jimiburgwal

New Member
Gegroet scooter liefhebbers :)
Ik rijd nu een jaar op mijn "Piaggio Zip 4T IGet V3 45Km" en ik ben niet tevreden over hoe hij rijd. (Langzaam & weinig trekkracht)

Omschrijving van de problemen:
1. De scooter begint langzamerhand steeds meer trekkracht te verliezen
(Word bij het optrekken bij een stoplicht bijvoorbeeld, door fietsers of geïrriteerde autobestuurders ingehaald.)

2. Ook de topsnelheid word nauwelijks meer bereikt, bij een kort ritje rij ik de laatste tijd vaak 35kmpu max.
(Je kan je voorstellen, dat als je 35kmpu rijd, op wegen waar auto's om je heen gewoon 60 rijden niet echt een veilige situatie is..)

3. Na het starten, is de scooter bij het weg rijden enorm terughoudend vooral nu het kouder word buiten, het duurt enorm lang voor hij warm is.
(Het lijkt wel als ik minder gas geef dat hij dan sneller opgang komt, alsof hij teveel benzine krijgt of iets dergelijks..?)


Hieronder even de nodige specificaties van mijn scooter:
- Ik ben 3e eigenaar
- Bouwjaar 2009
- KM Stand: 80370
- Cillinderinhoud: 49cm3 (Op kentekenbewijs)
- Vermogen: 3,30kW
- Brandstof: E5

Ik heb de volgende dingen geinstalleerd:
- Heel nieuw motorblok 4t IGet 3v 2019
- Malossi variateur set witte veer
- 7,8GR Malossi Rolletjes
- Gladde bus Malossi varioset
- Kleppen nooit gesteld
- Bandenspanning: (voor 2.1bar) (achter 2.6 bar)
- Nieuwe Piaggio v-snaar

Overige info:
- Valve cleaner mengsel gekocht en 25ml toegevoegd aan brandstof tank
(zou ook het vermogen moeten gaan herstellen of in ieder geval goedzijn voor de scooter.)
- Stationair loopt en klinkt de scooter eigenlijk helemaal prima.

Ecu kopen? Zo ja welke? Cillinderinhoud..?

Ik zou willen dat hij max. 54kmpu gaat maar dat is mij nog niet gelukt ondanks de nieuwe onderdelen die ik heb geïnstalleerd samen met mn pa & de goede onderhoud die de scooter heeft gehad.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de informatie die ik heb gegeven?

Groetjes,

Jimi Burgwal
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Gegroet scooter liefhebbers :)
Ik rijd nu een jaar op mijn "Piaggio Zip 4T IGet V3 45Km" en ik ben niet tevreden over hoe hij rijd. (Langzaam & weinig trekkracht)

Omschrijving van de problemen:
1. De scooter begint langzamerhand steeds meer trekkracht te verliezen
(Word bij het optrekken bij een stoplicht bijvoorbeeld, door fietsers of geïrriteerde autobestuurders ingehaald.)

2. Ook de topsnelheid word nauwelijks meer bereikt, bij een kort ritje rij ik de laatste tijd vaak 35kmpu max.
(Je kan je voorstellen, dat als je 35kmpu rijd, op wegen waar auto's om je heen gewoon 60 rijden niet echt een veilige situatie is..)

3. Na het starten, is de scooter bij het weg rijden enorm terughoudend vooral nu het kouder word buiten, het duurt enorm lang voor hij warm is.
(Het lijkt wel als ik minder gas geef dat hij dan sneller opgang komt, alsof hij teveel benzine krijgt of iets dergelijks..?)


Hieronder even de nodige specificaties van mijn scooter:
- Ik ben 3e eigenaar
- Bouwjaar 2009
- KM Stand: 80370
- Cillinderinhoud: 49cm3 (Op kentekenbewijs)
- Vermogen: 3,30kW
- Brandstof: E5

Ik heb de volgende dingen geinstalleerd:
- Heel nieuw motorblok 4t IGet 3v 2019
- Malossi variateur set witte veer
- 7,8GR Malossi Rolletjes
- Gladde bus Malossi varioset
- Kleppen nooit gesteld
- Bandenspanning: (voor 2.1bar) (achter 2.6 bar)
- Nieuwe Piaggio v-snaar

Overige info:
- Valve cleaner mengsel gekocht en 25ml toegevoegd aan brandstof tank
(zou ook het vermogen moeten gaan herstellen of in ieder geval goedzijn voor de scooter.)
- Stationair loopt en klinkt de scooter eigenlijk helemaal prima.

Ecu kopen? Zo ja welke? Cillinderinhoud..?

Ik zou willen dat hij max. 54kmpu gaat maar dat is mij nog niet gelukt ondanks de nieuwe onderdelen die ik heb geïnstalleerd samen met mn pa & de goede onderhoud die de scooter heeft gehad.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de informatie die ik heb gegeven?

Groetjes,

Jimi Burgwal
Hallo Jimi,

Op eerste gezicht denk ik dat een ontgrensde ECU van Malossi of de Thunder een geweldig verschil kan maken, en je verder niet zoveel meer hoeft te doen. Mogelijk het rubber tussen gasklephuis en luchtfilter vervangen door een Malossi exemplaar.
Ik heb net een ZIP IGet3v euro 5 gekocht, en er zijn forse verschillen met de oude ZIPjes
Heb je de nodige aanpassingen goed en compleet gedaan? Waarschijnlijk wel, ander had ie geen 45 gereden. Heb je een uitlaat met O2 sensor erop zitten? En is de ECU verbonden met de TPS van het gasklephuis? Ik denk haast dat je een hele nieuwe kabelboom moest monteren...
Een injectie blok, geeft via een temperatuur sensor in de cilinderkop, en een sensor in het gasklephuis de temp door aan de ECU. Want als het koud is, mag het mengsel rijker staan. Afijn, die draadjes moeten natuurlijk aan de ECU aangesloten zijn.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Complimenten voor je startpost! Als iedereen dit zo zou opstellen zou het allemaal veel beter gaan hier op het forum.


Zou ook eerst de kleppen laten stellen, kan best wel een verschil van dag en nacht betekenen.

Ik lees ook dat je er een ander blok eronder hebt gezet. Hoeveel kilometer heb je daar eigenlijk mee gereden, want neem aan dat die 80.000km op je eerste blok was.

Heeft dit eerste blok wel altijd goed gelopen en zijn daar wel eens de kleppen van gesteld.
Wat is de reden dat je eerste blok is vervangen?
 
Back
Top