Piaggio zip 4t 2v loopt niet goed

Boomstan

New Member
beste,

Ik heb een piaggio zip 4t 2v met 5000km op de teller. Dus ik had het geniale idee om zelf mijn kleppen te stellen en om de distributieketting te spannen doormiddel van de kettingspanner. Ik had namelijk gezien dat er bij zipjes vaak veel speling op de ketting zit. Nou kan ik op zich wel wat sleutelen en heb zeker geen 2 linker handen. Maar nadat ik alles weer terug gemonteerd had wilde hij niet meer starten, wel hoorde ik de startmotor en sloeg hij een paar keer bijna aan(en ja ik had hem op tijd gezet). Na veel proberen ging de scooter aan maar klonk het niet helemaal lekker, alsof er iets aan liep in het blok ofzo?
Toen had ik hem gisteren voor de zekerheid maar naar de scooterzaak hier in de buurt gelopen om schade te voorkomen. Dus ik ging een beetje uitleggen wat ik eraan gedaan had. Ik kreeg vandaag dus een belletje dat ik mijn scooter op kon komen halen.
Het probleem lag dus volgens hem bij de kleppen die niet meer goed stonden, nou heb daar dus €30 voor moeten betalen:mad:. Maarja mijn scooter was tenminste wel "gerepareerd", maar het eerste probleem kwam al toen ik mijn scooter wilde starten. Want toen ik de scooter wilde starten sloeg dat kutding niet aan.
De dealer had uiteindelijk dus aan de praat gekregen en zei dat het door de regen en een zogenaamde zwakke accu. Dat van de regen vond ik nog enigszins logisch want de kap bij mijn bougie zat er niet op toen ik hem naar de dealer bracht, maar dat van de zwakke accu is gewoon gelul want ik heb nog nooit problemen gehad met mijn accu. Onderweg naar huis merkte ik al dat hij iets anders klonk alsof er een stofzuigertje aanstond of alsof er een ventilator heel hard draaide ofzo, ik kan het geluid niet echt beschrijven. Ook merkte ik dat hij een stuk minder goed optrok en een soort inhield, maarja ik zou mezelf niet zijn als ik niet had doorgereden :sweatsmile: . Uiteindelijk rook ik dus iets raars wat van mijn kleppendeksel af kwam, een soort verbrand olie geurtje ofzo. Was dus voor de zekerheid dit keer wel gestopt met rijden en toen sloeg de motor af en probeerde hem weer aan de praat te krijgen wat weer niet lukte. Nou je kent het verhaal wel, heel dat eind dus weer teruggelopen naar die zaak. En het enigste wat ze me wijzer konden maken was dat het door de regen en mijn zwakke accu kwam:tearsofjoy:. Volgensmij denken ze dat ik uit een paasei kom maarja dat zal verder wel, heb mijn scooter overigens tegen mijn zin toch wel weer daar achtergelaten en ze zouden er naar kijken zijden ze. Was achteraf niet zo'n strak plan gok ik nu al, maaarrr we gaan het zien.

Nu lijkt het me sterk dat die klunzen het probleem gaan vinden of kunnen repareren. Maar voor als dat echt het geval is en ik het zelf moet uitzoeken, of door een andere scooter dealer uit moet laten zoeken wat me ook weer geld kost. Heeft 1 van jullie misschien een idee wat dit zou kunnen zijn? Kleppen staan goed afgesteld dus dat is het probleem niet. Ik zou het dus echt mijn god nietmeer weten.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Mvg,
Stan de Bruijn.
 
Advertisement - register to remove this

beste,

Ik heb een piaggio zip 4t 2v met 5000km op de teller. Dus ik had het geniale idee om zelf mijn kleppen te stellen en om de distributieketting te spannen doormiddel van de kettingspanner. Ik had namelijk gezien dat er bij zipjes vaak veel speling op de ketting zit. Nou kan ik op zich wel wat sleutelen en heb zeker geen 2 linker handen. Maar nadat ik alles weer terug gemonteerd had wilde hij niet meer starten, wel hoorde ik de startmotor en sloeg hij een paar keer bijna aan(en ja ik had hem op tijd gezet). Na veel proberen ging de scooter aan maar klonk het niet helemaal lekker, alsof er iets aan liep in het blok ofzo?
Toen had ik hem gisteren voor de zekerheid maar naar de scooterzaak hier in de buurt gelopen om schade te voorkomen. Dus ik ging een beetje uitleggen wat ik eraan gedaan had. Ik kreeg vandaag dus een belletje dat ik mijn scooter op kon komen halen.
Het probleem lag dus volgens hem bij de kleppen die niet meer goed stonden, nou heb daar dus €30 voor moeten betalen:mad:. Maarja mijn scooter was tenminste wel "gerepareerd", maar het eerste probleem kwam al toen ik mijn scooter wilde starten. Want toen ik de scooter wilde starten sloeg dat kutding niet aan.
De dealer had uiteindelijk dus aan de praat gekregen en zei dat het door de regen en een zogenaamde zwakke accu. Dat van de regen vond ik nog enigszins logisch want de kap bij mijn bougie zat er niet op toen ik hem naar de dealer bracht, maar dat van de zwakke accu is gewoon gelul want ik heb nog nooit problemen gehad met mijn accu. Onderweg naar huis merkte ik al dat hij iets anders klonk alsof er een stofzuigertje aanstond of alsof er een ventilator heel hard draaide ofzo, ik kan het geluid niet echt beschrijven. Ook merkte ik dat hij een stuk minder goed optrok en een soort inhield, maarja ik zou mezelf niet zijn als ik niet had doorgereden :sweatsmile: . Uiteindelijk rook ik dus iets raars wat van mijn kleppendeksel af kwam, een soort verbrand olie geurtje ofzo. Was dus voor de zekerheid dit keer wel gestopt met rijden en toen sloeg de motor af en probeerde hem weer aan de praat te krijgen wat weer niet lukte. Nou je kent het verhaal wel, heel dat eind dus weer teruggelopen naar die zaak. En het enigste wat ze me wijzer konden maken was dat het door de regen en mijn zwakke accu kwam:tearsofjoy:. Volgensmij denken ze dat ik uit een paasei kom maarja dat zal verder wel, heb mijn scooter overigens tegen mijn zin toch wel weer daar achtergelaten en ze zouden er naar kijken zijden ze. Was achteraf niet zo'n strak plan gok ik nu al, maaarrr we gaan het zien.

Nu lijkt het me sterk dat die klunzen het probleem gaan vinden of kunnen repareren. Maar voor als dat echt het geval is en ik het zelf moet uitzoeken, of door een andere scooter dealer uit moet laten zoeken wat me ook weer geld kost. Heeft 1 van jullie misschien een idee wat dit zou kunnen zijn? Kleppen staan goed afgesteld dus dat is het probleem niet. Ik zou het dus echt mijn god nietmeer weten.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Mvg,
Stan de Bruijn.
Je kleppen staan waarschijnlijk niet op tijd en dat vind je blok heel erg niet leuk. Ik ben bang dat dit een duur grapje was.
 
Ik heb hem weer opgehaald bij de scooterzaak nu... ze hebben er een aantal nieuwe onderdelen opgezet; bougiekabel, accu , een veeeel te kleine sproeier (dus heb mijn oude er weer terug in gezet waardoor hij alweer veel beter liep), luchtfilter en de kleppen nog een keer gesteld. Maar als de scooterdealer mijn kleppen etc hebben gesteld zou ik op zijn minst wel mogen verwachten dat hij gewoon op tijd staat toch?

Na deze nieuwe onderdelen start de scooter wel gewoon weer en klinken de kleppen gewoon normaal, alleen houdt de scooter nogsteeds in en hoor ik dat rare stofzuiger geluid nogsteeds.:cry:
Zou dat misschien ook iets met de koelvin temaken kunnen hebben? Maar als dat zo zou zijn is het raar dat het rijgedrag veranderd is lijkt mij
 
Ik heb hem weer opgehaald bij de scooterzaak nu... ze hebben er een aantal nieuwe onderdelen opgezet; bougiekabel, accu , een veeeel te kleine sproeier (dus heb mijn oude er weer terug in gezet waardoor hij alweer veel beter liep), luchtfilter en de kleppen nog een keer gesteld. Maar als de scooterdealer mijn kleppen etc hebben gesteld zou ik op zijn minst wel mogen verwachten dat hij gewoon op tijd staat toch?

Na deze nieuwe onderdelen start de scooter wel gewoon weer en klinken de kleppen gewoon normaal, alleen houdt de scooter nogsteeds in en hoor ik dat rare stofzuiger geluid nogsteeds.:cry:
Zou dat misschien ook iets met de koelvin temaken kunnen hebben? Maar als dat zo zou zijn is het raar dat het rijgedrag veranderd is lijkt mij
Waarschijnlijk is er de eerste keer iets mis gegaan, en de scooterzaak heeft dat gefixt door het onderdeel te vervangen en em minder toerwn te laten draaien. Maar ik vind het maar een vaag verhaal.
 
Weer even een update;
Ik heb dus net de distributiekettingspanner eruit gehaald en weer een paar klikjes losser gezet, scooter loopt alweer veel beter. Ook is het rare geluid weg, wel is mijn top nu 55 ipv 65 en is de trekkracht ook nog niet helemaal zoals het eerst was.
Post automatically merged:

Waarschijnlijk is er de eerste keer iets mis gegaan, en de scooterzaak heeft dat gefixt door het onderdeel te vervangen en em minder toerwn te laten draaien. Maar ik vind het maar een vaag verhaal.
Ik denk er inderdaad zelf aan dat de onsteking niet meer helemaal goed staat of iets in die richting. Of heeft het denk je iets temaken met het nieuwe luchtfilter? Maarja waar ik in iedergeval het meest blij mee ben is dat de scooter stukje bij beetje weer rijdt zoals ie hoor te rijden.
 
Back
Top