Piaggio zip 4t 2v maakt Ratelend geluid en rijd niet goed

180cc runnner

New Member
heyy ben nieuw hier heb een probleem met me zip 4takt 2v hij rijd max 15/25 maakt een zo een ratel en tikkend geluid bij de cilinder of de onsteking Vario ring is er uit en een ontgrensde cdi 6.5 malossi rollen en een sproeier 78 voor de rest is die origineel hij behaalt zijn topsnelheid niet rijd ook heel traag naar de 20 hij heeft dus vermogen verlies iemand tips?

-Kleppen gesteld inlaat 10 uitlaat 15
-nieuwe bougie
-carb gereinigd
-Ketting gespannen
-onderhouds beurt gehad
 
Advertisement - register to remove this

Moeilijk te zeggen zo , kun je het geluid uploaden ? als je de v-snaar loshaalt blijft het geluid dan nog , haal de koelkap eens los , en kijk of je het vliegwiel kunt bewegen ( naar boven/ beneden , links /rechts ) meet anders eens de compressie . Is er na de onderhouds beurt niets veranderd , en heb je dat laten doen , of zelf gedaan ?
 
Ten eerste dankjewel voor te reageren en nee na de onderhouds beurt is er niks veranderd kwa geluid of rijden en zelf gedaan heb net de koelkap er af gehaald en er is geen beweging aan de vliegwiel en sorry voor 3 keer te posten ik wou gwn advies en als ik gas los laat en weer bij geef doet hij ietsje beter

hier is een video
 
heb je al de vario deksel er eens af gehaald , om te kijken of daar niets mis is ? Hoe heb je de ketting gespannen , en waarom ? vanwege het
geluid ? Heb je al eens de compressie gemeten ?
 
heb je al de vario deksel er eens af gehaald , om te kijken of daar niets mis is ? Hoe heb je de ketting gespannen , en waarom ? vanwege het
geluid ? Heb je al eens de compressie gemeten ?
Ja ziet er allemaal inorde uit koppeling ook gekeken ziet er uit goed uit orgineel en de ketting heb ik gespannen vanwege de geluid ja maar is nog steeds niet weg compressie heb ik nog niet gemeten nee hoe ik de ketting heb aangespannen is onder de carburateur is er een schroef die je er uit haal en dan met een kleine inbus in gerdrukt en zaterdag ga ik me onsteking is vervangen
 
Ja ziet er allemaal inorde uit koppeling ook gekeken ziet er uit goed uit orgineel en de ketting heb ik gespannen vanwege de geluid ja maar is nog steeds niet weg compressie heb ik nog niet gemeten nee hoe ik de ketting heb aangespannen is onder de carburateur is er een schroef die je er uit haal en dan met een kleine inbus in gerdrukt en zaterdag ga ik me onsteking is vervangen
Staat de timing goed na je onderhoudsbeurt ? Had de mijne 2 tandjes verkeerd staan en liep wel maar ook met getik vanuit de cilinderkop
Post automatically merged:

Staat de timing goed na je onderhoudsbeurt ? Had de mijne 2 tandjes verkeerd staan en liep wel maar ook met getik vanuit de cilinderkop
Klinkt bijna het zelfde zoek maar eens in mijn post daar heb ik ook een filmpje ergens gepost met het zelfde geluid
 
Staat de timing goed na je onderhoudsbeurt ? Had de mijne 2 tandjes verkeerd staan en liep wel maar ook met getik vanuit de cilinderkop
Post automatically merged:


Klinkt bijna het zelfde zoek maar eens in mijn post daar heb ik ook een filmpje ergens gepost met het zelfde geluid
Wat heb je precies gedaan want verstond het niet zo goed heb mijn cilinder toen ook er uit gehaald omdat ik mijn cilinder kop moest vervangen aleen wist ik niet meer de ketting gelijder er toegoei er in te doen weet nog steeds niet of het goed is bij de cilinder kop heb je zo een vakje waar je hem er in kon doen
 

Zo klonk de mijne, reed Max 50 km met 80 cc. Er werd mij gezegd dat ik mijn kleppen moest stellen. Ik heb het blok er onder uit geschroefd en op tafel gezet om eens alles rustig los te halen en te onderzoeken. Ik had mijn nokkenas en cilinder vervangen en daarna dat getik. Ik dacht eerst dat mijn kleppen mischien niet goed stonden maar het bleek dat het streepje op het tandwiel van de distributie ketting niet goed gelijk stond met de pickup op het vliegwiel. Het beste kan je de kap even losdraaien op je cilinderkop zodat je de kleppen en het tandwiel kan zien en even de koelkap van je ontsteking loshalen om te zien of deze gelijk staan. Een paar mm verkeerd veroorzaakte bij mij dit probleem
Post automatically merged:

BB694B0B-B811-45F9-BB14-27C5000EC3B4.jpeg
Post automatically merged:

Om dit te checken hoeft niet je hele blok los. Ook had ik waarschijnlijk het schotel ringetje van de moer die het tandwiel op zijn plek houd verkeerd om. Nadat ik alles goed heb gezet was en is het getik weg en loopt de scooter veel beter en gaat harder
Post automatically merged:

Ook heb ik een nieuwe ketting spanner er op gezet. Gewoon voor de zekerheid. Als je ketting te slap hangt kan hij over een tandje heen schieten waardoor je timing ook niet meer klopt.
 

Attachments

  • 3BE1CADF-6D93-4B03-AD04-3AB8B632CE36.jpeg
    3BE1CADF-6D93-4B03-AD04-3AB8B632CE36.jpeg
    67.8 KB · Views: 14
  • E478A270-D5E4-4BA5-BE2A-1E082AB4F654.jpeg
    E478A270-D5E4-4BA5-BE2A-1E082AB4F654.jpeg
    134.8 KB · Views: 11
Last edited:

Zo klonk de mijne, reed Max 50 km met 80 cc. Er werd mij gezegd dat ik mijn kleppen moest stellen. Ik heb het blok er onder uit geschroefd en op tafel gezet om eens alles rustig los te halen en te onderzoeken. Ik had mijn nokkenas en cilinder vervangen en daarna dat getik. Ik dacht eerst dat mijn kleppen mischien niet goed stonden maar het bleek dat het streepje op het tandwiel van de distributie ketting niet goed gelijk stond met de pickup op het vliegwiel. Het beste kan je de kap even losdraaien op je cilinderkop zodat je de kleppen en het tandwiel kan zien en even de koelkap van je ontsteking loshalen om te zien of deze gelijk staan. Een paar mm verkeerd veroorzaakte bij mij dit probleem
Post automatically merged:

View attachment 76664
Post automatically merged:

Om dit te checken hoeft niet je hele blok los. Ook had ik waarschijnlijk het schotel ringetje van de moer die het tandwiel op zijn plek houd verkeerd om. Nadat ik alles goed heb gezet was en is het getik weg en loopt de scooter veel beter en gaat harder
Post automatically merged:

Ook heb ik een nieuwe ketting spanner er op gezet. Gewoon voor de zekerheid. Als je ketting te slap hangt kan hij over een tandje heen schieten waardoor je timing ook niet meer klopt.
Heel erg bedankt ik denk dat ik deze fout ook heb gemaakt ik zal dit even morgen bekijken bedankt voor je tip!
Post automatically merged:

IMG_1808.jpegIMG_1809.jpeg
Post automatically merged:


Zo klonk de mijne, reed Max 50 km met 80 cc. Er werd mij gezegd dat ik mijn kleppen moest stellen. Ik heb het blok er onder uit geschroefd en op tafel gezet om eens alles rustig los te halen en te onderzoeken. Ik had mijn nokkenas en cilinder vervangen en daarna dat getik. Ik dacht eerst dat mijn kleppen mischien niet goed stonden maar het bleek dat het streepje op het tandwiel van de distributie ketting niet goed gelijk stond met de pickup op het vliegwiel. Het beste kan je de kap even losdraaien op je cilinderkop zodat je de kleppen en het tandwiel kan zien en even de koelkap van je ontsteking loshalen om te zien of deze gelijk staan. Een paar mm verkeerd veroorzaakte bij mij dit probleem
Post automatically merged:

View attachment 76664
Post automatically merged:

Om dit te checken hoeft niet je hele blok los. Ook had ik waarschijnlijk het schotel ringetje van de moer die het tandwiel op zijn plek houd verkeerd om. Nadat ik alles goed heb gezet was en is het getik weg en loopt de scooter veel beter en gaat harder
Post automatically merged:

Ook heb ik een nieuwe ketting spanner er op gezet. Gewoon voor de zekerheid. Als je ketting te slap hangt kan hij over een tandje heen schieten waardoor je timing ook niet meer klopt.
Kon toch niet wachten maar die rode markering is dat die streep waar die moet zijn? Zo ja staat deze heel erg ver
Post automatically merged:

IMG_1810.jpeg
Post automatically merged:

Als deze niet goed staat wat moet ik doen om deze wel goed te zetten
 
Last edited:
Kijk hier even naar en let niet op die streep op mijn vliegwiel die heb ik er zelf op gezet om de nok te markeren . Die nok moet boven de pickup zitten gelijk met dat streepje op die tandwiel. Als je het tandwiel goed moet zetten dat boutje loshalen en de tandwiel er af halen en draaien tot die met ketting er op weet gelijk staat. Dan als je ketting spanner terug zet ff checken f die nog goed staat
 

Attachments

  • 8CFE19D3-E94F-4198-824E-2B018F441FD0.jpeg
    8CFE19D3-E94F-4198-824E-2B018F441FD0.jpeg
    66.2 KB · Views: 9
En let er dan ook op , dat de slappe kant van de ketting , aan de kant van de spanner zit , als je de motor in draai richting draait . (Zie het maar net als een fiets ketting , als je trapt , staat de bovenkant van de ketting strak , aan de onderkant zit dan ook de spanner) . Dus ketting aan onderkant strak zetten , op tijd , dan de spanner monteren , een paar keer met de hand rond draaien ( kijken of hij vrij loopt ) en dan weer op tijd zetten , en nogmaals tijdstip controleren.
 
IMG_1822.jpegIMG_1823.jpeg
Kijk hier even naar en let niet op die streep op mijn vliegwiel die heb ik er zelf op gezet om de nok te markeren . Die nok moet boven de pickup zitten gelijk met dat streepje op die tandwiel. Als je het tandwiel goed moet zetten dat boutje loshalen en de tandwiel er af halen en draaien tot die met ketting er op weet gelijk staat. Dan als je ketting spanner terug zet ff checken f die nog goed staat
Bij mij staat die hier
Post automatically merged:

image.jpg
Post automatically merged:

en dit is als ik hem op die 2nokje zet
Post automatically merged:

En weet nog steeds niet hoe ik dit probleem oplos ben nieuw met 4takt
 
Last edited:
Als je hem op het juiste nokje op je vliegwiel zet dan tandwiel los maken en draaien tot die op juiste plek zit met streepje naar puntje toe gericht dan ketting er weer op. De filmpjes laten zien wat je los moet draaien.
 
Als je hem op het juiste nokje op je vliegwiel zet dan tandwiel los maken en draaien tot die op juiste plek zit met streepje naar puntje toe gericht dan ketting er weer op. De filmpjes laten zien wat je los moet draaien.
Nu een andere probleem als ik me hand bij de uitlaat zet valt hij niet uit blijft hij lopen zonder beetje uit te vallen nu rijd die 25/27 en heel soms 40 op teller weet ook niet hoe zou snellen moeten zijn aangezien de cdi ontgrends is en er geen Vario ring in zit wat zou de oorzaak kunnen zijn? Trekt wel goed op aleen komt hij niet op snelheid
 
Nu een andere probleem als ik me hand bij de uitlaat zet valt hij niet uit blijft hij lopen zonder beetje uit te vallen nu rijd die 25/27 en heel soms 40 op teller weet ook niet hoe zou snellen moeten zijn aangezien de cdi ontgrends is en er geen Vario ring in zit wat zou de oorzaak kunnen zijn? Trekt wel goed op aleen komt hij niet op snelheid
Zijn je rollen/V-snaar/ koppeling nog goed? Hoeveel gram rollen heb je nu?
Post automatically merged:

Zijn je rollen/V-snaar/ koppeling nog goed? Hoeveel gram rollen heb je nu?
Mischien mis je een pakking van je uitlaat? Ik heb eigenlijk geen idee of die er tussen hoort dus heb zelf maar een vloeibare pakking bij mij er tussen gezet
 
Zijn je rollen/V-snaar/ koppeling nog goed? Hoeveel gram rollen heb je nu?
Post automatically merged:


Mischien mis je een pakking van je uitlaat? Ik heb eigenlijk geen idee of die er tussen hoort dus heb zelf maar een vloeibare pakking bij mij er tussen gezet
6.5 gram malossi rollentjes v snaar ziet er volgens mij goed uit hoor verder geen geluid van de v snaar koppeling ziet er volgens mij ook goed uit pakking zit er tussen maar bij de onstekings kap heb je zo een slang daar komt wel lucht uit aleen die zit los weet niet of die zo hoort
 
6.5 gram malossi rollentjes v snaar ziet er volgens mij goed uit hoor verder geen geluid van de v snaar koppeling ziet er volgens mij ook goed uit pakking zit er tussen maar bij de onstekings kap heb je zo een slang daar komt wel lucht uit aleen die zit los weet niet of die zo hoort
Als dat die dikke slang is aan de bovenkant van je koelkap die hoort op het pijpje boven op je cilinderkop
 
Back
Top