Piaggio zip 4t geen vonk met e-start wél met kick.

SkrSoldaat

New Member
Beste lezer,

Het betreft een piaggio zip 4t model uit 2017. Na een ongeluk heb ik mijn zip opnieuw opgebouwd vanaf het frame. Nieuwe kappen, motorrevisie, nieuwe verlichting etcetera. Laatst een testrit gedaan en alles werkt zoals het hoort. Op één ding na, de elektrische start. Met de kickstart start de scooter met 1 a 2 kicks, maar met de e-start kan de motor urenlang draaien en niet starten. De tank zit vol en de compressie is goed. Dus ben ik naar de bougie gaan kijken. Helaas ligt daar het probleem. De bougie vonkt alleen met de kickstart. Hoe moet ik dit probleem verhelpen? Iemand een idee? Eerder had ik problemen met de verlichting, maar met behulp van een multimeter heb ik dit kunnen oplossen. Kan ik mijn multimeter inzetten om ook dit probleem op te lossen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik neem aan dat de massa van je blok waarschijnlijk niet helemaal lekker is.

De massa is er wel, anders zou je startmotor ook niet of niet goed draaien echter de weerstand van de massaverbinding is waarschijnlijk te hoog.
Hierdoor krijg je spanningsopbouw (potentiaalverhoging) op je blok, wordt ook het potentiaal van de pickupspoel verhoogt en daarmee blijft de thyristor in de cdi waarschijnlijk continue open staan (in geleiding)

Dus alle connectoren van je stator even lostrekken.
Je multimeter op het laagste Ohm bereik zetten.
De ene meetpen van je multimeter op een blank stukje motorblok, de andere meetpen van je multimeter op de min-pool van je accu.
De weerstand die je meet, mag niet hoger zijn dan, laat zeggen, 0,3 Ohm.

Is de weerstand hoger de massakabel nakijken en kabelschoentjes van de massakabel zowel van de min-pool accu als die van de zwarte draad op de behuizing van je startmotor goed schoonmaken en goed aandraaien.
 
Last edited:
Ik neem aan dat de massa van je blok waarschijnlijk niet helemaal lekker is.

De massa is er wel, anders zou je startmotor ook niet of niet goed draaien echter de weerstand van de massaverbinding is waarschijnlijk te hoog.
Hierdoor krijg je spanningsopbouw (potentiaalverhoging) op je blok, wordt ook het potentiaal van de pickupspoel verhoogt en daarmee blijft de thyristor in de cdi waarschijnlijk continue open staan (in geleiding)

Dus alle connectoren van je stator even lostrekken.
Je multimeter op het laagste Ohm bereik zetten.
De ene meetpen van je multimeter op een blank stukje motorblok, de andere meetpen van je multimeter op de min-pool van je accu.
De weerstand die je meet, mag niet hoger zijn dan, laat zeggen, 0,3 Ohm.

Is de weerstand hoger de massakabel nakijken en kabelschoentjes van de massakabel zowel van de min-pool accu als die van de zwarte draad op de behuizing van je startmotor goed schoonmaken en goed aandraaien.
Hoi Sparky,

Enorm bedankt voor je advies. Ik heb de massakabel bekeken en geen gekke dingen gevonden. Tevens heb ik voor de zekerheid de kabelschoentjes schoongemaakt en de massapunten strakker aangedraaid. Alles lijkt goed verbonden te zijn. Daarnaast is de gemeten weerstand gelijk aan 0,1 Ohm, maar helaas lijkt het probleem niet opgelost te zijn.
 

Attachments

  • 20230313_190727.jpg
    20230313_190727.jpg
    65.2 KB · Views: 2
laadt de accu??
hier ook een electra probleem na 2 dagen meten (weet ik nu wel alles......)
sluiting in lamphouder van dashverlichting. de sluiting was minimaal maar zorgt er wel voor dat de power nodig voor de cdi nooit aankomt.
sluiting werd groter toen ik de remhevels inkneep dus totaal geen power op de bobine.
 
De accu laadt goed. Er zit een nieuwe stator en spanningregelaar op. En dit heb ik natuurlijk al met de multimeter gemeten.

Verder is mijn cdi ook in order, omdat de bougie met de kickstart wel vonkt.
 
Back
Top