piaggio zip 2 takt bwj 2010 ongeveer

geten143Steve

New Member
Hallo
Ik heb hier een probleem met de klasse B bromfiets zip 2 takt van mn ouders...
Na varioring te verwijderen rijd die 55 top en 50 wind tegen.
Probleem is dat die volgas iets inhoud en het beste rijdt een klein beetje minder dan volgas?
Iets begrensd dus maar wat en waar?
Carb heb ik gereinigd dus aan verstopping ligt het niet
Wat is nu de oorzaak?prop in uitlaat of te kleine sproeier?
plaatje aan ingang inlaat carb en luchtfilter zit er ook nog in
Verveelendste is dus dat die volgas inhoud en een klein beetje minder dan volgas
herpakt en dan wel 50-55 haalt?
 
Advertisement - register to remove this

Ik haalde met een Piaggio zip 2T uit 2011 makkelijk 60 op de teller ermee.. Had alleen de vario ring eruit gehaald..
Maar het is zo dat de scooters met een wat kleinere sproeier geleverd zijn uit de fabriek om de CO2 metingen te kunnen halen (dan laten ze die motoren armer op de brandstof lopen)
Om te weten of dat de sproeier goed is moet je gewoon de bougie kleur even controleren.. Als die al zwart is dat staat hij eigenlijk al te rijk Maar zie je meer metaal dan koffie bruine kleur dat kan het zo zijn dat hij 2-4 sproeier maten te krap staat..
60 op de teller moet je prima kunnen halen... En ja er zit een prop in de bocht.
 
Je moet dat plaatje bij de inlaat van je carb ook verwijderen. Dit zorgt voor meer lucht in je cilinder en dus meer vermogen mits je de juiste sproeier hebt (waarschijnlijk iets omhoog dan wat je nu hebt).
De uitlaat is waarschijnlijk ook begrensd door een prop, ik weet alleen niet hoe je die kunt verwijderen als die in de bocht zit zoals eurokit beschrijft. Ik heb zelf een sito plus op mijn Piaggio NRG en de prop zat gelijk op de mond van de uitlaat, elke uitlaat is anders denk ik.
De 60 moet inderdaad makkelijk te halen zijn als je alles ontgrenst.
 
iemand al eens een prop uitgehaald bij een zip 2 takt bwj 2010
Ivm plaatje nog dit
Het is zo dat het plaatje werkt dat die minder lucht krijgt
Bij mij met de std sproeier rijd de brommer iets beter met plaatje er in dan zonder
zonder plaatje krijgt die teveel lucht en valt die nog sneller op zn gat 3/4 tot gas volledig open
Weet iemand de diameter(4mm?) van sproeier of is het gewoon delhorto klein model in een zip 2 takt bwj 2010
 
Je moet dat plaatje bij de inlaat van je carb ook verwijderen. Dit zorgt voor meer lucht in je cilinder en dus meer vermogen mits je de juiste sproeier hebt (waarschijnlijk iets omhoog dan wat je nu hebt).
De uitlaat is waarschijnlijk ook begrensd door een prop, ik weet alleen niet hoe je die kunt verwijderen als die in de bocht zit zoals eurokit beschrijft. Ik heb zelf een sito plus op mijn Piaggio NRG en de prop zat gelijk op de mond van de uitlaat, elke uitlaat is anders denk ik.
De 60 moet inderdaad makkelijk te halen zijn als je alles ontgrenst.

Dat plaatje lekker laten zitten, daar word hij alleen maar zuiniger van..
Het is een 50cc scooter, die 17,5mm gaat je niks extra brengen met de standaard uitlaat.. Aangezien het toerental van de setup dan zo laag ligt dat het je niks extra geeft.. Maar die extra benzine word dan als nog door de cilinder gedrukt.. Dus dan heb je extra verbruik zonder er iets terug voor te krijgen..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is zo dat het plaatje werkt dat die minder lucht krijgt.

Ik heb het idee dat je niet snapt hoe dat systeem werkt...
Ik zal het je eens uitleggen..

Een 17,5mm carb heeft een slechte effecientie i.c.m een standaard setup (dus tamme 50cc / standaard piaggio pot. (als je hem zou ontgrenzen)

Piaggio heeft gekozen om er een 17,5mm carb voor te gebruiken om een betere verneveling van de brandstof te bewerkstelligen.. (betere verbranding is een schonere afvoer van uitlaatgassen (CO2 waardes worden dan minder negatief)
Een 12mm heeft een krappere venturi, daardoor kan er dus minder snel zuurstof naar de motor.. i.c.m de brandstof.

Het mengsel van brandstof / zuurstof blijft dan te rijk.. (of de ratio is dus niet optimaal) *dit is even een theorie vergelijking*
Stel de optimale verhouding zou zijn 50/50 maar d.m.v de 12mm carb kan het niet zakken van 40/70 naar 50/50. (trouwens 40 / 70 is 40 delen zuurstof en 70 delen brandstof)

Piaggio moet voldoen aan de strengere eisen om de uitstoot zoveel mogelijk te beperken.. Hoe ze het dan doen:

Ze nemen een 17,5mm carburateur.. Maken er een restrictie plate (restrictie plaatje) in de achterkant waar de zuurstof minder snel direct doort kan stromen recht op de gasschuif (want daar is de stroming het snelste) En dan word de carburateur feitelijk een `oversized` 12mm carburateur..
Vergeet niet dat de zuurstof gewoon prima langs het restricitie plaatje kan en dus gewoon netjes met de benzine word vermengd.. Natuurlijk zit er een kleinere sproeier in.. Omdat deze op de oversized 12mm carburateur setting is afgesteld..

Dus dat doet piaggio niet om de klanten te pesten.. Maar om te zorgen dat je een zo schoon mogelijke verbranding kan realiseren..

Ga je dan het plaatje verwijderen (ja dan word het een echte 17,5mm) en moet je dus groter in sproeier.. Met het nadeel dat het verbruik gigantisch omhoog gaat...

Mijn tip is, gebruik je de scooter voor op de openbare weg, laat dat plaatje lekker erin zitten.. Het voegt werkelijk niks toe aan een standaard scooter.. Alleen dat hij gigantische meer gaat verbruiken, slechtere verbranding heeft en de carburateur staat dan ook inefficient afgesteld..
 
Dat plaatje lekker laten zitten, daar word hij alleen maar zuiniger van..
Het is een 50cc scooter, die 17,5mm gaat je niks extra brengen met de standaard uitlaat.. Aangezien het toerental van de setup dan zo laag ligt dat het je niks extra geeft.. Maar die extra benzine word dan als nog door de cilinder gedrukt.. Dus dan heb je extra verbruik zonder er iets terug voor te krijgen..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is zo dat het plaatje werkt dat die minder lucht krijgt.

Ik heb het idee dat je niet snapt hoe dat systeem werkt...
Ik zal het je eens uitleggen..

Een 17,5mm carb heeft een slechte effecientie i.c.m een standaard setup (dus tamme 50cc / standaard piaggio pot. (als je hem zou ontgrenzen)

Piaggio heeft gekozen om er een 17,5mm carb voor te gebruiken om een betere verneveling van de brandstof te bewerkstelligen.. (betere verbranding is een schonere afvoer van uitlaatgassen (CO2 waardes worden dan minder negatief)
Een 12mm heeft een krappere venturi, daardoor kan er dus minder snel zuurstof naar de motor.. i.c.m de brandstof.

Het mengsel van brandstof / zuurstof blijft dan te rijk.. (of de ratio is dus niet optimaal) *dit is even een theorie vergelijking*
Stel de optimale verhouding zou zijn 50/50 maar d.m.v de 12mm carb kan het niet zakken van 40/70 naar 50/50. (trouwens 40 / 70 is 40 delen zuurstof en 70 delen brandstof)

Piaggio moet voldoen aan de strengere eisen om de uitstoot zoveel mogelijk te beperken.. Hoe ze het dan doen:

Ze nemen een 17,5mm carburateur.. Maken er een restrictie plate (restrictie plaatje) in de achterkant waar de zuurstof minder snel direct doort kan stromen recht op de gasschuif (want daar is de stroming het snelste) En dan word de carburateur feitelijk een `oversized` 12mm carburateur..
Vergeet niet dat de zuurstof gewoon prima langs het restricitie plaatje kan en dus gewoon netjes met de benzine word vermengd.. Natuurlijk zit er een kleinere sproeier in.. Omdat deze op de oversized 12mm carburateur setting is afgesteld..

Dus dat doet piaggio niet om de klanten te pesten.. Maar om te zorgen dat je een zo schoon mogelijke verbranding kan realiseren..

Ga je dan het plaatje verwijderen (ja dan word het een echte 17,5mm) en moet je dus groter in sproeier.. Met het nadeel dat het verbruik gigantisch omhoog gaat...

Mijn tip is, gebruik je de scooter voor op de openbare weg, laat dat plaatje lekker erin zitten.. Het voegt werkelijk niks toe aan een standaard scooter.. Alleen dat hij gigantische meer gaat verbruiken, slechtere verbranding heeft en de carburateur staat dan ook inefficient afgesteld..

Aah oke. Dat wist ik dus niet, mijn kennis reikt niet zo ver betreft scooters.
Stel je gooit een snelle uitlaat (laten we een Yasuni R als voorbeeld gebruiken) onder een 50cc, is het dan wel verstandig om dat plaatje te verwijderen aangezien de uitlaat het verbrande mengsel sneller kan afvoeren? En hoe zit het bij een Sito Plus onbegrensd, is het dan ook verstandig om dat plaatje te verwijderen als je kijkt naar het vermogen wat je eruit kan halen (dus buiten het efficient rijden om)?
 
Het probleem is dat de timing van een standaard cilinder niet veel soeps is.. Ik hoop dat je begrijpt wat de timing betekend..

Dat is de exacte cyclus tussen het aanzuigen van het brandstof mengsel, het verbranden ervan en het legen van de cilinder(uitlaatgas) in de uitlaat..
Bij een cilinder die sneller getimed is zal dat proces veel sneller verlopen.. Dus kan dan ook weer sneller nieuw mengsel aanzuigen en het loopt dan zo steeds door..

Dus er moet dan meer en sneller een volume van brandstof mengsel worden aangezogen, het word sneller verbrand ect (dit omdat het toerental hoger word) De cilinder kan dan ook meer brandstof verwerken / nodig hebben om uit een bepaalde cilinder het maximale vermogen te kunnen halen..


Dus voor een 50cc geld dat het aardig rap cilindertje moet zijn wilt die 17,5mm efficienter gaan werken.. (dan praatje je over een middeltoerig cilindertje)
Bij een 70cc geld dat zelfs op een laagtoerige cilinder de 17.5mm meer effect gaat krijgen.. Dit omdat de boring van de cilinder groter is en dan er dus meer volume de cilinder in getrokken worden.. Door die volume die dan uit die 17.5mm carb komt zal je dan een krachtiger ontploffing in de cilinder krijgen..

Daarom heb je met een 12mm op een 70cc minder vermogen dan een 17,5mm op 70cc..

Kijk je kan er prima een 19mm of 21mm carb op een originele cilinder zetten... Het zal rijden, maar het meeste van de brandstof word niet optimaal gebruikt.. Of te wel een aardig gedeelte blaast dan zo de uitlaat poort weer in richting de uitlaat..

Dus de vraag naar die meer Volume brandstof moet er wel zijn, wil een grotere carb zinvol zijn...

Dus zou het plaat lekker laten zitten ook met de Yasuni R.. (gewoon alleen de sproeier afstellen met die andere uitlaat en je zit goed.)

Zelfs met een sito plus zou ik het plaatje lekker laten zitten waar die zit..

Als je de originele cilinder zou laten tunen *kwa kosten niet intressant* dan zou de 17,5mm wel meer nut krijgen ja.. Maar dan nog zou het het plaatje erin nog prima kunnen lopen

Met 50cc middeltoerig praat of over Athena 50cc alu, hebo 50cc alu, stage 6, cilinders die rond de 10500 / 11000 rpm draaien... Hoog toerig is meer polini evo, malossi mhr die 14000 - 15000 rpm doen.

Gemiddeld standaard cilindertje zit op ongeveer 7000 - 8000 rpm. En die snellere cilinders hebben een veel betere poorten systeem (waardoor de brandstof sneller door de kanaaltjes kunnen stromen) iets wat bij een standaard cilinder nooit gaat lukken als dat ding standaard blijft.
 
Last edited:
Het probleem is dat de timing van een standaard cilinder niet veel soeps is.. Ik hoop dat je begrijpt wat de timing betekend..

Dat is de exacte cyclus tussen het aanzuigen van het brandstof mengsel, het verbranden ervan en het legen van de cilinder(uitlaatgas) in de uitlaat..
Bij een cilinder die sneller getimed is zal dat proces veel sneller verlopen.. Dus kan dan ook weer sneller nieuw mengsel aanzuigen en het loopt dan zo steeds door..

Dus er moet dan meer en sneller een volume van brandstof mengsel worden aangezogen, het word sneller verbrand ect (dit omdat het toerental hoger word) De cilinder kan dan ook meer brandstof verwerken / nodig hebben om uit een bepaalde cilinder het maximale vermogen te kunnen halen..


Dus voor een 50cc geld dat het aardig rap cilindertje moet zijn wilt die 17,5mm efficienter gaan werken.. (dan praatje je over een middeltoerig cilindertje)
Bij een 70cc geld dat zelfs op een laagtoerige cilinder de 17.5mm meer effect gaat krijgen.. Dit omdat de boring van de cilinder groter is en dan er dus meer volume de cilinder in getrokken worden.. Door die volume die dan uit die 17.5mm carb komt zal je dan een krachtiger ontploffing in de cilinder krijgen..

Daarom heb je met een 12mm op een 70cc minder vermogen dan een 17,5mm op 70cc..

Kijk je kan er prima een 19mm of 21mm carb op een originele cilinder zetten... Het zal rijden, maar het meeste van de brandstof word niet optimaal gebruikt.. Of te wel een aardig gedeelte blaast dan zo de uitlaat poort weer in richting de uitlaat..

Dus de vraag naar die meer Volume brandstof moet er wel zijn, wil een grotere carb zinvol zijn...

Dus zou het plaat lekker laten zitten ook met de Yasuni R.. (gewoon alleen de sproeier afstellen met die andere uitlaat en je zit goed.)

Ik begrijp wat je zegt, duidelijk verhaal ook, thanks!
 
Vermogen word geknepen door CDI en een kleinere sproeier ja.. De CDI is het ergste van beide.. Maar om een sneller CDI te monteren heb je wel meer benzine vulling nodig voor een krachtiger vonk.

Anders krijg je meer vermogen maar rijd je door op een te arme afstelling en dat is niet goed voor je blok. Gewoon de kleur van de bougie in de gaten houden.. Mag niet droog metaal zijn, moet het koffie met bruine / witte melk kleur hebben..

Zwart is ook niet goed dan gaat de boel verkolen.
 
Back
Top