Piaggio Zip 80cc 4t 2v afstellen

zipper-robin

Professioneel Beuner
Beste, ik heb een volledig malossi 80cc 4t 2v zip gebouwd. Inclusief malossi 14/39 vertanding met vertandingdeksel van malossi. Optrek is opzich wel goed maar hij zwakt af in toeren wanneer ik 75 kmph nader, heuvel af trekt die al door naar de 85 en kan deze snelheid ook blijven rijden.

Ik rij nu met multivar 7 gram rollen en witte drukveer, en een torquedriver. Sproeier 84

Hoe kan ik zorgen dat die meer toeren gaat maken op hogere snelheden?

Ik zat te denken aan of lichtere rollen of een zwaardere drukveer (malossi groen +60% ipv malossi wit +30%) of misschien een andere torque driver baan.
 
Advertisement - register to remove this

Heb je ook een Malossi nokkenas? Die is aan te raden bij een 80cc 4T 2v zip..
Qua sproeier en rollen zit je +/- wel goed.
Probeer inderdaad ook een andere baan van je Malossi Torque Driver.
Ik denk persoonlijk als je een andere nokkenas haalt dat je dan goed zit.
 
14/39 vertanding in een zip?Hoe?Gelageerd vertandsdeksel is nergens voor nodig.Koop een Top performance cdi.Std snaar of malossi want je kan beter dan malossi snaar monteren dan heb je een compleet overrange setje.Naja die multivar wat jullie monteren is eigenlijk een aangepast std vario.Je kan ook die nieuwste mulitvar mhr uitvoering dan met 22 mm bus proberen maar zonder die paarse drukveer dan.Is je snaar nog nieuw?Hij moet dan nog ingereden.Cilinder goed ingereden?
14/39 vertanding past gewoon, is eigenlijk voor de 2 takt zip maar past ook perfect op de 4 takt zip, heb uiteraard wel eerst zitten rekenen, malossi secundaire vertanding geeft 13% RF vermindering en primaire vertanding een 27% RF vermindering.

Ik ben bezig met een volledige 80cc malossi zip, waaronder malossi cilinder, nokkenas, vario, torque driver, vsnaar, vertanding en vertandingsdeksel.

Koppeling en dergelijke komen later nog.

Alles is al aardig ingereden, ongeveer 150 km.

Andere CDI wil ik niet want ik heb nu één instelbare begrenzer waardoor die nogsteeds 50 kmph op de bank loopt, trekt ook wel goed op tijdens begrensd.

Ik heb vandaag de poulie uit elkaar gehad en zag daar dat ik niet de goede baan had gekozen, wat dus verklaard dat die veelste vroeg omhoog schakelt. Morgen zal ik de nieuwe instelling testen.
 
Beste, ik heb een volledig malossi 80cc 4t 2v zip gebouwd. Inclusief malossi 14/39 vertanding met vertandingdeksel van malossi. Optrek is opzich wel goed maar hij zwakt af in toeren wanneer ik 75 kmph nader, heuvel af trekt die al door naar de 85 en kan deze snelheid ook blijven rijden.

Ik rij nu met multivar 7 gram rollen en witte drukveer, en een torquedriver. Sproeier 84

Hoe kan ik zorgen dat die meer toeren gaat maken op hogere snelheden?

Ik zat te denken aan of lichtere rollen of een zwaardere drukveer (malossi groen +60% ipv malossi wit +30%) of misschien een andere torque driver baan.
Ik ben bang dat je met deze primaire vertanding, 14/39 een gearing hebt dat het blok qua kracht niet aan kan.
En dat is een vervelend nadeel van het Malossi vertandingsdeksel: de gewone standaard primaire gebeuren van 13/46 past er eenvoudigweg niet in. De 46 tanden zijn dan teveel qua omtrek. En met de standaard secundaire vertanding van 13/49 zou je eigenlijk naar 12/48 of 11/47 moeten gaan om makkelijker in de hoge toeren te komen/blijven, maar die overbrengingen zijn er niet...
Of anders gezegd: je voortandwiel is te groot, en kleinere achtertandwielen zijn niet te koop.
(Bij een Vespa blok is het misschien wel mogelijk . Tandwiel overbrengingen zijn anders omdat de wielen een andere diameter hebben dan de Zip)
En ja, dat ie 85 blijft rijden na de afdaling, kan ik eigenlijk niet geloven. Of heb je er clipon's op gezet?
Ik vermoed dat 75 km top al erg goed is..
Wanneer je teruggaat naar de standaard primaire verhouding van 13/46, dan kun je met je secundaire verhouding nog twee stappen verder komen: 14/48 en 15/47. Standaard is secundair 13/49. Met een 80 cc maakt ie dan veel toeren bij 65, en met 15/47 wat minder. Daar rij ik het liefst mee.
Succes!
 
Ik ben bang dat je met deze primaire vertanding, 14/39 een gearing hebt dat het blok qua kracht niet aan kan.
En dat is een vervelend nadeel van het Malossi vertandingsdeksel: de gewone standaard primaire gebeuren van 13/46 past er eenvoudigweg niet in. De 46 tanden zijn dan teveel qua omtrek. En met de standaard secundaire vertanding van 13/49 zou je eigenlijk naar 12/48 of 11/47 moeten gaan om makkelijker in de hoge toeren te komen/blijven, maar die overbrengingen zijn er niet...
Of anders gezegd: je voortandwiel is te groot, en kleinere achtertandwielen zijn niet te koop.
(Bij een Vespa blok is het misschien wel mogelijk . Tandwiel overbrengingen zijn anders omdat de wielen een andere diameter hebben dan de Zip)
En ja, dat ie 85 blijft rijden na de afdaling, kan ik eigenlijk niet geloven. Of heb je er clipon's op gezet?
Ik vermoed dat 75 km top al erg goed is..
Wanneer je teruggaat naar de standaard primaire verhouding van 13/46, dan kun je met je secundaire verhouding nog twee stappen verder komen: 14/48 en 15/47. Standaard is secundair 13/49. Met een 80 cc maakt ie dan veel toeren bij 65, en met 15/47 wat minder. Daar rij ik het liefst mee.
Succes!
Of anders gezegd: je voortandwiel is te groot, en grotere achtertandwielen zijn niet te koop.
 
Of anders gezegd: je voortandwiel is te groot, en grotere achtertandwielen zijn niet te koop.
Ik heb het probleem van de afzakkende toeren opgelost. Door de andere torque driver baan te nemen. Ik heb nu van de 30 tot 75 kmph constante toeren. Alleen gaat die nog niet harder dan 75 kmph, maar dat is denk ik ook even een beetje afstellen.
 
Ik heb het probleem van de afzakkende toeren opgelost. Door de andere torque driver baan te nemen. Ik heb nu van de 30 tot 75 kmph constante toeren. Alleen gaat die nog niet harder dan 75 kmph, maar dat is denk ik ook even een beetje afstellen.
Beste, ik heb een volledig malossi 80cc 4t 2v zip gebouwd. Inclusief malossi 14/39 vertanding met vertandingdeksel van malossi. Optrek is opzich wel goed maar hij zwakt af in toeren wanneer ik 75 kmph nader, heuvel af trekt die al door naar de 85 en kan deze snelheid ook blijven rijden.

Ik rij nu met multivar 7 gram rollen en witte drukveer, en een torquedriver. Sproeier 84

Hoe kan ik zorgen dat die meer toeren gaat maken op hogere snelheden?

Ik zat te denken aan of lichtere rollen of een zwaardere drukveer (malossi groen +60% ipv malossi wit +30%) of misschien een andere torque driver baan.
zou naar de 6-6.5gram rollen gaan, 7 is gewoon te zwaar voor de torque driver, als dat nog niet goed is zou je wellicht sproeier 86 kunnen proberen, de torque driver is de baan met de stip het beste voor jou setup.
 
Ik heb vandaag 85 kmph gereden op een lang recht stuk, heb de standaard cdi doorgezaagd en gereden met groene drukveer en 7,2 gram rollen. Morgen komt ducati cdi binnen en dan ga ik 6,5 gram rollen mengen met 7,2 om 6,85 gram te krijgen.
 
Enne, hoe zat het met de uitlaat. Kan een standaard zip uitlaat passen in de cilinderkop?
Wil je verklappen wat voor spruitstuk je voor de inlaat gebruikte?
En heb je langere tapeinden moeten monteren? Voor de hogere cilinderkop.
 
Back
Top