Piaggio Zip 2T Trillen en veel toeren

vlreinier

Zip502T2009
Ik heb Piaggio Zip 2T uit 2009 volledig standaard. (standaard 17,5 carbu met spr. 53/polini original uitlaat/50cc standaard)

Afgelopen weken heeft de scooter een flinke onderhoudsbeurt gehad:

- nieuwe krukas + lagers
- nieuwe pakkingen
- nieuwe zuiger
- nieuwe olie snaar

Nu zit ik met het volgende problemen:

- Scooter trilt veel erger als eerst. (heb gelezen dat de krukas eerst moet inrijden, klopt dit?)
- veel meer toeren als eerst bij gas geven en minder trekkracht.

Stationair is er niks aan de hand. Loopt perfect stationair, ook stationair gas geven lijkt hetzelfde te zijn (misschien iets meer geluid). Stap ik vervolgens op de scooter en wil wegrijden, is er veel meer geluid en toeren (en trillen) als normaal. Ook de performance en trekkracht is omlaag gegaan.

Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken? Ik heb niks veranderd behalve bovenstaande punten. Ook heb ik alles goed schoongemaakt met brake cleaner en WD 40. (koppeling, carter etc.) Zuiger is bij de scooterzaak uitgezocht na het opmeten van de cilinder.

Er zit geen koppakking op de cilinder overigens. Deze zat er ook niet op. Carburateur heb ik ook goed afgesteld naar mijn idee. Ik had eerst een sproeier 56 erin gezet, de 53 gaf al betere prestaties.

Moet er nog iets aan de (standaard) afstelling aangepast worden na vervangen zuiger en krukas? Of is het toch valse lucht/compressieverlies?

(ik heb vooral bij wegrijden heeeeel veel toeren en geluid en kom amper vooruit, ook duurt het veel langer voordat ik van mn plek kom)
 
Advertisement - register to remove this

Denk dat je de krukas dan niet goed geplaatst is.. Erin krijgen is niet het zelfde als goed plaatsen. Mijn ontbreekt enige informatie of je de krukas hebt gecentreerd, en of dat hij al spannings vrij was na de montage en hoe je de krukas lagers hebt gemonteerd.
 
Was dan toch maar voor Doppler gegaan...grapje

Hoe zit het met de afstelling koppeling / vario?
Te strakke veren, te lichte rollen? Drukveer...
Als ie stationair verder goed loopt, volgens mij in die hoek zoeken.
Er zit geen koppakking op de cilinder overigens. Deze zat er ook niet op.
Dit hoort standaard zo??
 
1. Heeft de nieuwe zuiger zelfde vorm op de kop als de oude ?
2. Is de krukas gecentreerd en draaide deze soepel na montage ?
3. Een correcte grond en kop pakking zijn erg belangrijk voor afstand zuiger naar kop in hoogste stand.
Sowieso koppakking plaatsen dus.
4. Krukas hoef je niet in te rijden maar een nieuwe zuiger wel !
 
Ik heb 1 keer geprobeerd om de krukas zelf te plaatsen. Lager bleef er voor de helft inhangen. 2 tikken op de krukas aan de variokant en de krukas er weer uit gehaald.

Vervolgens alles weggebracht en alleen krukas met lagers laten zetten... Misschien lagers of krukas gesloopt met plaatsen?

Ben gister gaan rijden een stukje. Motor trilde heel erg, viel plotseling uit op 55 kmph :(.

Ga vanmiddag ff checken of alles nog beetje soepel draait krukas enzo en er schade is.

Kan een nieuwe zuiger zo hard trillen dan? (als ik gas gaf kwam er ook een meer 4takt gezeur dan een 2takt knal geluid onder vandaan)
 
Krukas is gecentreerd door de dealer. Ik had zelf alleen wel al de lagers om de krukas geplaatst door met een pijpje de buitenste ring van de lagers te tikken. (misschien hiermee gesloopt:()

Scooterdealer zei dat koppakking niet erop hoort. Ik heb ook niks aan lek gemerkt en de scooter startte minder goed tot niet met aluminium koppakking.

Zuiger is aan de hand van cilinder uitgezocht door dealer.
 
lijkt mij overtoeren gewoon of je afstelling klopt gewoonweg niet
Dacht ik eerst ook...
Maar denk nu eerder dat de hele krukas / zuiger etc slecht geplaatst is.

Het is beter eerst goed te oriënteren HOE precies zelf een krukas te plaatsen.
Dealer is duur geintje + je weet nooit wat ze precies uitgespookt hebben...
 
Last edited:
Dacht ik eerst ook...
Maar denk nu eerder dat de hele krukas / zuiger etc slecht geplaatst is.

Het is beter eerst goed te oriënteren HOE precies zelf een krukas te plaatsen.
Dealer is duur geintje + je weet nooit wat ze precies uitgespookt hebben...
tja als de dealer hem zelf geplaatst heeft dan moet je terug gaan..... je hebt niet voor niets garantie
 
Ik had zelf alleen wel al de lagers om de krukas geplaatst door met een pijpje de buitenste ring van de lagers te tikken.

Yup dan heb je zelf de lagers gesloopt.
Bij plaatsen lager op as tik je alleen op binnenste ring en bij plaatsen in gat tik je alleen op buitenste ring op die manier breng je geen krachten op de lagertjes over.
 
"Kunt u de krukas ff opnieuw voor me plaatsen?"
Een dealer ziet je al aankomen...
ja maar stel voor, ik laat het blok van mijn brommer reviseren, denk aan zuiger,cilinder,krukas,alle lagers,nieuwe bak,nieuwe waterpomp etc.....
en wanneer hij is ingereden bijvoorbeeld gaat de waterpomp stuk en dan heb je een vastloper dat noem je garantie.
 
ja maar stel voor, ik laat het blok van mijn brommer reviseren, denk aan zuiger,cilinder,krukas,alle lagers,nieuwe bak,nieuwe waterpomp etc.....
en wanneer hij is ingereden bijvoorbeeld gaat de waterpomp stuk en dan heb je een vastloper dat noem je garantie.
Ik weet niet hoe ver een garantie gaat na een complete revisie...
En kun jij aantonen dat het een fout van de dealer is?
Dealer KAN zeggen door eigen toe doen, zo van:
"kunnen wij niets aan doen"

Garantie geld meestal als je net de scooterzaak uit rijd en overduidelijk de boel vasloopt dan wel er iets goed fout zit.

Tja en in het geval van TS je zelf gebeunt spul meebrengt...?
 
Nog laatste dingetje wat mij onduidelijk is...
Je zegt alles inclusief koppeling is schoongemaakt met remreiniger en wd40 ?!
Als er wd40 op je koppeling zit vind ik het niet raar dat je hogere toeren maakt en amper wegrijdt zonder power.....
Wd40 is een smeermiddel wat koppeling laat slippen..
 
Hoop wel dat hij geen WD40 tussen ze lagers heeft gespoten. Want dat is er niet voor bedoeld.. Bij montage kan je het beste er eerst wat lagervet er tussen doen, zo voorkom je dat ze in het begin moment al droog lopen.. Voor de rest alleen maar olie gebruiken.. En dat is WD40 niet.. Dat spul is alleen om scharnieren en simpele verbindingen mee te smeren.. Lagers hebben een veel hogere belasting dan scharnieren.
 
Ik heb een duidelijke vastloper gehad bij mijn scooter. Cilinder heeft strepen erbij gekregen en zuiger ook. Kan ik weggooien (gelukkig wilde ik al overstappen naar 70cc maar niet gedaan omdat cilinder nog goed was :p). Toch de krukas die niet helemaal lekker op de cilinder lijkt te staan. ( ik gok dat ik mn lagers heb gesloopt. Het zou ook de dealer geweest kunnen zijn maar dit wordt zijn woord tegen het mijne aangezien ik zelf de lagers had geplaatst)

Ik ga gewoon geen risico meer lopen en lagers er ook bij de dealer op laten zetten. +krukas + cilinder.

Kost me misschien 60 extra maar ga het risico niet lopen dat het weer gebeurd. Mocht het nou weer gebeuren vind ik dat ik iets meer recht heb op garantie.


Ik heb inderdaad WD40 op mn koppeling gespoten. Niet erg slim. Het was mn eerste grote onderhoud. Veel geleerd XD. Maar dit veroorzaakt geen vastloper.
Ik mag hopen dat de dealer geen WD40 op de krukaslagers heeft gespoten. Dat zie ik vanavond.

Heeft iemand een trucje om te weten of het echt aan de krukas met lagers ligt het trillen? Ik weet 100% zeker dat de nieuwe zuiger goed gemonteerd was. Kan het zijn dat SKF lagers meer trillen dan bijvoorbeeld TNT lagers?
 
Skf lagers is gewoon the best #$@ the rest !
Zal er wel commentaar op krijgen maar zie ze zo veel in de industrie het is gewoon goed spul klaar.
Zoals we eerder al aangaven waren lagers al kapot voor motor eerste prutteltje gaf en was het dus ook niet slim door te rijden tot the big bang..
Helaas zul je nu idd alles nieuw moeten aanschaffen want deze krukas is schroot.

Mocht je de klus zelf willen gaan klaren eerst goed inlezen en bij twijfel vragen we staan voor je klaar
Zolang je goed oplet met hoe je lagers plaatst is het echt niet moeilijk, een fohn en vriezer doen wonderen !
 
Last edited:
Back
Top