Piaggio Zip 2t Gierend geluid

vlreinier

Zip502T2009
Helaas heb ik sinds 2 weken een gierend geluid onder mijn blok vandaan komen.

Dit begon met een eenmalig schurend geluid voor 2 sec. Dit is erger en erger geworden en nu rijd ik er niet meer op.

Ik heb de v snaar losgehaald en de scooter gestart. Het schurend, krakende, gillende, gierende fluitende geluid was er nog steeds. (ik heb de olie pomp snaar niet losgehaald, kan dit ook de oorzaak zijn?)

Ik dacht eerst dat het de vertanding of koppeling was, maar dit lijkt me niet mogelijk zonder de v snaar.

Stationair en klein beetje gas= schurend en krakend
Meer gas= fluitend en hard gillend geluid

Ik kon overigens gewoon rijden. Het geluid was aan het begin alleen bij het starten te horen. Het is nu echt een heel hard geluid. Het lijkt de krukas te zijn.


Dit is een linkje van het geluid. Dit is het meer fluitende geluid. Stationair klinkt het meer als schuren. Ik dacht eerst dat het een vastloper was.

Kan iemand mij vertellen wat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is en wat de mogelijke kosten zijn?
Is dit zelf op te lossen? Ik hoor het graag.

Groet Reinier

(ps. het geluid is dus niet altijd te horen. Tegenwoordig sowieso bij het starten. Ik heb het 1x gehoord toen ik 50 reed)
 
Advertisement - register to remove this

Ik zie niet of je wiel nu wel/niet draait, maar zo heb ik krukas lagers nog niet eerder gehoord :fearscream::tearsofjoy:

Als dit filmpje was terwijl je wiel los ook draait zou ik namelijk eerder naar de vertanding neigen.
 
Ik vraag mij af wat je er allemaal er voor hebt moeten doen om het zover te krijgen? Ik snap dat er mensen zijn die blijkbaar alles kapot krijgen.

Vind het filmp clip nogal erg onduidelijk allemaal..

Haal de vario eens eraf en voel eens of dat de krukas merkbaar vloeibare speling heeft.

Dat gieren kan van een lager kooi (type: Metaal) zijn die wellicht ergens tegen aan zit.. Dus vermoed de krukas lagers dan.
 
In dit filmpje is het geluid nogal extreem (fluitend). Het klonk naar mijn idee meer schurend, zwikkend, krakend piepend. (alsof het af en toe ergens tegenaan blijft hangen/schuren en soms blijft hangen)

Ik heb geen idee hoe dit kapot is gegaan, dat vraag ik me ook af. Er staat pas 14500 op de teller en ik rijd er altijd netjes mee. :(
Misschien koud toch teveel ervan gevraagd. Scooter staat ook altijd buiten (wel onder een afdak). Misschien dat het daardoor komt. (ik rijd er ook 4 seizoenen mee, weer of geen weer)

Remmen lijkt me niet als het geluid er is zonder v snaar. Krukas had geen speling.

Maar ik ga een blok revisie doen. Dit is een mooie stand om de scooter volledig na te lopen. Misschien een nieuwe krukas. In elk geval alles goed schoonmaken en nalopen. Als ik weet wat de oorzaak was, laat is het nog even achter.

Bedankt voor jullie input!
 
Misschien niet aan de service punten gehouden wanneer hij dus nieuwe olie nodig heeft.. Te lang met de oude olie is funest voor het motor blok..
Je denk wellicht, olie is toch olie??

Ehm niet helemaal waar.. Als de olie nieuw is heeft het nog die addictieven erin zitten die belangrijk zijn om slijtage tegen te gaan.. Ook is de olie wat `dikker`als die nog nieuw is..
Maar als die zelfde olie meerdere malen door het blok word gespoeld, dan word het bij zoveel km de slijtage remmende stofjes steeds slechter..

Ook zal er altijd fijn metaal deeltjes in de olie zitten, daarnaast ook nog condens, en al het andere troep wat in het blok komt.. Meeste blijft wel bij het filter achter.. Maar niet alles..
Daarom is het zo belangrijk dat zowel het peil goed moet zijn als de kwaliteit van de olie.... De tijd van nieuw tot het op is noem je ook wel de standtijd.
 
Nee dat kan het niet zijn. Ik heb een 2 takt scooter. En heb de olie altijd goed bijgevuld. Heb ongeveer 2 flessen castrol super RS verbruikt op 10000 km. Dat lijkt me normaal. (ik heb nooit de oude olie eruit gehaald, maar dit hoeft toch ook niet met 2 takt)

Ik denk toch het koud gedeelte, ik rijd namelijk ook al is het -5 direct weg met mijn scooter (zonder stationair te laten draaien).

Ik merkte wel dat als het koud was (lager dan 5 graden), dat hij de eerste minuut bleef hangen, stotterend, op 15/25 kmph. Ik reed dan heel rustig het gas heel laag houdend weg. Je voelde dat die er steeds beter doorheen kwam. En na 1 of 2 minuten kon ik weer normaal rijden. (de scooter van te voren een tijdje stationair laten draaien loste dit probleem niet op) Het kwam wel alleen voor als het echt koud was en hoe kouder hoe erger.
 
Ik vind 2 liter olie op 10000 km heeeel weinig.
Laten we eens zeggen dat je 1 op 40 rijdt met m...
10000 ÷ 40 = 250 liter benzine verstookt.
250 ÷ 2 liter olie = 1 op 125 mengsmering ...
 
Dan heb je alsnog met te weinig olie gereden dan..
Maar ik kan je verder niet helpen, aangezien ik niet precies weet wat je ermee gedaan hebt. Plus waar precies het probleem zit.. Maar reviseren zal dus wel moeten gebeuren .
 
Dit is 100% het aanlopen van het tandwiel van je oliepomp, ik heb dit zelf ook gehad.
Even oliepomp los halen en het tandwiel daar achter goed schoonmaken en opnieuw invetten met lagervet en klaar :)

geen blok revisie nodig :sweatsmile:
 
beetje oude post sorry maar ik kamp met exact het zelfde probleem wat is de oplossing momenteel?
Ik heb ook dit zelfde geluid maar ik heb het alleen als tie koud is en alsk dan beetje snel optrek. Als ik heel rustig optrek heb ik het probleem niet. Werkte het bij jou met die olie pomp? Of was het wat anders?
Post automatically merged:

beetje oude post sorry maar ik kamp met exact het zelfde probleem wat is de oplossing momenteel?
 
Ik heb ook dit zelfde geluid maar ik heb het alleen als tie koud is en alsk dan beetje snel optrek. Als ik heel rustig optrek heb ik het probleem niet. Werkte het bij jou met die olie pomp? Of was het wat anders?
Post automatically merged:
is de oliepomp snaar die aanloopt, vraag me ook echt af welke sleutelkoning hier heeft gevote dat de lagers van de krukas gaar waren
 
Back
Top