Piaggio ZIP 4t2v stottert na onderhoudsbeurt

Hallo!
Ik heb vandaag mijn scooter een onderhoudsbeurt gegeven: nieuwe bougie, olie (5W-40), v-snaar, vario geleiders, trekveren, koppelingsdrukveer. Kortom gewoon de meeste slijtage delen.

Nadat ik klaar was met alles, stottert hij heel erg. Ik heb het idee dat het door de nieuwe bougie komt of de olie omdat hij het daarvoor (met de oude bougie en olie het nog wel gewoon goed deed).

Weet iemand wat ik verkeerd kan hebben gedaan of wat het probleem kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je het carter niet te vol gedaan?
Luchtfilter ook vervangen?
Met "het carter" bedoel je denk ik de olie?

De motorolie is op pijl met Valvoline 5W-40 4-takt motoroil full-Synthetisch (niet de beste olie ik weet het:))
en de vertandingsolie zit halverwege de pijlstok

Luchtfilter is ook vervangen ja, alleen zit er nu wel een malossi luchtfilter in, ipv het originele luchtfilter. Wat me opviel is dat die van malossi wel veel meer "open" is.
Post automatically merged:

Monteer de oude bougie weer en probeer nog eens , ook nieuw kan stuk zijn
Daar zat ik zelf ook over na te denken ja. Ik zal het morgen eens proberen.

Het bijzondere is alleen dat ik hem ook gestart heb tussendoor om de olie weer door de scooter te laten lopen (met de nieuwe bougie) en dat ging toen wel nog zonder problemen.
 
Last edited:
Misschien een stomme vraag maar kan het stotteren niet te maken hebben met de choke? Het is namelijk een project scooter, en de accu is dood. Dus die moet ik nog vervangen. Er zit natuurlijk een elektrische choke op, dus kan het zo zijn dat deze niet goed werkt?
 
Volgens mij krijgt de choke stroom van de stator en werkt dus niet op de accu. Maar als de scooter loopt kun je toch meten of daar spanning op staat. Ook kun je voelen of de choke warm wordt
 
Aha, dus hij stottert hoogst waarschijnlijk door te kort (of juist teveel) benzinetoevoer?

Vanochtend startte hij gewoon weer zoals hij het altijd deed dus ik snap niet wat er aan de hand is geweest. Ook wanneer hij warm werd deed hij het gewoon nog goed.

Maar is een Malossi sproeier echt een must bij een Malossi luchtfilterelement? Ik weet dat het bij een potfilter wel moet, maar ik dacht bij een normale luchtfilter niet?

Deze zit er in: https://www.k-parts.nl/luchtfiltere...YPYuJ4u7HOGAkBEVr48o2jD6ML4e9C5gaAtyBEALw_wcB
 
Aha, dus hij stottert hoogst waarschijnlijk door te kort (of juist teveel) benzinetoevoer?

Vanochtend startte hij gewoon weer zoals hij het altijd deed dus ik snap niet wat er aan de hand is geweest. Ook wanneer hij warm werd deed hij het gewoon nog goed.

Maar is een Malossi sproeier echt een must bij een Malossi luchtfilterelement? Ik weet dat het bij een potfilter wel moet, maar ik dacht bij een normale luchtfilter niet?

Deze zit er in: https://www.k-parts.nl/luchtfiltere...YPYuJ4u7HOGAkBEVr48o2jD6ML4e9C5gaAtyBEALw_wcB

Ja je hebt echt een grotere sproeier nodig met die. Of stop gewoon een originele luchtfilter erin.
 
Stotteren onder in kan ook acceleratiepomp zijn op een wat rijker afgestelde sproeier. Heb 'm zelf wat lager staan of weggebogen zelfs. Maar het is volgens mij al opgelost.
 
Het probleem is inderdaad opgelost, maar toch bedankt!
Al zou ik deze malossi luchtfilter toch willen gebruiken is een sproeier 82 of 84 voldoende toch? (op een brom)
 
Hey ik heb een piaggio zip 4 takt2v 2009 model en hij stottert heel erg en maakt knal geluiden daardoor, ben naar een monteur geweest hij heeft een nieuwe bougie gezet en binnenkant schoongemaakt behalve carb. Zelf heb ik de kleppen laten afstellen en toen deed die het en daarna begon die weer. Ik zie veel mensen zeggen dat het aan de sproeier kan liggen, iemand advies aub??
 
Back
Top