Piaggio zip 4T langzame acceleratie

Goedemiddag
Ik rijd nu een jaar of 2 met een "Piaggio Zip 4T 25km" die binnenkort naar een 45km plaatje gaat. Alleen ben ik niet echt te spreken over het optrekken van de brommer (langzaam en trekkracht is beetje meh).

Omschrijving van mijn probleem:
  1. De brommer heeft ongeveer 16-17 seconden nodig (harde wind mee) om naar de 40 te gaan (top ligt door de begrenzer van "begrenzer.nl" op 43 begrenst. Hij is met een stelschroef in te stellen op topsnelheid. Ik vind dit in combinatie met het verkeer hierzo gevaarlijk om erg lang te doen over snelheid te behalen. Denk dat hij met wind stil ongeveer 25-30 sec doet.
De specificaties van mijn brommer:
  • Ik ben zelf als ik het goed heb 3de of 4de eigenaar
  • bouwjaar 2016
  • kmstand net onder de 7000
  • Cilinderinhoud is 50cc
  • brandstof is altijd e5 98 geweest
  • laatste beurt is paar maanden geleden geweest met (nieuwe olie, snaar lijkt nieuw, bougie (twijfel), had gevraagd om kleppen te stellen, maar hij vertelde me dat zips dat niet vaak hoeven)
  • luchtfilter is helaas niet gedaan toen, als ik er nu naar kijk want hij ruikt naar brandstof. zou kunnen dat deze al een lange tijd erin zit want ik heb hem nooit vervangen)
  • carburateur sproeier onbekend ik vermoed standaard
Wat is er aan de brommer gedaan:
  • begrenzer van begrenzer.nl (vorige eigenaar)
  • ik zag net nadat het carter eraf was een witte drukveer en de standaard?? (licht glans goud kleurig of brass kleurig) trekveertjes
  • rolletjes weet ik niet, daarvoor moet ik hem eraf halen. heb geen blokker gereedschap bij de hand.
  • led koplampbulbje
  • varioring is eruit
Overige info:
  • Ik doe elke tankbeurt 25ml valve cleaner in de tank
  • Stationair loopt de brommer goed. Geen overmatige rare luchtjes of geluiden. Hij stottert ook niet bij wegrijden.
Ik las op het forum dat iemand hetzelfde probleem ongeveer had als mij over langzame optrek. topic
Hij heeft Malossi 6,1gram rollen, sproeier 80 en gele Malossi trekveren geplaatst en ging 2x ze snel optrekken.

Mijn vraag is:
Zou ik met zijn setup ook een snellere acceleratie kunnen verwachten? Of zal ik toch moeten kijken naar wat anders?
Ik heb wel de Malossi witte trekveren liggen, Waren goedkoop en had ze op aanraden van een andere zip eigenaar gekocht.
Ik hoor graag alle tips en tricks!
 
Advertisement - register to remove this

Om te beginnen complimenten met de opzet van dit stukje (ik lees soms stukjes die om te huilen zijn)

Het zou misschien kunnen liggen aan je begrenzer, deze is begrensd op het toerental, dus als je je scooter kan laten rijden op 50 (of 54) kmh, dan zal het optrekken ook anders zijn

En het volgende motto is ook van toepassing: "meten is weten"
Haal de vlotterbak van je carb eraf en kijk welke sproeier er inzit (hetzelfde geldt voor je rolletjes)


Ps: je weet hopelijk dat je officieel niet gekeurd mag worden met een begrender die instelbaar is
1) de scooterboer weigert em goed te keuren ivm een boete mocht ie gecontroleerd worden
2) het rdw zal je scooter afkeuren
 
Om te beginnen complimenten met de opzet van dit stukje (ik lees soms stukjes die om te huilen zijn)

Het zou misschien kunnen liggen aan je begrenzer, deze is begrensd op het toerental, dus als je je scooter kan laten rijden op 50 (of 54) kmh, dan zal het optrekken ook anders zijn

En het volgende motto is ook van toepassing: "meten is weten"
Haal de vlotterbak van je carb eraf en kijk welke sproeier er inzit (hetzelfde geldt voor je rolletjes)


Ps: je weet hopelijk dat je officieel niet gekeurd mag worden met een begrender die instelbaar is
1) de scooterboer weigert em goed te keuren ivm een boete mocht ie gecontroleerd worden
2) het rdw zal je scooter afkeuren

Bedankt voor de reactie, Ik weet gelukkig dat meer info geven beter is. Ik moet dan eens na werk in de avond de scooter deels uit elkaar halen. Voor de rollertjes, kan ik gewoon de die bout van de koelvin loshalen en hem er zo uitschuiven? Ik ben zelf auto monteur, dus scooter/brommer is nieuw voor me. Heb wel een slagmoersleutel maar geen blokkeer gereedschap.

Ook voor de sproeier, neem aan de buddybak eruit halen en de 4 schroefjes loshalen met de slangen.

Van de begrenzer wist ik niet eigenlijk, aangezien ik niet de originele 25km cdi heb of een andere. ik weet wel dat hij niet hoog in de toeren gaat als hij begrenst is. Ik zou wel graag een begrenzer willen hebben zodat ik 60 kan en bij een rollerbank hem uit en aanzet zodat hij niet te hard gaat. Moet ik anders kijken naar een 45km zip 2t cdi? Ik breng hem naar een scooterzaak die zelf kan omkeuren, hij hoeft niet naar de rdw ervoor. Ik had ze wel uitgelegd dat ik een regelbare begrenzer/cdi heb en dat was geen probleem zeiden ze? Ik kan ze morgen even bellen, want omkeuren is hier in de regio bij iedereen 150 euro. Is jammer als ik voor saus dat moet betalen.
 
als ze je afstandsbediening/schakelaar vinden bij de rollenbank ben je alsnog de sjaak, terwijl je door een marge wel 54 mag.. ik zou hier op mikken (ga ik ook doen) dan ben je veilig en die 6 km/u? daar haal je de brug/pont... ook niet mee als je te laat vertrok.
als je een goede slagmoersleutel hebt, heb je geen varioblokkeergereedschap nodig, check video's van joey schaar voor instructies van het demonteren van je vario waar hij zelfs die beide opties uitlegt.
het lijkt mij stug dat een 2t cdi gaat werken op een 4t scooter..
 
als ze je afstandsbediening/schakelaar vinden bij de rollenbank ben je alsnog de sjaak, terwijl je door een marge wel 54 mag.. ik zou hier op mikken (ga ik ook doen) dan ben je veilig en die 6 km/u? daar haal je de brug/pont... ook niet mee als je te laat vertrok.
als je een goede slagmoersleutel hebt, heb je geen varioblokkeergereedschap nodig, check video's van joey schaar voor instructies van het demonteren van je vario waar hij zelfs die beide opties uitlegt.
het lijkt mij stug dat een 2t cdi gaat werken op een 4t scooter..

Ik moet wel zeggen dat ik hem expres wel iets lager heb zitten qua begrenst. Wat zou ik kunnen halen zodat hij wel in 1 keer door de keuring komt? Een 25km cdi/bobine gaat niet helpen toch? Ik hem met flitsmeister gereden en de top begrenst lag op de 43 gps en 50 op tellerbak.

EDIT:
Ik haal altijd scooter/brommer door elkaar. Het betreft een snor (blauw kenteken).
Zou ik beter af zijn met een andere cdi/bobine? Dus een 25km versie weer terug plaatsen en de vario eruit laten?
Of zoals iemand aangaf hem iets harder laten lopen, ongeveer 47 gps, 57 tellerbak? Zal na keuring onbegrenst gaan rijden om toch met het verkeer mee te kunnen. Dan zou ik (neem ik aan) andere trekveren, sproeier nodig hebben?

Het is voor mij om met mooi weer naar werk te gaan, want ik bezit momenteel 3 auto's benzine is beetje duur op moment.

EDIT2:
Ik zag dat mijn trekveren op deze lijken: trekveren
Dus dan zijn mijn witte nutteloos als ik nu al met de omega goud rij. Ik ga morgen de rollen controleren en de sproeier.
 
Last edited:
Ik heb gister nieuw luchtfilter binnen, want de oude rook sterk naar benzine (vgm 3 jaar oud leek het). En heb ook de rollen gecontroleerd. Ik denk dat nieuwe wel gaan helpen, de oude kon ik geen gram op zien maar waren wel beetje gesleten. Op de keuken weegschaal waren ze 7 gram. Dus weet niet wat ma de komma komt. Tussen 7 en 7.6 gram kan het zijn.

Zou het beter zijn om gelijk nieuwe te nemen en zoja hoeveel gram?

Voor de sproeier heb ik niet kunnen kijken, wil dat na de keuring doen.
 
Ondertussen heb ik mijn geel kenteken binnen. Hij liep netjes rond de 45. Nu moet ik even kijken naar mijn rolletjes, want ik weet niet welke in nou moet halen. Of ik neem de gehele setup over van die ik gelinkt had. Volgens mij is omega goud best wel zwaar vergeleken met malossi geel?
 
Hallo,
late reactie maar hopelijk toch waard.
zet een ander luchtfilter element erin, goedkoop kan geen kwaad en zal veel problemen alvast uit de weg ruimen. Persoonlijk zat die bij mij meer verstopt dan zuivering en scheelde dag en nacht nadat ik een Malossi luchtfilterelement erin heb gezet.

Met vriendelijke groeten
Tygo
 
Hallo,
late reactie maar hopelijk toch waard.
zet een ander luchtfilter element erin, goedkoop kan geen kwaad en zal veel problemen alvast uit de weg ruimen. Persoonlijk zat die bij mij meer verstopt dan zuivering en scheelde dag en nacht nadat ik een Malossi luchtfilterelement erin heb gezet.

Met vriendelijke groeten
Tygo
Zie nu pas je reactie, ik heb al een tijdje een malossi lcuhtfilter element erin zitten, maar accelereren en top is nog laag helaas. Zit eraan te denken om de omega goud veren te dumpen en een andere set te nemen + multi var + andere sproeier. Alleen moet ik even kijken hoe en wat ik ga plaatsen.
 
Om te beginnen complimenten met de opzet van dit stukje (ik lees soms stukjes die om te huilen zijn)

Het zou misschien kunnen liggen aan je begrenzer, deze is begrensd op het toerental, dus als je je scooter kan laten rijden op 50 (of 54) kmh, dan zal het optrekken ook anders zijn

En het volgende motto is ook van toepassing: "meten is weten"
Haal de vlotterbak van je carb eraf en kijk welke sproeier er inzit (hetzelfde geldt voor je rolletjes)


Ps: je weet hopelijk dat je officieel niet gekeurd mag worden met een begrender die instelbaar is
1) de scooterboer weigert em goed te keuren ivm een boete mocht ie gecontroleerd worden
2) het rdw zal je scooter afkeuren
Ik heb een update over de scooter. Het is eengeel kenteken.

Hij had service gehad bij een scooterzaak half jaar geleden, maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat er teveel olie in het blok zit. Nu wil ik het zelf gaan doen, dus wil dan ook gelijk de rollen aanpakken. Alleen welke kan ik het beste pakken met de omega goud trekveren, witte drukveer en sproeier 80? Oude rollen zitten er al 2 jaar in en op de keuken weegschaal waren ze 7 gram. (Hij kan geen 7.1 of 7. Meten alleen gehele getallen).

Ik denk eerst de olie goed zetten en kleppen stellen, maar dan ook gelijk nieuwe trekveren/rolletjes plaatsen.

Ik heb ook gezien dat er soort rood spul op de koppeingsrol zit, (waar de witte drukveer inzit) bij de snaar.
 
Back
Top