Piaggio Zip 2T Trillen en veel toeren

vlreinier

Zip502T2009
Ik heb Piaggio Zip 2T uit 2009 volledig standaard. (standaard 17,5 carbu met spr. 53/polini original uitlaat/50cc standaard)

Afgelopen weken heeft de scooter een flinke onderhoudsbeurt gehad:

- nieuwe krukas + lagers
- nieuwe pakkingen
- nieuwe zuiger
- nieuwe olie snaar

Nu zit ik met het volgende problemen:

- Scooter trilt veel erger als eerst. (heb gelezen dat de krukas eerst moet inrijden, klopt dit?)
- veel meer toeren als eerst bij gas geven en minder trekkracht.

Stationair is er niks aan de hand. Loopt perfect stationair, ook stationair gas geven lijkt hetzelfde te zijn (misschien iets meer geluid). Stap ik vervolgens op de scooter en wil wegrijden, is er veel meer geluid en toeren (en trillen) als normaal. Ook de performance en trekkracht is omlaag gegaan.

Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken? Ik heb niks veranderd behalve bovenstaande punten. Ook heb ik alles goed schoongemaakt met brake cleaner en WD 40. (koppeling, carter etc.) Zuiger is bij de scooterzaak uitgezocht na het opmeten van de cilinder.

Er zit geen koppakking op de cilinder overigens. Deze zat er ook niet op. Carburateur heb ik ook goed afgesteld naar mijn idee. Ik had eerst een sproeier 56 erin gezet, de 53 gaf al betere prestaties.

Moet er nog iets aan de (standaard) afstelling aangepast worden na vervangen zuiger en krukas? Of is het toch valse lucht/compressieverlies?

(ik heb vooral bij wegrijden heeeeel veel toeren en geluid en kom amper vooruit, ook duurt het veel langer voordat ik van mn plek kom)
 
Advertisement - register to remove this

Skf lagers is gewoon the best #$@ the rest !
Zal er wel commentaar op krijgen maar zie ze zo veel in de industrie het is gewoon goed spul klaar.
Zoals we eerder al aangaven waren lagers al kapot voor motor eerste prutteltje gaf en was het dus ook niet slim door te rijden tot the big bang..
Helaas zul je nu idd alles nieuw moeten aanschaffen want deze krukas is schroot.

Mocht je de klus zelf willen gaan klaren eerst goed inlezen en bij twijfel vragen we staan voor je klaar
Zolang je goed oplet met hoe je lagers plaatst is het echt niet moeilijk, een fohn en vriezer doen wonderen !


Ik ga liever voor NTN (japans) Die dingen zijn echt slijtvast.. En mochten ze slijten blijven ze nog vrolijk door draaien ook..
SKF zou ik eerder op 2de plaats zetten, al is SFK wereld wijd wel een hele grote speler.. Koso is ook nog wel aardig spul..
Alleen bij china troep kan je beter weg blijven.
 
Waarom zou mijn krukas schroot zijn? Ik heb 1 uitvaller gehad waarvan ik denk een vastloper.

Krukas draait nog gewoon (goed) rond en er zit geen gekke speling op biget. (krukas zit nog in carter)

Zou je kapotte lagers MOETEN voelen/zien? Krukas draait namelijk nog redelijk soepeltjes.
 
Een uitvaller is wat anders als een "duidelijke vastloper "
Dan heeft er zo'n kracht op de krukas plaats gevonden dat deze schroot is vandaar mijn opmerking.
En krukas kan soepel blijven ronddraaien maar toch speling op lagers hebben.
Als je er gevoel voor hebt kun je de speling voelen met de hand .
 
Aha tja die 'duidelijke vastloper' dacht ik omdat er een heel licht voelbaar streepje op de cilinder zat. En hij sloeg af op 55kmph.

Is er een manier om de krukas te controlere in de carter? En anders eruit?
 
Aha tja die 'duidelijke vastloper' dacht ik omdat er een heel licht voelbaar streepje op de cilinder zat. En hij sloeg af op 55kmph.

Is er een manier om de krukas te controlere in de carter? En anders eruit?

Mijn idee zou zijn: Vario kant helemaal leeg halen.. Ontstekings kant helemaal leeg halen (inclusief stator en vliegwiel)

Dan aan de vario kant met de hand de krukas beetje optillen, en daarna naar je toe trekken en van je af drukken..

Als er dan enige verplaatsing is, dan is het mis.
 
Waarom zou mijn krukas schroot zijn? Ik heb 1 uitvaller gehad waarvan ik denk een vastloper.

Krukas draait nog gewoon (goed) rond en er zit geen gekke speling op biget. (krukas zit nog in carter)

Zou je kapotte lagers MOETEN voelen/zien? Krukas draait namelijk nog redelijk soepeltjes.
voel aan je vliegwiel, hij mag wel een beetje speling hebben van link naar rechts, maar geen speling van boven naar onder


Ik ga liever voor NTN (japans) Die dingen zijn echt slijtvast.. En mochten ze slijten blijven ze nog vrolijk door draaien ook..
SKF zou ik eerder op 2de plaats zetten, al is SFK wereld wijd wel een hele grote speler.. Koso is ook nog wel aardig spul..
Alleen bij china troep kan je beter weg blijven.
skf lagers zijn gewoon goed dat word gebruikt in schakelbrommers en 2takt scooters die veel toeren maken, ga mij nou niet zeggen dat skf lagers slecht zijn want die gaan gewoon lang mee, heb mijn aprillia gereviseerd met skf lagers en mijn aprillia maakt veel toeren en de lagers zijn gewoon van hartstikke goede kwaliteit.
 
skf lagers zijn gewoon goed dat word gebruikt in schakelbrommers en 2takt scooters die veel toeren maken, ga mij nou niet zeggen dat skf lagers slecht zijn want die gaan gewoon lang mee, heb mijn aprillia gereviseerd met skf lagers en mijn aprillia maakt veel toeren en de lagers zijn gewoon van hartstikke goede kwaliteit.

Lees eens rustig terug wat er staat. Er staat gewoon dat SKF goed is. Hij gaat alleen liever voor NTN omdat het naar zijn ervaring nog beter is. Nergens staat dat het slecht is. SKF heeft last dat er relatief veel namaak van in omloop is.
 
Ook die kun je voelen hoe speling is en of ie soepel draait.
Staat er al veel km op de teller en/of heeft ie toch een tik gehad zou ik er geen risico mee willen lopen.
Stel dat hele boel weer in elkaar loopt....
 
Nou de krukas is net nieuw :p Opzich heb ik nog een goede krukas liggen met lagers maarja kostte me wel 90 dat asje.
Lagers waren ook nieuw.....

Ik had gewoon niet moeten gaan kloten met die lagers maarja, van je fouten leer je zeggen ze. :cool:
Ik zit dus te twijfelen of ik ook direct die andere krukas er weer in monteer. Ene kant zonde van de nieuwe krukas, andere kant weet ik dan in elk geval zeker dat ik niet alles een derde keer hoef open te maken...

Bij het vervangen van de krukas met lagers ervoor gekozen om (gelukkig) niet de cilinder te vervangen. (scooter staat op 14500km)

Dus ik ga er direct een 70cc op knallen aangezien ik de scooter niet meer nodig heb voor werk/woon sinds een week en lekker kan hobbyen.
Dan kijken hoelang die het volhoudt:p
 
Ik heb afgelopen weekend in het zonnetje maar weer eens naar mijn scooter gekeken en het blok weer volledig gedemonteerd behalve de krukas nu.

Het lijkt erop dat er geen speling op de krukas "big and small ends" zit, dit kan ik pas goed nakijken als de krukas eruit is.

Als de de krukas vastpak bij de 2 tap uiteinden en heen en weer beweeg (boven naar beneden), lijkt er een hele hele hele lichte speling op te zitten. Echt een heel mini stukje wat je "voor je gevoel" heen en weer kan bewegen. Echt een heel klein stukje, maar wel redelijk goed voelbaar.

Mijn vraag is of dit hoort? Zo niet, is dit de krukas of de lagers? Dan weet ik zeker dat ik niet een derde keer de krukas eruit hoef te halen:p (niet gaan haten, is mn eerste revisie)

Oh ja, extra vraagje. Is de krukas goed te controleren zonder dure hulpmiddelen? Als die uit het carter is bedoel ik uiteraard.
 
Last edited:
, lijkt er een hele hele hele lichte speling op te zitten


Waar voel je dat?

De drijfstang mag een heel klein tikje speling hebben op de horizontale lijn.. Op de vertikale lijn mag je geen enkele speling hebben.

Voor de rest als je de lagers bekijkt, dan kan je zo al zien of er een stuk kooi beschadigd is of niet.. (kwestie van visuele inspectie)
 
Nee is niet de drijfstang. Die heeft de "normale speling" naar links en rechts. Het is echt op de plek waar de lagers zitten dat de as licht op en neer kan. Maar het is echt minimaal (soms moest ik echt mijn best doen om het te voelen). Misschien de oorzaak waarom de scooter pas ging trillen als ik er op weg reed. Stationair en op standaard (gas geven) zorgde voor lang niet zoveel trilling als dat ik er op ging zitten en wegreed.

Ik denk dat dit komt door het tikken op de buitenste schaal van de lager bij montage op krukas. (kooi krom oid). Ik had gelezen dat dit op de buitenste schaal moest. Las later dat dit om het plaatsen in carter ging :| Ik ga krukaslagers laten vervangen en het weer proberen:)
 
Back
Top