Je moet dat plaatje bij de inlaat van je carb ook verwijderen. Dit zorgt voor meer lucht in je cilinder en dus meer vermogen mits je de juiste sproeier hebt (waarschijnlijk iets omhoog dan wat je nu hebt).
De uitlaat is waarschijnlijk ook begrensd door een prop, ik weet alleen niet hoe je die kunt verwijderen als die in de bocht zit zoals eurokit beschrijft. Ik heb zelf een sito plus op mijn Piaggio NRG en de prop zat gelijk op de mond van de uitlaat, elke uitlaat is anders denk ik.
De 60 moet inderdaad makkelijk te halen zijn als je alles ontgrenst.
Dat plaatje lekker laten zitten, daar word hij alleen maar zuiniger van..
Het is een 50cc scooter, die 17,5mm gaat je niks extra brengen met de standaard uitlaat.. Aangezien het toerental van de setup dan zo laag ligt dat het je niks extra geeft.. Maar die extra benzine word dan als nog door de cilinder gedrukt.. Dus dan heb je extra verbruik zonder er iets terug voor te krijgen..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is zo dat het plaatje werkt dat die minder lucht krijgt.
Ik heb het idee dat je niet snapt hoe dat systeem werkt...
Ik zal het je eens uitleggen..
Een 17,5mm carb heeft een slechte effecientie i.c.m een standaard setup (dus tamme 50cc / standaard piaggio pot. (als je hem zou ontgrenzen)
Piaggio heeft gekozen om er een 17,5mm carb voor te gebruiken om een betere verneveling van de brandstof te bewerkstelligen.. (betere verbranding is een schonere afvoer van uitlaatgassen (CO2 waardes worden dan minder negatief)
Een 12mm heeft een krappere venturi, daardoor kan er dus minder snel zuurstof naar de motor.. i.c.m de brandstof.
Het mengsel van brandstof / zuurstof blijft dan te rijk.. (of de ratio is dus niet optimaal) *dit is even een theorie vergelijking*
Stel de optimale verhouding zou zijn 50/50 maar d.m.v de 12mm carb kan het niet zakken van 40/70 naar 50/50. (trouwens 40 / 70 is 40 delen zuurstof en 70 delen brandstof)
Piaggio moet voldoen aan de strengere eisen om de uitstoot zoveel mogelijk te beperken.. Hoe ze het dan doen:
Ze nemen een 17,5mm carburateur.. Maken er een restrictie plate (restrictie plaatje) in de achterkant waar de zuurstof minder snel direct doort kan stromen recht op de gasschuif (want daar is de stroming het snelste) En dan word de carburateur feitelijk een `oversized` 12mm carburateur..
Vergeet niet dat de zuurstof gewoon prima langs het restricitie plaatje kan en dus gewoon netjes met de benzine word vermengd.. Natuurlijk zit er een kleinere sproeier in.. Omdat deze op de oversized 12mm carburateur setting is afgesteld..
Dus dat doet piaggio niet om de klanten te pesten.. Maar om te zorgen dat je een zo schoon mogelijke verbranding kan realiseren..
Ga je dan het plaatje verwijderen (ja dan word het een echte 17,5mm) en moet je dus groter in sproeier.. Met het nadeel dat het verbruik gigantisch omhoog gaat...
Mijn tip is, gebruik je de scooter voor op de openbare weg, laat dat plaatje lekker erin zitten.. Het voegt werkelijk niks toe aan een standaard scooter.. Alleen dat hij gigantische meer gaat verbruiken, slechtere verbranding heeft en de carburateur staat dan ook inefficient afgesteld..