Piaggio Zip 4T rijdt 'maar' 58 i.p.v. 65-70

TythorZeth

Well-Known Member
Beste mensen,

Kan iemand een verklaring geven voor dat ik niet de 65-70 km/h haal? Ik heb laatst mijn Piaggio Zip 4T 2016 van snor- naar bromfiets om laten zetten, inclusief een grote beurt (10.000 km op de teller) waar vrij weinig is vervangen (alleen motorolie, transmissieolie, v-snaar, bougie, kleppen gesteld). Hij heeft de rollen niet vervangen, die zagen er nog goed uit. Er zat een doorgezaagde cdi (snor) in zonder varioringen, met 5.5 gram variorollen en sproeier 80, en hij reed 60 op GPS (63 op teller). Nu rijdt hij 58 op GPS met een grijze ducati CDI. Als ik de CDI weer omwissel merk ik geen verandering. Het enige wat ik merk qua verschil is dat ik de kleppen hoor ratelen, maar de monteur zei dat dat niet erg was en ze goed waren afgesteld. De reden dat ik ze eerst niet hoorde was dat ze vroeger (al bij 0 km op de teller) blijkbaar niet goed gesteld waren. Wat ik verder nog meer voor verschil merk is dat hij sinds de beurt een klein beetje meer toeren maakt net voordat ik de maximum snelheid bereik (variorollen te licht?). Ik lees overal dat ik wel echt 65-70 zou moeten kunnen rijden, maar dat is helaas niet het geval. Ook duurt van 0-50 km/h 12,5 sec i.p.v. 10 sec. Weet iemand waarom ik vroeger en nu nog steeds niet zo hard kan als dat anderen wel kunnen met een onbegrensde Zip? Ik snap dat niet elke scooter hetzelfde is, maar dit is toch best wel een verschil. Moet ik 5.7 rollen proberen? Dat zal toch niet zoveel verschil maken? Ik heb echt geen idee wat ik anders nog zou kunnen veranderen.

Alvast bedankt voor de moeite!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Misschien is de cilinder niet goed ingereden.. Aangezien je met de snor veel langzamer reed dan je nou met de brom doet..
Dus cilinder kan lui zijn of misschien een stoot rand hebben.

En 70 km/u op de teller ga je denk ik ook niet halen.. Max zal op 68 km/u liggen schat ik zo..

Dat van die kleppen zou ik ook maar na kijken, want kwa dealers kan je prima een prutser treffen (zoals mij dat overkomen is)
Kleppen horen ratelen is geen goed teken.. Die horen gewoon stil te lopen.

Ik gebruik zelf ongeveer 6.2 grams rollen.. Die rond de 5 grams lijken mij te licht voor een 4takt, dan mis je een hoop koppel..

En zo`n 50cctje 4t heeft amper al koppel.. Met te lichte rolletjes ga je de kwaal alleen nog erger maken.
 
Ik had precies hetzelfde probleem eerst,

Ik reed toen ik mijn scooter net kreeg 60 op teller, ik had nog geen beurtje gedaan.

Toen ik 2 maanden later een beurtje gedaan had, dus snaar, rollen en olie (alles zag er goed uit) ging ik in 1x 54 op teller. Dus ik deed mijn 'versleten' snaar en rollen erin en reed weer 60 op teller.. Dus ik had wat gevraagd aan een dealer en hij zei: 'Dit kan komen door je snaar'. Hij heeft me een heel verhaal erover verteld maar dat ben ik weer vergeten.

Dus het kan komen dat alles nieuw is en alles opnieuw moet inslijten??
 
Misschien is de cilinder niet goed ingereden.. Aangezien je met de snor veel langzamer reed dan je nou met de brom doet..
Dus cilinder kan lui zijn of misschien een stoot rand hebben.

En 70 km/u op de teller ga je denk ik ook niet halen.. Max zal op 68 km/u liggen schat ik zo..

Dat van die kleppen zou ik ook maar na kijken, want kwa dealers kan je prima een prutser treffen (zoals mij dat overkomen is)
Kleppen horen ratelen is geen goed teken.. Die horen gewoon stil te lopen.

Ik gebruik zelf ongeveer 6.2 grams rollen.. Die rond de 5 grams lijken mij te licht voor een 4takt, dan mis je een hoop koppel..

En zo`n 50cctje 4t heeft amper al koppel.. Met te lichte rolletjes ga je de kwaal alleen nog erger maken.
Thanks voor de reacties jongens! Ik ga er 5.7gr en 6.1gr ingooien, kijken wat het verschil is. Ik heb de motor in ieder geval wel goed ingereden. Ook ga ik dan zelf maar even naar de kleppen kijken... Will report back
 
Oke, ik heb de kleppen gesteld en hij ratelt niet meer. Ook heb ik er 6,1 gr malossi variorollen ingedaan (op m'n zeer nauwkeurige weegschaal bijna 6,2 gram trouwens) en ik merk geen verschil, behalve dat hij nu 57 rijdt. Hij gaat mogelijk wel iets sneller van 50 naar 60, maar lastig te beoordelen met de wind enzo. Hoort er niet een ringetje achter de variateur te zitten? Die was niet aanwezig toen ik net met m'n rollen bezig was. Moet wel zeggen dat daar ook niet echt ruimte voor leek te zijn toen ik de V-snaar terugplaatste, dus het kan aan mij liggen. Ik heb er een foto van gemaakt toen ik er alles af had gehaald (geen ringetje aanwezig).

Wat ik me dan wel afvraag is wat er nog resteert qua opties om m'n scooter te verbeteren. Ik heb de motor gewoon 1000 km ingereden en daarna heb ik gewoon (na altijd 5 min warmrijden) volgas gegeven (max 61 op gps toentertijd). Sproeier 82 doen? Dat raadde Joey Schaar mij aan, maar het lijkt me te groot.
 

Attachments

  • 20191005_190559.jpg
    20191005_190559.jpg
    266.9 KB · Views: 21
Back
Top