Piaggio zip 2000 4takt 2v, van timing af?

beaugraphics

New Member
Hallo,
Mijn naam is beau. ik heb al in de jaren aardig wat ervaring op mogen doen in de 2takt scene, maar nu wil ik ook meer te weten komen over de 4takt motoren.
Het gaat hier om een piaggio zip 4takt 2v uit 2012 met een blauw kenteken. ik ben hier helaas al tegen vragen aangelopen met het vervangen van de cilinder, het is namelijk zo als ik de nokkastandwiel op timing zet in combinatie met het vliegwiel die ik dan ook netjes op timing zet uiteraard. dan komt dus de zuiger tegen mijn bovenste klep aan de inlaat dus !.. dit terwijl deze klep netjes op 0.10 staat en hier geen 0.15 door heen past... mijn conclusie is dat de distributieketting samen met het vliegwiel van tijd is gelopen en hij dus niet meer netjes op het dode punt staat, hoe kan ik het blok weer netjes opnieuw afstellen? HELP

MVG Beau
 

trabiarie

Well-Known Member
Hallo Beau
Je moet het vliegwiel op het T merk zetten , je zuiger staat dan precies in top. Op je nokkenas tandwiel zitten gaatjes of streepjes die gelijk moeten staan met de rand van de cilinder kop . Er zit ook een groot gat in het tandwiel deze moet naar boven staan . Bekijk dit filmpje op you tube daar staat het precies beschreven te zien op 8:07 van de film
 
Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Volgens mij heeft piaggio 4t geen T bij het vliegwiel, maar er zit een punt in de koelkap van de ventilator en die moet overheen komen met een markering op de ventilator zelf..
 

beaugraphics

New Member
Dat klopt al deze stappen heb ik dus al netjes naar gelopen, het vliegwiel op timing samen met de koelkap, daarbij heb ik netjes het tandwiel van de nokkenas op timing gezet.. als ik nu de kleppen op 0.10 zet (inlaat) & 0.15 op uitlaat dan komt me zuiger tegen de klep aan als ik de as draai… ik heb tussen als netjes een pakking gezet en de zuiger staat met het pijltje naar de uitlaat.. is het een optie om een extra pakking te plaatsen? Of klopt er dan niks meer van?…
 

trabiarie

Well-Known Member
Een extra pakking is geen optie , dan verminder je de compressie druk , en als alles goed is zou dat ook niet moeten . Hebben de onderdelen die je hebt gemonteerd dezelfde maat als de oude , niet dat je zuiger anders is . Staat je ketting ook goed gespannen ?
En weet je zeker dat als het merkteken overeen komt je zuiger ook precies in top staat? Meet dit eens , door het bougiegat , met een dunne schroeven draaier. Als je nu weer de timing controleert staat hij dan nog steeds zoals je hem hebt gemonteerd ? Heb je de cilinderkop ook vervangen , niet dat je daar een andere voor hebt gehad (korte en lange kleppen)
 

beaugraphics

New Member
Een extra pakking is geen optie , dan verminder je de compressie druk , en als alles goed is zou dat ook niet moeten . Hebben de onderdelen die je hebt gemonteerd dezelfde maat als de oude , niet dat je zuiger anders is . Staat je ketting ook goed gespannen ?
En weet je zeker dat als het merkteken overeen komt je zuiger ook precies in top staat? Meet dit eens , door het bougiegat , met een dunne schroeven draaier. Als je nu weer de timing controleert staat hij dan nog steeds zoals je hem hebt gemonteerd ? Heb je de cilinderkop ook vervangen , niet dat je daar een andere voor hebt gehad (korte en lange kleppen)
Hoi ik ga alles morgen controlleren.. super bedankt voor je fijne reactie, wel kan ik u vertellen dat het een orginele kop is met een replica cilinder. Helaas heb ik de kop niet eerder gemonteerd en weet dus ook niet of het lange of korte kleppen zijn.
Nogmaals super bedankt voor u reactie
Ik hoop dat u hier ook een antwoord op heb
Gr Beau
 

trabiarie

Well-Known Member
Maar heb je nu een andere kop gemonteerd als er eerst opzat ? En als je een nieuwe kop hebt gemonteerd heb je dan je oude tuimelaars met de brug gebruikt ? Of zat deze bij je nieuwe cil kop.
Hier twee foto's met het verschil , Er zijn ook andere tuimelaar bruggen bij de verschillende koppen. Bij de lange kleppen steken de kleppen boven de rand van de kop uit.
 

Attachments

  • cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    100.5 KB · Views: 19
  • cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    74.4 KB · Views: 17

Mike.v.W

www.k-parts.nl
Maar heb je nu een andere kop gemonteerd als er eerst opzat ? En als je een nieuwe kop hebt gemonteerd heb je dan je oude tuimelaars met de brug gebruikt ? Of zat deze bij je nieuwe cil kop.
Hier twee foto's met het verschil , Er zijn ook andere tuimelaar bruggen bij de verschillende koppen. Bij de lange kleppen steken de kleppen boven de rand van de kop uit.
Dit gaat over een Zip, de koppen die jij laat zien zijn van een Chinees. Totaal andere cilinderkoppen. Een Zip heeft geen korte of lange kleppen.
 

trabiarie

Well-Known Member
Oke Mike.v.W weet ik dat ook weer , je leert zo toch altijd bij. Automatisch ga je er van uit dat alles zo perfect gekloond is , dat het origineel dat ook heeft. Deze optie valt dus af. Blijft eigenlijk nog de optie van Sparky over . Dus kijken of zuiger in top staat en merkteken overeen komt.
 

Mike.v.W

www.k-parts.nl
Kan ook zijn dat de kettingspanner kapot is. Of niet goed zit. Dat je met draaien wat tanden verspringt. De ketting zelf kan ook uitgesleten zijn dat die zo lang is dat die over het nokkenas tandwiel heen springt.
 

marcelMHR rox

Well-Known Member
ik zet altijd de nokkenas gelijk met de cilinderkop, dan alles demonteren, zodra ik de boel ga monteren zet ik de zuiger bovenaan, dan de kop erop met nokkenastandwiel, die gelijk zetten met het stipje op de kop, dan alles aandraaien, zo staat ie altijd goed, doe je de zuiger onder aan en dan je kop erop, met het tandwiel gelijk op de stip dan ramt ie tegen je klep aan zodra je zuiger omhoog gaat, want dan gaat je klep open terwijl de zuiger omhoog komt, het moet juist andersom gebeuren
Post automatically merged:

zoals op de foto
 

Attachments

  • zuiger.jpg
    zuiger.jpg
    169.4 KB · Views: 18
Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Dat klopt al deze stappen heb ik dus al netjes naar gelopen, het vliegwiel op timing samen met de koelkap, daarbij heb ik netjes het tandwiel van de nokkenas op timing gezet.. als ik nu de kleppen op 0.10 zet (inlaat) & 0.15 op uitlaat dan komt me zuiger tegen de klep aan als ik de as draai… ik heb tussen als netjes een pakking gezet en de zuiger staat met het pijltje naar de uitlaat.. is het een optie om een extra pakking te plaatsen? Of klopt er dan niks meer van?…
Moet toch gewoon passen zoals het origineel zat.

Op je koelkap staat timing voor 2t en 4t.. Heb ooit eens vernomen van @Aidix dat je op de 2T moest afstellen.
 

marcelMHR rox

Well-Known Member
Moet toch gewoon passen zoals het origineel zat.

Op je koelkap staat timing voor 2t en 4t.. Heb ooit eens vernomen van @Aidix dat je op de 2T moest afstellen
zo zit het ook, ik zet hem op tijd, dan demonteer ik de boel, zodra ik alles ga monteren zorg ik dat de zuiger bdp staat dan me kop erop en de nokkenas gelijk zetten met het stipje op de cilinderkop, dan is naar je vliegwiel kijken onnodig aangezien er toch een vliegwiel spie op zit en het een vast onsteking tijdstip heeft, zolang je de zuiger maar bdp zet voor je je kop erop zet
 

marcelMHR rox

Well-Known Member
Dacht dat de timing een paar graden voor BDP was. Dus niet helemaal op het BDP.
het scheelt vrij weinig, die van mij staat net boven de stip van de cilinderkop, krijg hem niet kaarsrecht tegeover de cilinderkop inverband met die de tandwiel, of hij schiet er net onder of net boven, bij beide blijft de zuiger boven aan staan, denk dat als je de zuiger bijna bdp zet dat ie dan kans heeft de klep te raken aangezien de klep dan te lang openstaat inverband met de zuiger die naar boven komt
 
De juiste manier om op tijd te zetten is om de koelkap eraf te halen. Op het vliegwiel zitten 2 markeringen. Je moet de 2e (rechter) precies boven het pick-up element zetten, dan staat de zuiger op bdp en moet het tandwiel met het treepje recht omhoog staan en de gaten horizontaal (tov bovenkant cilinder kop dan). Zo staat dit ook in de manual.

Als je ‘m niet exact zo krijgt (vliegwiel juist maar streepje blijft klein beetje scheef) is de distributieketting te ver uitgerekt en moet je die vervangen.

De markeringen op de koelkap zijn voor het fijnafstellen van de onsteking met een stroboscoop. (Je kunt het pickup elementje losschroeven en een klein beetje naar links of rechts verplaatsen).
Ik zie heel veel mensen (ook op youtube) die de koelkapmarkering gebruiken maar dat is niet helemaal juist.
Post automatically merged:

Met de koelkap eraf halen bedoel ik ook de koelvin die op het vliegwil zit. Dan kun je het beter zien
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
De juiste manier om op tijd te zetten is om de koelkap eraf te halen. Op het vliegwiel zitten 2 markeringen. Je moet de 2e (rechter) precies boven het pick-up element zetten, dan staat de zuiger op bdp en moet het tandwiel met het treepje recht omhoog staan en de gaten horizontaal (tov bovenkant cilinder kop dan). Zo staat dit ook in de manual.

Als je ‘m niet exact zo krijgt (vliegwiel juist maar streepje blijft klein beetje scheef) is de distributieketting te ver uitgerekt en moet je die vervangen.

De markeringen op de koelkap zijn voor het fijnafstellen van de onsteking met een stroboscoop. (Je kunt het pickup elementje losschroeven en een klein beetje naar links of rechts verplaatsen).
Ik zie heel veel mensen (ook op youtube) die de koelkapmarkering gebruiken maar dat is niet helemaal juist.
Post automatically merged:

Met de koelkap eraf halen bedoel ik ook de koelvin die op het vliegwil zit. Dan kun je het beter zien

Heb je misschien die manual?
 

Jeroen2

Active Member
Wat ik mij afvraag is of je zuiger, met 3 inkepingen en zo te zien voor een 80cc , zo wie zo kan passen onder een cilinderkop met twee kleppen.
In 2012 waren er toch nog geen driekleppers? In dat geval zou je inderdaad een dikkere voetpakking kunnen monteren. Je houdt zat compressie over.
Of is de foto een verkeerd voorbeeld?

Laatst monteerde ik een cilinder en kop, en kon ik de timing niet precies goed krijgen. Ook voelde het ronddraaien van de krukas niet lekker aan.
Een van de nokkenas- ketting geleiders zat niet lekker op zijn plek, viel niet goed in een uitholling. Toen dit veranderd, en was de timing precies af te stellen. Ook voelde de draai van de krukas neutraal. Ik kon dit gelukkig veranderen, zonder de kop weer los te moeten maken. Het koppelingscarter en nog een paar dingen lagen er toen al af. Stuur een foto mee, het gaat om de onderste.
Succes!
 

Attachments

  • geleider onder.jpg
    geleider onder.jpg
    131.3 KB · Views: 5
Top