compressie hebt. (draai die maar weer vast) als je alleen de bougie er uit haalt/laat, heb je 0 compressie en test je puur op mechanische weerstand.
je zei dat je weinig compressie hebt (is dat nog steeds met kopmoeren los dan?) hoe weinig compressie meet (?) je dan ?

"bendix vervangen" heeft geen zin als je je carterkap er niet op zet. maar ik zou sowieso pas verder gaan met elektrisch starten als je weet dat de zaak niet mechanisch vastloopt.
succes weer!
@Chaoui_am, als je wilt dat ik je verder help, zul je beter moeten lezen en antwoorden, je slaat de helft over en bedenkt er zelf wat nieuws bij (of begrijp je het niet?)
bougie eruit, kopmoeren vast dàn krukas ronddraaien met hand of ratel, zeg dan of het beter gaat of niet. (niet=mechanisch vast, niks compressieprobleem) dan moet de boel weer open en moet je op zoek naar deuken en krassen.
ik vind het heel vreemd dat je kopmoeren los draait om minder compressie te krijgen en dan meldt dat je weinig compressie hebt. (draai die maar weer vast) als je alleen de bougie er uit haalt/laat, heb je 0 compressie en test je puur op mechanische weerstand.
je zei dat je weinig compressie hebt (is dat nog steeds met kopmoeren los dan?) hoe weinig compressie meet (?) je dan ?

"bendix vervangen" heeft geen zin als je je carterkap er niet op zet. maar ik zou sowieso pas verder gaan met elektrisch starten als je weet dat de zaak niet mechanisch vastloopt.
succes weer!
Beste,

Ja ik had de moeren vastgemaakt en compressie gemeten staat laag op maar 4 bar! Ik kan aan de krukas draaien maar een bepaald stukje van wanneer ik draai moet ik iets meer kracht zetten en dat was eerder niet. Kon altijd makkelijk draaien via nokkenastandwiel en nu gaat het bijna niet. Ik heb alles gedemonteerd en als ik nu draai hoor ik een raar geluid weet niet of dat normaal is… Hieronder vind je een video van het geluid als ik draai.

 
Een motor nooit aan het nokkenas wiel rond draaien , hiermee zet je onnodig kracht op de spanner en geleiders , als je draait dan altijd aan het vliegwiel , of vario . En dan in de draai richting van de motor , zo voorkom je dat de ketting slap gaat hangen , en de nokkenas verkeerd komt te staan . Geluid kan ik niet horen , moet daarvoor aangemeld zijn op instagram. Maar als je maar 4 bar druk hebt , heb je ergens een fout gemaakt met monteren , beste is kop demonteren en kleppen / zuiger nakijken , als je in het begin met kracht , de zuiger hebt door gedraaid , terwijl deze geblokkeerd was ergens door , zul je dit eerst op moeten lossen.
 
Een motor nooit aan het nokkenas wiel rond draaien , hiermee zet je onnodig kracht op de spanner en geleiders , als je draait dan altijd aan het vliegwiel , of vario . En dan in de draai richting van de motor , zo voorkom je dat de ketting slap gaat hangen , en de nokkenas verkeerd komt te staan . Geluid kan ik niet horen , moet daarvoor aangemeld zijn op instagram. Maar als je maar 4 bar druk hebt , heb je ergens een fout gemaakt met monteren , beste is kop demonteren en kleppen / zuiger nakijken , als je in het begin met kracht , de zuiger hebt door gedraaid , terwijl deze geblokkeerd was ergens door , zul je dit eerst op moeten lossen.
Beste,

De zuiger draait makkelijk nu en blokkeert niet of iets. Dus wat bedoelt u exact met de zuigerdraaien met kracht? En ik wou vragen als ik het blik reviseer kan het probleem dan opgelost zijn. Maar dat is echt het laaste wat ik wil doen. Kunt u even stap voor stap misschien zeggen hoe ik het best de 80cc moet monteren of heeft u een link naar een video? Alvast bedankt!

Mvg
 
Beschrijving heb ik alleen van een gy6 , maar kijk eens op you tube . Met kracht bedoel ik , als de motor als eerste , met kracht wordt gestart , door kicken of elektrisch , en de timing is niet goed , je meteen al schade hebt aan de kleppen of zuiger . Altijd eerst aan het vliegwiel , met de hand , de motor een paar keer rond draaien , zodat je zeker weet dat alles vrij loopt.
 
Back
Top