Piaggio Zip 4T

Opa Dirk

New Member
Hallo, allereerst iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar, ik heb hier een Piaggio Zip 4T van mijn kleinzoon die niet meer wil starten.
Het probleem begon met benzine lekkage, er werd veronderstel dat de benzinekraan lekte waarop een nieuwe werd gekocht maar de lekkage zat in de leiding dus die gerepareerd, benzine erin en starten maar hij sloeg op een gegeven moment wel aan maar sloeg ook weer af ik had het gevoel dat hij smoorde de gaskabel stond erg slap dus heb ik die wat strakker gezet en de schroef om stationair te draaien wat ingedraaid.
Er zat niet echt veel benzine in denk 1 Ltr. het brandstoflampje bleef branden, dus mijn kleinzoon zou gaan tanken en dan verder zoeken hij reed weg en dat kon zonder gas te geven, dus waarschijnlijk iets te ver ingedraaid maar kon niet harder dan 20KM na 300 mtr. stopte de machine en wil sindsdien niet meer starten.
Ik heb ondertussen carburateur schoongemaakt met remmenreiniger en de bougie schoongemaakt, kon ivm nieuwjaar geen nieuwe kopen, heb ook een vraag over de gasnaald en het 3 potig busje dit viel namelijk bij het demonteren uit elkaar en nu heb ik het op de voor mij meest logische manier in elkaar gezet maar vind het een beetje losjes in elkaar zitten.
Ik krijg als ik de bougie in de kabel steek en tegen massa leg en start een gelige vonk.
Kan iemand ons verdere tips geven zodat hij weer doet wat hij voor de lekkage deed goed rijden top rond de 50
 
Advertisement - register to remove this

Voor de goede Orde , vaak word bij een 4-takt de fout gemaakt met de Stationair schroef .
Stationair schroef bij 4-Takt zit bij de Hevel waar de gaskabel aangesloten zit .
De andere kleine messing schroef die aan de andere zijde zit , is een Benzine afstelschroef .
tevens een Gele Vonk is niet goed , dat moet een krachtige blauwe vonk zijn .
Is dat niet zo ?? oorzaak kan : CDI of de Stator zijn .
 
In ieder geval bedankt voor jouw super snelle antwoord ,ik heb inderdaad die schroef bij de hevel gedraaid.
ik ga morgen eerst nieuwe bougie halen en dan nog weer verder zoeken, had je misschien ook een antwoord op mijn vraag over de gasnaald?
Vr.Gr. Dirk
 
Mischien een Foto plaatsen betreft de gasnaald , gasnaald moet geblokkeerd staan ,zodat niet kan gaan "dansen" zeg maar
Dat rubber bovenaan ( Membraan klep ) moet ook in orde zijn .
 
zit alweer gemonteerd dus even lastig een foto te maken, maar het gaat over dat 3 potige kunststof busje zoals het op de onderdelenlijst bij de leveranciers staat omschreven. Moet dit ergens vast klikken en welke kant moeten dan de pootjes op wijzen? de veer past er overheen.
Het rubber was helemaal heel zo te zien.
Vr.Gr.Dirk
 
Het witte drie potige plastic hulsje houd de gasnaald op zijn plek , de veer rust hierop , en drukt de naald aan . In dit filmpje zie je dat op 2:40 min
De naald zit dan stevig in het membraam vast en zwabbert niet .
 
hoeveel volt moet ik meten op de stekker van de automatische Choke? ik meet nul
Alleen als de motor loopt meet je daar stroom , omdat den het element in de choke wordt verwarmt , en hij dan uitzet , en het verrijkings kanaal afsluit . Werkt dus anders als een normale choke van vroeger , die de lucht toevoer blokkeert .
Ik heb de naald in deze volgorde gemonteerd, is dit juist?
Dat denk ik wel , is een ander plastic huls als in mijn carb , maar daar zitten de pootjes ook naar beneden , en de veer over de huls heen .
Zoals in het filmpje . En dan zit de naald ook stevig ?
 
Ja ok ik vroeg dat omdat in een filmpje op You Tube iemand er een 12v voeding aan hing en dan de naald iets ging bewegen dacht ik dat er voeding moest zijn. jammer dacht de oplossing te hebben.
Hoe kan ik de bobine doormeten/testen ? en welke waarde,s zou ik moeten meten. ik heb nu nieuwe bougie gemonteerd maar heb nog steeds beetje gelige vonk.
iemand in de rijwielzaak waar ik de bougie gekocht heb zei dat je dat bij een 4takt niet zo kon zien maar volgens mij weet die bougie niet of hij in een 2 takt of een 4 takt zit of zie ik dat verkeerd
 
Dat zie je goed , je zou een mooie blauwe vonk moeten hebben , wat hij bedoeld is waarschijnlijk dat je bij een viertakt minder op de bougiekleur af kan gaan , dan bij een tweetakt , heeft het motorblok goed massa ? Hier een filmpje over doormeten van de cdi misschien heb je er wat aan.
Heb je de mengselschroef ook afgesteld ? En start hij ook niet als je er een pufje remmenreiniger in spuit , wordt de bougie nat na een paar start pogingen ?

Post automatically merged:

Je zou het toch zoeken in de toevoer , als je niets anders gedaan hebt , dan de lekkage verhelpen , en carb schoon maken .
 
ik haal net de bobine eraf om alle aansluitingen te controleren, zie ik dat er in de behuizing een beschadiging zit kan dit problemen geven?
Vr.Gr. Dirk
 

Attachments

  • PXL_20250103_101001405.MP.jpg
    PXL_20250103_101001405.MP.jpg
    153.4 KB · Views: 5
Scooter loopt weer!!!!! heb alle electra los gehaald en schoongemaakt met Electroclean daarna gestart met behulp van remmen reiniger na een paar pogingen succes, beschadiging van de bobine had ik afgedicht met Polymax zodat het in ieder geval weer geissoleerd is.
Helaas niet echt de boosdoener kunnen vinden.
In ieder geval iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de steun.
Vr.Gr. Dirk
 
De beschadiging van de bobine kan erop duiden dat de lagering van het subframe zo is uitgelubberd, dat bij het in en uitveren de bobine tegen het motorblok aan schuurt, en dat de windingen van de secundaire windingen zichtbaar worden.
Het vernieuwen van de lagering van het subframe zal er ook voor zorgen dat de wegligging aanzienlijk verbeterd wordt. Dus veiliger ook.
 
Jeroen bedankt voor de tip zal er naar gaan kijken als hij weer bij mij terug is, ikzelf dacht meer aan bruut geweld met een schroevendraaier o.i.d..
Vr.Gr. Dirk
 
Back
Top