Piaggio zip 4t acceleratie

karaxius

New Member
hoi,
Ik rijd al 2 maanden op m'n zip maar vergeleken met andere scooters vind ik dat hij te sloom optrekt... Mijn topsnelheid is 65-70 en het is een standaard 50cc 4t. Verder zitten er 7,5gram rollen in. Pas na zo een 20-30 seconden rijden zit ik op de 50 km per uur... Ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken, omdat ik zelf niet veel verstand heb van scooters. bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

Ik neem aan dat het een brom uitvoering is, dan zal je lichter moeten in je variorollen. Hou 6.4/6.5 gram aan, mocht het een carburateur versie zijn, dan een sproeier 80 monteren. Verder als de varioring (begrenzer) er nog inzit, kan je deze vervangen door een dunnere uitvoering. Zodat je topsnelheid niet hoger als 55/56 uitkomt. Zo ben je nog rollerbank proof.
 
hoi,
Ik rijd al 2 maanden op m'n zip maar vergeleken met andere scooters vind ik dat hij te sloom optrekt... Mijn topsnelheid is 65-70 en het is een standaard 50cc 4t. Verder zitten er 7,5gram rollen in. Pas na zo een 20-30 seconden rijden zit ik op de 50 km per uur... Ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken, omdat ik zelf niet veel verstand heb van scooters. bedankt alvast.

Lichtere rolletjes, 5.7 a 6.1 gram monteren. Heb je meer trekkracht, maar verwacht geen 2 takt optreksnelheden. Op YouTube staan genoeg filmpjes hoe je de variorollen kan vervangen met de juiste tools en gereedschap. Mocht je er niet uitkomen, kan je bij de brommerboer dit laten doen voor onder de €30 a €40, meen ik.
 
Last edited:
hoi,
Ik rijd al 2 maanden op m'n zip maar vergeleken met andere scooters vind ik dat hij te sloom optrekt... Mijn topsnelheid is 65-70 en het is een standaard 50cc 4t. Verder zitten er 7,5gram rollen in. Pas na zo een 20-30 seconden rijden zit ik op de 50 km per uur... Ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken, omdat ik zelf niet veel verstand heb van scooters. bedankt alvast.

Mocht je hulp nodig hebben met het vervangen van de variorollen dan praat ik je daar doorheen.

Mail maar.

Wat heb je aan gereedschap?

Gr
 
Dankjewel allemaal voor jullie reactie, ik heb een vriend van me die het kan vervangen dus dat moet geen probleem zijn. Ja het Is een 2014 bj scooter en het is een carburateur versie, zal ik dan 6,4 gram rollen nemen of 5,7 gram rollen wat MaikelB zegt? En welke sproeier heb ik dan nodig?
 
Sproeier 80 (loopt ie net ietsje ruimer dan 78)
En Malossi Variorollen 6.1 of 5.7 (verschil tussen de gewichtjes is zo minimaal dat je het bijna niet merkt, alleen net ffies ietjes meer trekkracht bij 5.7 grams) en ook je gewicht speelt natuurlijk mee. Ik ben zelf een persoon van 120kilo, dus 5.7 gram is voor mij beste. En je kan natuurlijk ook 5.7 en 6.1 mixen. Dus om-en-om.

Edit: ik heb persoonlijk zelf niet echt het verschil gemerkt met optrekken of topsnelheid met deze 2 soorten gewichtjes. Alleen op ze top ietjes meer toeren met 5.7grams
 
Sproeier 80 (loopt ie net ietsje ruimer dan 78)
En Malossi Variorollen 6.1 of 5.7 (verschil tussen de gewichtjes is zo minimaal dat je het bijna niet merkt, alleen net ffies ietjes meer trekkracht bij 5.7 grams) en ook je gewicht speelt natuurlijk mee. Ik ben zelf een persoon van 120kilo, dus 5.7 gram is voor mij beste. En je kan natuurlijk ook 5.7 en 6.1 mixen. Dus om-en-om.

Edit: ik heb persoonlijk zelf niet echt het verschil gemerkt met optrekken of topsnelheid met deze 2 soorten gewichtjes. Alleen op ze top ietjes meer toeren met 5.7grams

bedankt voor je reactie nogmaals, zou je me dan een link kunnen sturen van de 5,7 en de 6,1 gram rollen en sproeier 80? Zodat ik zeker weet dat ik de goeie koop, sorry heb er echt geen verstand van. Dankjewel alvast.
 
Hey, update :
Sproeier 80 en malossi 6,1gr rolletjes eringezet en mijn 25-60kmph gaat veel beter maar mijn 0-25kmph loopt nog achter, zou een malossi multivar en strakkere trekveertjes dit oplossen? Ik mis zoveel trekkracht dat ik geen wheelies kan op dit ding :cry:
 
Ik heb hier recent een Kymco Agility op staan voeren, daar heb ik gewoon zware trekveertjes in de standaard vario gedaan en dat hielp het wegtrekken van stilstand _enorm_.

Ik had gele trekveertjes van Malossi geïnstalleerd.



Over wheelie... Wat voor wheelie bedoel je? Het wiel omhoogtrekken puur door power met een 50cc viertakt kan je lang dromen. Met krap aan twee of drie pk gaat er weinig gebeuren, als ie dat al haalt.

Dan maakt het niet uit wat voor onderdelen je installeert, kan je beter een tweetakt kopen en die opvoeren tot meersnelheid=meerbeter.
 
Wat voor trekveren raad je me aan die meegaan met de malossi multivar? mijn optrek vergeleken met andere 4t zips is gewoon dramatisch, heb ik dan zwaardere of slappere trekveertjes voor nodig?

En ja wat ik wheelies noem stelt niks voor, maar met andere 4t zips kan ik in de lucht blijven, maar mijn zip krijg ik niet omhoog.
Post automatically merged:

En mijn throttle reageert ook niet bepaald snel, de eerste paar centimeters naar beneden is alleen maar lucht, ik heb zelf geen verstand van scooters maar misschien kan dit beetje informatie meehelpen.
 
Zwaardere, zodat de koppeling later opkomt.

Je zou dezelfde kunnen proberen als die ik meestal in viertakt scooters gooi, malossi geel.
Tot nu toe iedere keer prima resultaat bij die 50cc viertakt blokjes.

Ik weet niet precies wat het beste werkt in een zip, misschien dat andere zip eigenaren het wat beter weten maar een 50cc viertakt is al zo traag dat je al snel hele zware veertjes kan installeren zonder negatieve gevolgen.
 
Ja dat zal je wel een significante verbetering geven, maar heel snel ga je nooit trekken met een 50cc viertakt. Die zijn gewoon traag.

Ik zou persoonlijk eerst alleen de trekveertjes proberen en kijken of dat je dat het gewenste resultaat geeft, de multivar zal je vooral een hogere topsnelheid geven maar je niet gegarandeerd harder op laten trekken.

Een andere vario kan je immers geen extra pk's op je motortje toveren.
 
Hey, update

Het waren te slappe trekveren haha, ik heb de gele malossi trekveren gemonteerd en hij trekt nu letterlijk 2x zo snel op, throttle reageert wel wat later nu maar de optrek is heerlijk! Allemaal bedankt voor jullie hulp.
Setup nu :

malossi 6,1gram rollen
Sproeier 80
Gele malossi trekveren
 
Back
Top