Piaggio zip 4t start slecht of niet, valt uit. Kom er niet uit.

Zippie23

Member
Piaggio zip 4t snor.
Km stand 27000
Brom cdi

Een paar weken terug starten mijn zip 4t niet meer en als ie starten flikkerde die uit. Ik dacht kleppen moeten weer gesteld worden. 2000km geleden geleden nog gedaan maar, ik denk t zal wel nodig zijn. Kleppen gesteld (stonden allebei te strak) nieuwe olie, vertandingsolie, luchtfilter, bougie. Even wat getest en lijkt weer te werken. Vervolgens wil ik subframe nieuwe lagers en bussen doen en ook de blokrubbers vervangen. Tijdens loshalen van mijn blok zie ik dat ik de vacuum slang niet aangesloten had op de cilinderdeksel. ( vreemd, hij liep gewoon goed. Naja t zal wel.) zo subframe weer goed en nieuwe rubbers in het blok. Ik wil 'm weer starten nou hij start en loopt. Vervolgens merk ik toch weer dat tie voor t stoplicht uit flikkerd. En daarna ook amper start. Thuis opnieuw gecheckt. Wat met de stationair schroef en luchtschroef lopen stellen. Spruitstuk gecontroleerd, en toch maar vervangen voor de zekerheid. Caberateur gereinigd (niet met ultrasoon) met remreiniger, ook sproeiers doorgeblazen. Nog steeds niet verholpen. Andere cdi geprobeerd misschien vochtprobleem. Rijd met een brom cdi. En had nog een snor cdi liggen. Natuurlijk loopt tie daar stuk slechter mee maar ook daar viel ie soms nog uit. Dus cdi en bougie kabel lijken niet het probleem te zijn.

Enigste wat ik nog weet te proberen is andere sproeiers proberen. Het viel me op dat er sproeier 75 in zit icm met een brom cdi lijkt mij dat misschien wel te klein. Maar voorals nog heeft hij hier altijd prima mee gereden.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Klepspeling nog keer gecontroleerd op evt fouten. Is gewoon goed. Als hij rijd dan rijd ie ook wel oké. Sinds de kleppen gesteld te hebben trekt en loopt hij beter. Alleen zodra je gas loslaat en bijna stationair loopt en gas geeft dan krijg je de problemen en dan gaat hij stotteren en vervolgens valt ie uit, of blijft ie net lopen en komt hij helemaal uit een dip weer op gang.

Ik hoor graag jullie mening.
Thanks alvast

(sorry alvast als ik dit in een verkeerde plek post of iets niet helemaal correct doe, ben net pas lid geworden)
Post automatically merged:

IMG_20220122_121832.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik had ook problemen toen mijn nieuwe piaggio new fly 4t 2 valve (vespa sprint blok lang) nog sproeier 75 erin had zitten en dit zelfs begrensd.
Waar ik toen vooral problemen mee had was slecht stationair blijven lopen en moest hem ook meer maals her starten om hem aan te krijgen als de motor nog koud was en nog niet eerder gelopen had.
Ook bij het inrijden van het ding viel mij de overhitte alumium stank erg op en dat er een hoop hitte toen onder mijn helm bak bleef hangen.
Uiteraard zo nog paar weken mee door gereden te hebben (en mijn bougie had ongeveer net zo`n kleur)
Omdat de scooter niet echt heel lekker vond lopen toch besloten om er een grotere sproeier erin te draaien.. En toen was het probleem ineens een heel stuk minder.

Aangezien jou snor niet origineel meer is wegens de brom cdi (neem ook aan dat hij veel harder loopt dan toe gestaan) en ik ga daar me verder niet over uitwijden.. Kan ik wel zeggen dat je er beter een 78 sproeier erin kan draaien.. Want met die 75 sproeier is het net wel / net niet aan.

Zolang je niet boven de brom snelheid uitkomt is sproeier 78 meer als voldoende. Bij harder moet je nog eentje omhoog 80 dus.
 
Hij loopt 33. Brom cdi is puur voor optrekken, en rolletjes zijn aangepast. Met snor cdi komt t gewoon echt niet vooruit. Liep eerst 40 maar ben al keer door ome agent gepakt. Ik hoop echt dat de sproeier het probleem is want anders weet ik het niet meer.

Thanks voor je reactie
Ik had ook problemen toen mijn nieuwe piaggio new fly 4t 2 valve (vespa sprint blok lang) nog sproeier 75 erin had zitten en dit zelfs begrensd.
Waar ik toen vooral problemen mee had was slecht stationair blijven lopen en moest hem ook meer maals her starten om hem aan te krijgen als de motor nog koud was en nog niet eerder gelopen had.
Ook bij het inrijden van het ding viel mij de overhitte alumium stank erg op en dat er een hoop hitte toen onder mijn helm bak bleef hangen.
Uiteraard zo nog paar weken mee door gereden te hebben (en mijn bougie had ongeveer net zo`n kleur)
Omdat de scooter niet echt heel lekker vond lopen toch besloten om er een grotere sproeier erin te draaien.. En toen was het probleem ineens een heel stuk minder.

Aangezien jou snor niet origineel meer is wegens de brom cdi (neem ook aan dat hij veel harder loopt dan toe gestaan) en ik ga daar me verder niet over uitwijden.. Kan ik wel zeggen dat je er beter een 78 sproeier erin kan draaien.. Want met die 75 sproeier is het net wel / net niet aan.

Zolang je niet boven de brom snelheid uitkomt is sproeier 78 meer als voldoende. Bij harder moet je nog eentje omhoog 80 dus.
Hij loopt 33. Brom cdi is puur voor optrekken, en rolletjes zijn aangepast. Met snor cdi komt t gewoon echt niet vooruit. Liep eerst 40 maar ben al keer door ome agent gepakt. Ik hoop echt dat de sproeier het probleem is want anders weet ik het niet meer.

Thanks voor je reactie
 
Hij loopt 33. Brom cdi is puur voor optrekken, en rolletjes zijn aangepast. Met snor cdi komt t gewoon echt niet vooruit. Liep eerst 40 maar ben al keer door ome agent gepakt. Ik hoop echt dat de sproeier het probleem is want anders weet ik het niet meer.

Thanks voor je reactie

Hij loopt 33. Brom cdi is puur voor optrekken, en rolletjes zijn aangepast. Met snor cdi komt t gewoon echt niet vooruit. Liep eerst 40 maar ben al keer door ome agent gepakt. Ik hoop echt dat de sproeier het probleem is want anders weet ik het niet meer.

Thanks voor je reactie
heb je dan geen overtoeren als de cdi meer toeren toe laat maar je vario begrenst is op 33?
 
Wanneer ik naar de kleur van je bougie kijk, is ie lang niet gek: chocolade bruin.
Pas inderdaad op voor te weinig klepspeling: die verbranden dan opeens heel snel.
Wat een hoop kilometers heeft je ZIP gelopen!
Het zou kunnen dat je "benzinekraan" het niet goed meer doet, of dat ie niet goed is aangesloten.
Op het inlaatspruitstuk zit een aansluiting voor een slangetje. Dat moet naar de "benzinekraan" toe gaan.
Omdat de inlaat vacuum zuigt, wordt de aanvoer van benzine gestart. Die gaat dan door een ander slangetje naar de carburateur. Zeker wanneer je het blok even los hebt gehad kan je het slangetje net op de verkeerde hebben aangesloten. Na 27.000 kilometer kan de "benzinekraan" ook gewoon kapot zijn. (Ik heb ooit een ouderwetse benzinekraan gemonteerd, waardoor er altijd wel benzine doorkomt)
Er zit op het kleppendeksel ook een slangetje aangesloten. En die moet aangesloten zijn op je luchtfilter.
Afgaande op je verhaal zit ik aan deze dingen te denken, maar er zijn nog veel andere dingen die de klachten kunnen verklaren.
Gewoon ergens beginnen met afvinken.
Succes!
 
Zo wat sproeiers gehaald sproeier 78, eerst geprobeerd. Weinig verschil. Sproeier kleiner geprobeerd namelijk 74. Ook weinig verschil. Enigste wat ik dacht op te vallen is dat ie met gas geven en loslaten daarna opnieuw gas en los, uitvalt. Zoals ik het filmpje laat zien. Maar dit doet ie ook bij maat 78 en 80. Alleen idee dat dit langer duurt. Ook gekeken naar de bougie kleur. Met sproeier 74 vol gas 1km gereden daarna uit en checken. Kleurt naar mijn menig goed. Dit ook gedaan met half. Kleur ie meer donker/ richting zwart . Dit ook met sproeier 80 gedaan dus 1km vol gas en kleurt ie ongv t zelfde aleen is de rand erom heen vetter. Geen idee wat dat betekend. Half gas vergeten te checken voor kleur bougie.

Vind sowieso vreemd dat bijna geen verschil is met zulk verschil tussen sproeiers. De ' dip' om t zo maar ff te noemen is dus met andere sproeiers niet anders. Dus ik weet nu even niet meer wat het dan moet zijn... Dus reacties zeer welkom.


IMG_20220124_155555.jpg
IMG_20220124_160122.jpg
sproeier 74 1km vol gas is foto waar die 't meest licht kleurt. En de donkere is met half gas

Dit zijn 2 foto's met sproeier 80. Van volgas. Half gas vergeten te checken. Hopelijk schept dit een duidelijker beeldIMG_20220124_163256.jpgIMG_20220124_163257.jpg
Post automatically merged:

Helaas de videos kan ik niet uploaden. Dat gaf een nog duidelijker beeld van het probleem.
 

Attachments

  • IMG_20220124_160122.jpg
    IMG_20220124_160122.jpg
    107.3 KB · Views: 15
Last edited:
Vind het voor een nieuwe bougie best wel snel zwart geworden, geen olievebruik? Je kan eventueel je stationersproeier doorblazen wellicht zit die verstopt die is verantwoordlijk voor het starioner tm 2/4 gas geven geloof ik
Post automatically merged:

Vind het voor een nieuwe bougie best wel snel zwart geworden, geen olievebruik? Je kan eventueel je stationersproeier doorblazen wellicht zit die verstopt die is verantwoordlijk voor het starioner tm 2/4 gas geven geloof ik
Je zou ook eventueel een iets grotere stationer sproeier kunnen monteren, 38 ipv 35 hierdoor reed mijn zip veel beter weg toen er nog 50cc op zat
 
Ja vond ik ook. Dat je olie zuipt bedoel je, zou goed kunnen. Hoe check ik dat?
Alle sproeiers zijn al door blazen.

Misschien zit ik er naast maar het is toch vreemd als die altijd goed gelopen heeft met deze setup. En ineens slecht loopt dan zou t toch vrijwel niet aan sproeier maten kunnen liggen. Wat ik wel opmerk is dat hij flink stinkt naar verbrand als ik m start als die koud is. Was eerst ook al een beetje maar niet zo erg als nu.
Zou de lucht brandstof verhouding zo slecht staan dat die daarom zo slecht loopt.. Heb hier verschillende instellingen mee gehad. Als goed is heb ik nu stationair helemaal dicht. Dan 3 rondjes linksom. En luchtschroef helemaal dicht en dan 2 rondjes linksom.
 
Het zou kunnen dat ie wat meer olie verbruikt: het is een typisch luchtje.
Maar daar zou ie best aardig mee kunnen rijden, zou lang er maar een basis aan compressie blijft bestaan.
Wat ik bij oudere auto's wel eens deed was bij staitionair de olievuldop eraf halen en voelen of er druk op staat. Want wanneer zuiger en veren zijn versleten lekt er druk naar het carter bij de arbeidsslag. Bij een ZIP kun je dat ook doen, en als de zuiger en veren erg versleten is zal het lucht filter een vette bende zijn, want daar is de carterontluchting op aangesloten.
Het spoor van dat een grotere sproeier het probleem oplost zou ik verlaten.
Wanneer de choke niet goed meer werkt, blijft ie te rijk staan en verstikt ie zich bij stationair als ie warmer wordt.
De choke werkt op stroom die aangaat bij contact maken. Een twee aderig draadje op je carburateur. Wat je waarschijnlijk los hebt gemaakt toen je het blok los had. En weer vast hebt gezet?
De stroom maakt dat er was uit gaat zetten en er meer lucht, en in ieder geval minder benzine door de carburateur gaat.
Eigenlijk zou je even een carburateur van iemand anders moeten kunnen proberen.
Wanneer een motor een te arm mengsel krijgt loopt ie niet meer, maar een te rijk mengsel maakt m ook niet blij.
Succes maar weer!
 
Het zou kunnen dat ie wat meer olie verbruikt: het is een typisch luchtje.
Maar daar zou ie best aardig mee kunnen rijden, zou lang er maar een basis aan compressie blijft bestaan.
Wat ik bij oudere auto's wel eens deed was bij staitionair de olievuldop eraf halen en voelen of er druk op staat. Want wanneer zuiger en veren zijn versleten lekt er druk naar het carter bij de arbeidsslag. Bij een ZIP kun je dat ook doen, en als de zuiger en veren erg versleten is zal het lucht filter een vette bende zijn, want daar is de carterontluchting op aangesloten.
Het spoor van dat een grotere sproeier het probleem oplost zou ik verlaten.
Wanneer de choke niet goed meer werkt, blijft ie te rijk staan en verstikt ie zich bij stationair als ie warmer wordt.
De choke werkt op stroom die aangaat bij contact maken. Een twee aderig draadje op je carburateur. Wat je waarschijnlijk los hebt gemaakt toen je het blok los had. En weer vast hebt gezet?
De stroom maakt dat er was uit gaat zetten en er meer lucht, en in ieder geval minder benzine door de carburateur gaat.
Eigenlijk zou je even een carburateur van iemand anders moeten kunnen proberen.
Wanneer een motor een te arm mengsel krijgt loopt ie niet meer, maar een te rijk mengsel maakt m ook niet blij.
Succes maar weer!
Lappie...
 
Choke krijgt alleen stroom als de motor loopt , komt uit de stator , wat ik zou doen is eerst eens de compressie meten om te beginnen.
Zwart van bougie kan ook olie zijn wat hij aanzuigt hetzij via de klepseals / zuigerveren.
 
Misschien een domme vraag maar hoe meet ik compressie?
Ik zat net zelf te denken om toch maar cilinder los te halen en te kijken naar de kleppen en cilinder. Aangezien hij zo verbrand stinkt, toch even zeker weten dat dat allemaal goed is.
 
Compressie meet je met een compressie meter , als je een garage bij je in de buurt hebt (auto's) willen deze het misschien ook wel voor je doen.
Scheelt je een hoop sleutelwerk en pakkingen. Aan de ander kant is 27000km ook wel best veel , en weet je zeker dat alles goed is , hoewel je dan ook de slijtage marge mee moet rekenen , aangaande nieuwe cil en zuiger , en eventueel kleppen revisie.
 
9000 km geleden heb ik al verkoolde kleppen gehad. Toen heb ik 600 eu betaald. Ik geloof dat alles vervangen was behalve de krukas. Dus lijkt me ook zuiger zuigerveren etc. Dus zou dat nu alweer aan gort kunnen zijn? Is er ergens een topic hier waarin ik kan lezen en zien hoe versleten/verbrandde cilinder, kleppen en alles er uit moet zien? Ik denk dat ik zelf gewoon open ga maken.
 
Dat kan altijd , ook omdat je over toeren maakt . Versleten onderdelen ( Cil enzuiger )kun je zo met het blote oog niet zien , gaat om tiende mm 's
Zal opgemeten moeten worden. Tenzij je ernstige beschadigingen ziet. Cil kop kun je onderste boven leggen , en benzine in de verbrandings ruimte gieten , en kijken of de kleppen lekken. Cilinder zal niet verbranden , kleppen wel.
 
Back
Top