melvin70cc

New Member
Goedendag,

Ik heb paar weken geleden een Piaggio Zip 2takt uit 2009 gekocht. En heb een paar dagen geleden een Dr70 gemonteerd. Volgensmij is het een snorscooter geweest en omgekeurd naar brom, want ik moest de (snor)carter begrenzingen uitfrezen (Toen gleed de Dr70 er zo op). Er zat eerst een airsal 70cc op en toen ging die rond de 70/80 denk ik (teller deed/doet het niet).

Mijn vraag was: Wat is de goede sproeiermaat voor inrijden van mijn cilinder? En hoeveel kilometer moet ik de cilinder precies inrijden? De ene zegt 500 kilometer de andere weer 100 kilometer. En heeft iemand nog enig idee wat een goede afstelling kan zijn (voor wheelies en goeie topsnelheid).

Setup:
- Orginele krukas
- Dr70 (gietijzer)
- Dellorto 17,5mm carburateur met sproeier 76
- Standaard vario met 6,1 gr rollen
- Malossi Gele trekveren
- Malossi Witte drukveer
- Sito plus lang model ontgrenst
- Standaard luchtfilter met snorkel eruit
 
Advertisement - register to remove this

zippie078

Well-Known Member
Denk dat je al aardig in de goede richting zit met je afstelling, misschien je sproeier ietswat groter maar kijk even naar de kleur van je bougie.

Voor het inrijden zijn veel verschillende verhalen. Feit is dat je niet gelijk vols gas moet rijden zeker de eerste 200km niet.
Altijd goed warmrijden en op verschillende snelheden rijden. En gebruik goede olie! Gooi ook een dopje olie bij elke benzinetank omdat je cilinder groter is. Of stel de oliepomp iets rijker af.

Je zegt dat je het blok uit hebt moeten uitfrezen, heb je het blok hiervoor gesplitst? Anders zou er slijpsel achter kunnen blijven onderin het carter.
En verwacht geen auto wheelie monster, ook al is je scooter licht met deze cilinder en uitlaat heb je een leuk koppel maar niks speciaals
 

melvin70cc

New Member
Ik heb niet mijn blok gesplitst. Ik heb elk deel dat ik wegfreeste grotendeels weggezogen met de stofzuiger, en er zaten 3 lagen keukenrol in gepropt met daaroverheen nog ductape. Verder bij het uithalen heb ik het deel dat ik weg had gefreest rustig het papier eruitgehaald en gekeken of er bij bijv. de 2e laag nog slijpsel zat en dat zat er niet. Ook onderin mn carter kon ik niks zien. Heb sind die cilinder erop zit nog geen problemen gehad.

Verder heb ik dus nu rond de 100+ km gereden met deze cilinder en ook veel wheelies tussendoor enzo. Altijd warm gereden en met 1:50 mengsmering gereden. Nu als de motor warm is doe ik af en toe een beetje meer gas bij geven zodat die de hogere toeren ook kan inslijten. Is dat goed?

Ik hoorde dat ik Omega Zilveren trekveren erin moet zetten zodat die toch nog wat beter optrekt zou dat goed zijn?
 

Zip 2t

Member
Ik heb niet mijn blok gesplitst. Ik heb elk deel dat ik wegfreeste grotendeels weggezogen met de stofzuiger, en er zaten 3 lagen keukenrol in gepropt met daaroverheen nog ductape. Verder bij het uithalen heb ik het deel dat ik weg had gefreest rustig het papier eruitgehaald en gekeken of er bij bijv. de 2e laag nog slijpsel zat en dat zat er niet. Ook onderin mn carter kon ik niks zien. Heb sind die cilinder erop zit nog geen problemen gehad.

Verder heb ik dus nu rond de 100+ km gereden met deze cilinder en ook veel wheelies tussendoor enzo. Altijd warm gereden en met 1:50 mengsmering gereden. Nu als de motor warm is doe ik af en toe een beetje meer gas bij geven zodat die de hogere toeren ook kan inslijten. Is dat goed?

Ik hoorde dat ik Omega Zilveren trekveren erin moet zetten zodat die toch nog wat beter optrekt zou dat goed zijn?
Als je af en toe je scooter even open trekt dan kan dat geen kwaad, ik rij mijn cilinders altijd 400 km in dan is die wel redelijk ingesleten.
 
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top