Piaggio zip 4t achterlicht werkt niet

Lars T

New Member
Piaggio zip 4t 2v. 2de hans gekocht op 6000 km. Heeft nu 12000 km op de teller.

Sins kort merkte ik dat mijn achterlicht het niet meer deed. Alle andere verlichting werkt wel inclusief het remlicht.
Nu heb ik dus de achtervleugel doorgemeten. (was goed)
Zekering gecheckt. (was goed)
Nieuwe lampjes erin gedaan.
Contactspray op de contactjes gespoten.
Heb net ook een nieuwe accu. (ook al draait je achterlicht daar natuurlijk niet op maar toch)

Nu had ik dus de massa en de geel/zwarte draad doorgemeten die achter mijn achterkap door liepen richting de bobine. De massa gaf weerstand aan maar de geel/zwarte niet. Nu heb ik hiervoor een nieuwe draad aangelegd met de hoop dat het in een kabelbreuk zat. Scooter gestart maar achterlicht werkte nog steeds niet. (ik zal wel even foto's toevoegen als ik thuis ben).

Nu weet ik dus niet meer waar het aan kan liggen. De spanningsregelaar misschien? Nadat ik thuis ben ga ik nog even proberen de massa direct tegen mijn frame te houden om te kijken of dit niet de oorzaak is. Maar verder zou ik het niet meer weten.

Weet iemand misschien een oplossing? Rij namelijk vaak snacht's en s'avonds.


Bij voorbaat dank.

Elektrisch schema:

draadschema-piaggio-vespa-50cc-4t.png
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Massa van het achterlicht lijkt me onwaarschijnlijk omdat je remlicht van dezelfde massa gebruik maakt en je remlicht doet het heb ik gelezen.

Er zit dus niks anders op dan de multimeter erbij te nemen.

Doe het volgende:

Multimeter op 20V gelijkspanning zetten.
Zwarte meetpen op de minpool van de accu.
Rode meetpen op de geel/zwarte draad bij je achterlicht.
Als de koplamp brandt moet je hier ook plusminus 12 Volt meten.

Wat meet jij?

By the way, als het aan je spanningsregelaar zou liggen zouden meerdere zaken het niet doen namelijk:

1. elektrische choke.
2. sidelight.
3. dashboardverlichting.
4. koplamp.
 
Last edited:
Het betreft een duplo/lampje, zit deze omgedraaid of goed? Gewoon even halve ronde draaien, mogelijk zat hij er al niet goed in. Hopelijk is het zo simpel.
Groet,
 
Massa van het achterlicht lijkt me onwaarschijnlijk omdat je remlicht van dezelfde massa gebruik maakt en je remlicht doet het heb ik gelezen.

Er zit dus niks anders op dan de multimeter erbij te nemen.

Doe het volgende:

Multimeter op 20V gelijkspanning zetten.
Zwarte meetpen op de minpool van de accu.
Rode meetpen op de geel/zwarte draad bij je achterlicht.
Als de koplamp brandt moet je hier ook plusminus 12 Volt meten.

Wat meet jij?

By the way, als het aan je spanningsregelaar zou liggen zouden meerdere zaken het niet doen namelijk:

1. elektrische choke.
2. sidelight.
3. dashboardverlichting.
4. koplamp.
Heb net doorgemeten wat je voorstelde. Multimeter gaf 20/21 V aan. Is dit niet te hoog?
 
Last edited:
Ja, dit is veel te hoog....
Spanningsregelaar kan maar dit acht ik vooralsnog niet waarschijnlijk.
Het kan zoiets zijn als een simpel draad-breukje in de plus bedrading o.i.d.
Maar aangezien de spanning erg hoog is kan het ook duiden op een kortsluiting in de betreffende bekabeling.

Kortsluiting ontstaat vaak wanneer een plusleiding direct verbinding maakt met een minleiding en/of massa. Doordat de weerstand op deze plek(ken) praktisch 0 Ω is, gaat er een grote stroompuls van de plus naar de min wat nare gevolgen kan hebben.
Het is echter wel noodzaak om te achterhalen waar het euvel zich bevind. Is de zekering nog intact?
 
Ja, dit is veel te hoog....
Spanningsregelaar kan maar dit acht ik vooralsnog niet waarschijnlijk.
Het kan zoiets zijn als een simpel draad-breukje in de plus bedrading o.i.d.
Maar aangezien de spanning erg hoog is kan het ook duiden op een kortsluiting in de betreffende bekabeling.

Kortsluiting ontstaat vaak wanneer een plusleiding direct verbinding maakt met een minleiding en/of massa. Doordat de weerstand op deze plek(ken) praktisch 0 Ω is, gaat er een grote stroompuls van de plus naar de min wat nare gevolgen kan hebben.
Het is echter wel noodzaak om te achterhalen waar het euvel zich bevind. Is de zekering nog intact?
Zekering is het niet. Wanneer ik mijn multimeter op de + en - zet bij de connector bij het achterlicht meet ik 0v. Moet dus ergens wel een kabelbreuk zitten lijkt me. Of het heeft misschien iets te maken met mijn choke?
 
Back
Top