Piaggio Zip 4takt start probleem

ZipperChris

New Member
Hallo,

nieuw hier, ik vraag eigenlijk raad voor mijn zoon (15j) die onlangs deze scooter uit 2017 heeft gekocht om op te knappen.
Dat lukt hem en zijn vrienden echter niet.
Ik moet ook direct zeggen dat ze vol goede moed alles gedemonteerd hebben, dus nu hebben we enkel nog frame, motor, achterwiel en kabelboom gemonteerd.
Alle kappen zijn er af, daardoor ook enkele stekkers los. Weet niet of dat belangrijk is.

De scooter is niet werkend gekocht, dus we hebben geen idee wat er fout is.
Zowel met kickstarter als met starter start hij niet.
Net een nieuwe batterij gekocht, ook al bijgeladen met goede lader.

Vermits hij helemaal niets doet, zou ik liefst eerst elektrische problemen uitsluiten.
Echter geen flauw idee waar we moeten meten.
Welke zaken moeten we best gaan onderzoeken?
Soort stappenplan zou ons al goed helpen.

Is er ook een soort werkplaatshandboek van deze scooters beschikbaar?
Excuses als dit misschien al ergens aan bod is gekomen, heb even gezocht, maar enkel meer specifieke threads gevonden.
En hebben jullie tips waar ik onderdelen kan vinden? We zijn van regio Turnhout in België, beetje onder Tilburg/Eindhoven.
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor snelle reactie!

Geen vonk, geen natte bougie.
Laatste vraag weet ik niet op dit moment.

Ik weet er eigenlijk niet veel van, zit er een benzinepomp op zo'n scooter? Of beter, komt er benzine als electronica helemaal niets doet?
 
Loop eerst de bekabeling eens na , als er van uit de ontsteking ergens een stekker los ligt , naar de CDI ? zo wie zo geen Vonk .
Kan ook zijn dat de CDI kapot is .

Mijn advies is eerst de bekabeling na lopen ., ook Contact slot
 
Ik weet er eigenlijk niet veel van, zit er een benzinepomp op zo'n scooter?
Er zit een zogenaamde vacuumkraan op deze scooter.
Dit kraantje laat enkel benzine door van de tank naar de carburateur als de motor draait en een vacuum creeert.

Dus als je het brandstofslangetje bij de carburateur los trekt en je trapt op de kickstart, moet er wat benzine uit het slangetje lopen elke keer als je kickt.

Doet de elektrische start het?
By the way, als je het nog niet wist, de startmotor draait alleen als je een remhendel in trekt en je tevens op de startknop drukt, uiteraard moet ook het contactslot aan staan.
 
OK, aan de slag gegaan, spijtig genoeg nog steeds niet kunnen starten.
Wat hebben we gemeten? (als ik schrijf verbonden, bedoel ik dus dat we dat hebben nagemeten)
  • Aarding was op alle plaatsen dat we gemeten hebben in orde
  • Linksonder de zitting zit een zwart bakje tussen batterij en startmotor (denken we). Wat is dit eigenlijk?
    • Rode kabel van batterij naar dat bakje is in orde
    • Rode kabel van bakje naar startmotor is ook in orde
    • Tussen rode kabel batterij en rode kabel naar startmotor geen contact. Zal pas zijn zeker als we echt starten?
    • Dun zwartgroene kabel van bakje naar startknop is verbonden
    • Aarde ook in orde.
  • Stuurslot:
    • dikke rode kabel heeft verbinding met + van batterij
    • dun zwart met aarde
    • dun groen heeft verbinding met dun groen van CDI
    • dik witte kabel heeft verbinding met dikke rode als we contact aan zetten
  • Metalen bakje aan stuurbuis (spanningsregelaar?):
    • dikke witte kabel is verbonden met dikke witte van stuurslot
    • dikke grijsblauwe is verbonden met dikke grijsblauwe van CDI
    • dikke zwarte is met aarde verbonden
    • dik zwartgeel is verbonden met lichtschakelaar
  • CDI:
    • grijsblauw is dus verbonden met metalen bakje aan stuur, en ook met iets aan rechterkant motor bij de luchtinlaat. Wat is dit?
    • dik bruin is hier ook naartoe verbonden
    • dun groen dus verbonden met stuurslot
    • zwart hangt ook aan aarde
    • kabel naar bougie geeft 4,92 aan als we de multimeter op 20k weerstand meting zetten. Is dit correct?
Remhendels: bij beide is er dus een dun wit kabeltje en dun wit met zwart kabeltje. Dat is dus ook om te bepalen of er gestart kan worden of niet, neem ik aan? Het is me echter niet duidelijk hoe dit juist werkt. Zijn deze verbonden met de witte kabel tussen stuurslot en metalen bakje?

Daarnaast zijn er nog wat kleine kabeltjes van de lichten. Niet allemaal nagemeten, verscheidene wel in orde, maar is denk ik niet van belang om te starten.

Dus we weten het eigenlijk niet. Kabels lijken in orde, maar er gebeurt dus niets.
Bougie heb ik niet kunnen controleren, want bougiesleutel was van de maat van mijn zoon, straks eentje zoeken.
 
Tussen de Batterij en startmotor is het start relais , deze verbind als je je contact aanzet en èèn van de remhandels inknijpt , en op de startknop drukt , de dikke draden met elkaar en de startmotor gaat draaien. Brand het remlicht als je een remhandel inknijpt?
De startmotor kun je checken , door de dikke aansluitingen van de batterij en startmotor met elkaar door te verbinden , op het relais , met een schroeven draaier , de startmotor moet dan gaan draaien.
 
Eindelijk het probleem gevonden: spanningsregelaar aan de stuurbuis had geen aarding op het frame.
Daar wat verf afgeschuurd en dan werkte hij wel. Draait niet perfect, maar dat is waarschijnlijk afstel werk.
Op zich komt er toch een zwarte kabel toe, dus ik snap niet goed dat die nog aarding aan het frame moet hebben.
 
Scooter loopt toch niet echt lekker en ook starten via de startmotor loopt maar af en toe.
Starter geeft een klik, maar dan 9 van de 10 keer niets. Blijft ook niet doordraaien.
Battterij is nieuw en hebben we al regelmatig bijgeladen.
Soms start hij wel.
Met de kickstart moet er ook verscheidene keren getrapt worden.
Waar kan dit allemaal aan liggen?
 
Als je de dikke polen van het start relais door verbind , draait de startmotor dan wel goed door?
Als hij het dan wel goed doet ligt het waarschijnlijk aan je startrelais , als deze wel elke keer klikt als je de startknop indrukt , dan verbind hij inwendig niet goed de dikke polen door en zal de startmotor niet /slecht draaien , komt er bij elke klik spanning op je startmotor aansluiting ? Als dat het geval is kan er ook in de startmotor iets mis gaan ( koolborstels , draadbreuk ) Of je hebt een aarding probleem van je startmotor op je frame . ( of frame naar accu)
Klikt hij niet elke keer , dan moet je de aansturing via je rem hendels nameten , of de massa kant van je start relais.
Ook zou de bendix nog roet in het eten kunnen gooien , gaat het tandwiel hiervan goed soepel heen en weer.
 
Back
Top