Piaggio Zip 4t, fluitend geluid uit de vario met updates, foto's en onderhoudt!

Status
Not open for further replies.

MaikelB

Reageert niet op PM's
Vandaag ben ik lekker een stukje wezen toeren op me Piaggio Zip4t (ff wat frisse lucht happen door al dat Corona gedoe) maar het viel mij op tijdens het rijden dat er een licht fluitend geluid uit me vario komt.

Maar ik kan dat fluitend geluid niet verklaren!

Niet dat het geluid hinderlijk is, maar ik vroeg me gewoon af wat dat eventueel kon zijn?

Nou denk ik zelf aan 3 dingen:

Koppelingslager? (check is het niet!)
Krukaslager? (check is het niet!)
Versleten koppeling en vario? (dit hoogstwaarschijnlijk! Zie posts)

(PS. V-snaar slipt in iedergeval niet en variorollen zijn vrij nieuw en transmissieolie is ook pas geleden vervangen bij de kleine onderhoudsbeurt door mijzelf)

Alvast bedankt voor reactie(s)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Alles van de achteras eraf halen.. En wat aandacht geven.. Poelies uit elkaar.. Vet verwijderen, schoon vet erin doen.. Weer in elkaar zetten, naald lagers van vet voorzien. Koppelingshuis schoon maken..

Anders kan het ook zijn dat de koppelings schoentjes wat hoger zijn dan normaal en daar tussen en het koppelingshuis erg weinig ruimte zit en daardoor gaat fluiten.
 
Last edited:
Anders kan het ook zijn dat de koppelings schoentjes wat hoger zijn dan normaal en daar tussen en het koppelingshuis erg weinig ruimte zit en daardoor gaat fluiten.

En kan dit kwaad? de schoentjes heb ik laatst bekeken en lichtelijk opgeschuurd, mat gemaakt. En het zag er allemaal nog wel goed uit. Tuurlijk zie je wel op welke vlakken van de schoentjes hij hem pakt in het koppelingshuis (meestal niet helemaal egaal maar toch...) apart.

Maar nogmaals bedankt voor je tip @eurokit ! weer morgen wat om de verveling te doden (zullen we maar zeggen!)
 
Update!

Vandaag krijg ik een compleet nieuwe variateur binnen en koppelingshuis. Het variohuisje was redelijk ingesleten op bepaalde gebieden door de vsnaar. De gradenplaat kon ook wel vernieuwd worden. Duidelijk slijtage sporen. Volgens mij is dit nooit eens vervangen geweest (meestal moet dit rond de 10.000km beurt) mijn teller staat op de 8000.

Drukveer krijg ik ook binnen, en ga deze vervangen. Wordt meestal een beetje slap rond 4 a 5000km heb ik me laten vertellen.

Hieronder wat foto's van de onderdelen die ik daarnaast ook ga vervangen meteen;IMG_20200406_163439.jpgIMG_20200406_163401.jpgIMG_20200406_163304.jpgIMG_20200406_163524.jpgIMG_20200406_163510.jpgIMG_20200406_163853.jpgIMG_20200406_163821.jpgIMG_20200406_163401.jpgIMG_20200406_163304.jpgIMG_20200406_163524.jpgIMG_20200406_163510.jpgIMG_20200406_163853.jpgIMG_20200406_163821.jpgIMG_20200406_164040.jpgIMG_20200406_165457.jpg
 
Last edited:
Alle oude onderdelen vervangen, geen dipje meer, geen fluitend geluid meer, opgelost!

Wel merk ik dat ik de koppeling en vario alsware nog een beetje moet inrijden, rijdt nog niet echt soepeltjes (beetje stroefjes). Maar dit zal beter worden.

@Bas topic mag dicht (eventueel)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top