Piaggio zip 4t acceleratie

karaxius

New Member
hoi,
Ik rijd al 2 maanden op m'n zip maar vergeleken met andere scooters vind ik dat hij te sloom optrekt... Mijn topsnelheid is 65-70 en het is een standaard 50cc 4t. Verder zitten er 7,5gram rollen in. Pas na zo een 20-30 seconden rijden zit ik op de 50 km per uur... Ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken, omdat ik zelf niet veel verstand heb van scooters. bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

Je kan een witte doen..

Maar ik ga de gele trekveertjes ook maar bestellen! Kijk of het bij mij ook verbetering gaat geven! (aangezien we bijna dezelfde setup hebben)
 
hoi,
Ik rijd al 2 maanden op m'n zip maar vergeleken met andere scooters vind ik dat hij te sloom optrekt... Mijn topsnelheid is 65-70 en het is een standaard 50cc 4t. Verder zitten er 7,5gram rollen in. Pas na zo een 20-30 seconden rijden zit ik op de 50 km per uur... Ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken, omdat ik zelf niet veel verstand heb van scooters. bedankt alvast.

Is het een ECU model euro 3 of euro 4 of een oudere euro 2. Want hier zit nog al een verschil in.

Als het een carb euro 2 model is, raad ik je i.i.g aan de rollen lichter te maken, en misschien als dit nog niet gedaan is je sproeier iets te vergroten.
En daarnaast ook de klep spelingen controleren / na stelen. want deze kan ook verlopen zijn en mis je vermogen.


Is het een nieuwe model dan word het wat lastiger.

Je kan dan op ze minst de kleppen speling na kijken / na stellen
Gewicht van de rolletjes zou je nog mee kunnen experimenteren
Anders misschien de riem te smal geworden en deze eens vervangen met een nieuwe originele piaggio riem.
Post automatically merged:

Wat voor trekveren raad je me aan die meegaan met de malossi multivar? mijn optrek vergeleken met andere 4t zips is gewoon dramatisch, heb ik dan zwaardere of slappere trekveertjes voor nodig?

En ja wat ik wheelies noem stelt niks voor, maar met andere 4t zips kan ik in de lucht blijven, maar mijn zip krijg ik niet omhoog.
Post automatically merged:

En mijn throttle reageert ook niet bepaald snel, de eerste paar centimeters naar beneden is alleen maar lucht, ik heb zelf geen verstand van scooters maar misschien kan dit beetje informatie meehelpen.

Ik heb het zelfde probleem met mijn piaggio new fly 4t 2v.. Ding rijd ook als een natte krant.. Zo wel met de fabriek afstelling en sinds ik heb aangepast. Sinds ik hem aangepast loopt hij 5% beter.. Maar nog steeds dramatisch.. Zoals ik in dit topic lees lijkt het wel dat piaggio wat slecht afgestelde koppelingen plaatst in bepaalde piaggio / vespa scooters. Bij mij koppelt de koppeling ook veelste vroeg en daarom amper toeren maakt bij het weg rijden.. En je ziet het ook aan de segmenten op de koppeling.. Een klein beetje van de schoentjes hebben een ligt schuur vlekje..
De rest van de koppeling is niet eens aangeraakt door het huis.. Het is juist de bedoeling dat die segmenten moeten slijten. Aangezien het een gebruiks product is.. En bij versleten schoentjes je een nieuwe koppeling dient te plaatsen. Maar als die nooit verslijt is er echt iets mis met de afstelling van de koppeling.. Ik heb er zelf overigens zwarte malossi trekveertjes voor gehad. Het waren zo ongeveer de slapste voor piaggio die te verkrijgen zijn.. Maar weet wel zeker dat die veren 1 stapje strakker zijn dan de originele prut veertjes.
 
Last edited:
Ik wil nog eventjes een klein stukjes kennis toevoegen:

De trekveertjes zullen geen invloed hebben op je topsnelheid, ze bepalen namelijk alleen maar op welk toerental je koppeling op komt. Zwaardere trekveertjes installeren is hetzelfde als de koppeling loslaten bij een hoger toerental in een auto.

De topsnelheid van de auto verandert niet omdat je de koppeling later op hebt laten komen, bij een scooter doet 't dat ook niet.
 
Ja, zei alleen dat het sneller voelt omdat ik sneller bij mijn topsnelheid ben...

ik bedoel het ook niet richting jou specifiek, maar omdat ik wel vaker de vraag krijg of dat de trekveertjes de topsnelheid kunnen verhogen of verlagen en ik die vraag hier ook voorbij zag komen :)
 
Heb hetzelfde probleem hier ook qua koppeling. De segmenten lijken wel steeds op dezelfde punten in het koppelingshuis te pakken. Onregelmatige slijtage. Sommige delen van de vlakken zien er zelfs nog nieuw uit.

Over de standaard drukveer heb ik ook me bedenkingen. Volgens mij is deze te slap of wordt snel te slap na een paar duizend kilometer? (van slechte kwaliteit?) Kwam er gisteren ook trouwens achter dat er bij mij al Omega Zilver Trekveertjes(+25 procent) in zaten. Dus dat zit wel goed.

Over dat optrekken zelf heb ik geen probleem. Hij pakt hem weliswaar meteen bij gasgeven. Dus ik denk dat ik zelf daar niks meer aan ga doen. Wat ik wel kan doen is ff me standaard drukveer vervangen voor een nieuwe originele en sowieso polini variogeleiders. Dat is het geld niet.

Ik zit namelijk nu met een licht fluitend geluid bij gas gegeven vanuit me vario tijdens rijden. En heb mij laten vertellen dat dit van alles kan zijn:

Versleten vario geleiders
V-Snaar die aanloopt
Koelvinnetje (dat zwarte radje op je vario)
De luchtkoeling
En in het ergste geval, me lagers. Maar dit betwijfel ik, heb gisteren alles ff met me ouwe heer nagelopen en laten horen. Dus dat was het hoogstwaarschijnlijk niet.

Maarja, lang verhaal kort het blijven aparte blokjes. De ene heeft dit, de andere weer dat etc.. etc...
 
Ik wil nog eventjes een klein stukjes kennis toevoegen:

De trekveertjes zullen geen invloed hebben op je topsnelheid, ze bepalen namelijk alleen maar op welk toerental je koppeling op komt. Zwaardere trekveertjes installeren is hetzelfde als de koppeling loslaten bij een hoger toerental in een auto.

De topsnelheid van de auto verandert niet omdat je de koppeling later op hebt laten komen, bij een scooter doet 't dat ook niet.

Alleen je hebt dan wel meer vermogen op dat punt dat de koppeling op komt en dus met meer power weg komt.. En dan ook de motor niet in een dip weg zakt en dus beroerd / sloom wilt versnellen.
Post automatically merged:

Heb hetzelfde probleem hier ook qua koppeling. De segmenten lijken wel steeds op dezelfde punten in het koppelingshuis te pakken. Onregelmatige slijtage. Sommige delen van de vlakken zien er zelfs nog nieuw uit.

Over de standaard drukveer heb ik ook me bedenkingen. Volgens mij is deze te slap of wordt snel te slap na een paar duizend kilometer? (van slechte kwaliteit?) Kwam er gisteren ook trouwens achter dat er bij mij al Omega Zilver Trekveertjes(+25 procent) in zaten. Dus dat zit wel goed.

Over dat optrekken zelf heb ik geen probleem. Hij pakt hem weliswaar meteen bij gasgeven. Dus ik denk dat ik zelf daar niks meer aan ga doen. Wat ik wel kan doen is ff me standaard drukveer vervangen voor een nieuwe originele en sowieso polini variogeleiders. Dat is het geld niet.

Ik zit namelijk nu met een licht fluitend geluid bij gas gegeven vanuit me vario tijdens rijden. En heb mij laten vertellen dat dit van alles kan zijn:

Versleten vario geleiders
V-Snaar die aanloopt
Koelvinnetje (dat zwarte radje op je vario)
De luchtkoeling
En in het ergste geval, me lagers. Maar dit betwijfel ik, heb gisteren alles ff met me ouwe heer nagelopen en laten horen. Dus dat was het hoogstwaarschijnlijk niet.

Maarja, lang verhaal kort het blijven aparte blokjes. De ene heeft dit, de andere weer dat etc.. etc...


Betreft het verhaal van de koppeling komt me bekend voor.. Precies in het midden zie je een heel klein aanloop vlakje zitten, buiten kant word helemaal niet geraakt.
Op het eerst oog lijkt bij mij de koppeling ook normaal op te pakken en weg te rijden.. Maar ik weet dat trekveren toch te licht zijn.
Probeer maar eerst te rijden dan te stoppen en dan direct vol gas erop te gooien, je voelt dan meteen dat de koppeling begint te bonken in te motor.
Dat is gewoon het teken dat de koppeling te vroeg op komt. Want als die eenmaal moet versnellen dat is het een ramp en gaat langzaam.
Een heuvel is helemaal drama, dan kan je nog beter gaan lopen.. Het kan ook eventueel zijn dat de koppeling zelf niet goed is en in het midden een bult heeft en daardoor het complete oppervlak van het segment het huis niet raakt. Ook met vochtig weer merk ik op dat de koppeling begin te bonken onder het rijden..

Betreft de drukveer, vermoed dat hij eerder te zwaar is dan te slap.. Gewoon omdat de cilinder dit niet kan handelen kwa vermogen (een 50cc 4takt) leverd gewoon te weinig vermogen af.. Deze ligt ongeveer op 2pk. wat vrij weinig is. Een 50cc 2t leverd meer vermogen.. En onderdelen zoals vario poelie en koppeling / drukveer zijn berekend op het vermogen van het piaggio 2t 50cc blok want daar werden deze onderdelen eerder in gebruikt.
Bij het 4t blok hebben ze gewoon een blok laten bouwen en de 2t onderdelen her gebruikt in het 4takt blok.. Maar niet rekening mee gehoud dat de 4takt cilinder minder vermogen af geeft. En te slap kan de drukveer niet zijn, want ook toen de drukveer nieuw was en mijn scooter ook, was het ook al een ramp kwa vermogen om erop te rijden. De standaard drukveer vreet denk ik teveel vermogen van de cilinder (zelfde effect als je een te zware drukveer zou plaatsen in een 2takt scooter. Dan komt het ding ook niet voor vooruit.

Omega zilver is overigens zwaarder als Omega goud.. Denk dat je aan goud meer dan genoeg had (15%)

De polini vario gelijders gebruik ik zelf ook, en die helpen zeer goed. Geen rammel of geklapper meer tijdens het rijden.
 
Last edited:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ervaar min of meer een beetje hetzelfde. Eigenlijk valt er gewoon niet meer uit het blokje te halen. Dat bokken alleen, dat heb ik zelf niet. Maar je kan bepaald niet zeggen dat het blokje lekker stil, rustig en zuiver loopt. Ik merk bij het rijden dat ie pas na 10minuten als ie goed warm is, pas lekker gaat lopen. Als ie goed warm is, trekt ie wel goed vanaf stilstand 0 naar de 55 op de teller, en dan begint ie heel langzaam te klimmen naar de 65. Had vandaag een stukje wind mee en hij tikte net de 70 aan op de teller. Ook merk ik dat het wegdek enorm van invloed is op je snelheid, laat staan je banden en bandenspanning.

Ik denk zelf al met al dat het blokje best wel wat kan hebben, en je verveelt je nooit qua onderhoudt. Maar als het aan mij lag, had ik achteraf toch liever voor een 2takt versie gegaan. Niet dat ik er niet blij mee ben ofzo, maar 4takt heeft gewoon meer onderhoudt nodig en de kans dat er snel wat aan mankeerd is relatief hoger dan bij een 2takt.

Maar ja, das mijn mening/ervaring.
 
Ik merk vooral dat je die GY6 blokjes niet te veel op hun staart moet trappen; die krukasjes zijn niet heel geweldig en vreten zichzelf nog wel een op als je er veel toeren van gaat vragen of er grotere cilinders op gaat toveren. Verderest is met viertakt mijn ervaring dat ze vrijwel altijd lopen alleen gewoon niet zo snel gaan. Kats arm, verzopen rijk, 't kachelt wel. Start alleen ruk misschien.

Tweetakt is meer finicky met afstellen, die hebben veel sneller last van een slechte afstelling, gaan veel sneller kapot aan arm lopen en zijn in z'n algemeen kwetsbaarder voor mishandeling. Ook slijt een tweetakt sneller. Voordeel is dan wel weer dat de cilinder en zuiger wisselen bij een tweetakt super eenvoudig is. Ik vind persoonlijk de rook en uitstoot ook een behoorlijk nadeel van de tweetakt.

Het snel maken van tweetakt is een stuk makkelijker, vaak kom je al een heel end door er alleen een andere pijp op te zetten en de varioring te verwijderen, bij een viertakt komt er vrijwel geen extra trekkracht vrij en haal je misschien 65/70. Om een viertakt sneller te krijgen loop je al veel sneller het motortje zelf aan te passen en daar gaat het vaak fout.
 
ik heb een zip 4t 80cc maar hij trekt niet goed en komt niet goed in zijn toeren. Ik heb nu spoeier 82
En 4.8g rollen, een gele drukveer, en goude trekveren. Kan iemand mij helpen voor een wheelie setup?
Alvast bedankt
 
Back
Top